Frieser-pleasure!

Sv: Frieser-pleasure!

Intressant.

Men om jag får vara lite "neggo" så är inte det där Pleasure för mig..... Man ser hur mkt gång hästarna har och ryttarna "skumpar" ofrivilligt även om hästarna går lugnt och gör fina övergångar.
Galoppen är alldeles för stor!

En sådan häst hade inte hållit länge med 16 tim arbete om dagen (med de för klassisk dressyr finfina rörelserna) och jag hade inte velat sitta på en av dom långa arbetspass...
De är inte byggda för det iom sin halsansättning, gång och man måste jobba mkt med en frieser för att få den att höja ryggen....

Men vackra och fina hästar är dom!!!

Jag håller med dig! Men det var rätt kul att se faktiskt. :)

westernfrieser:;)
bilderaug07063.jpg

Bwesterntravhvarv.jpg

Jag som inte kan något överhuvudtaget om frieser kan ju passa på att fråga nu när denna tråd kom upp.

Kan en frieser gå i låg form, och då menar jag låg som arbetsform av "vanlig" ridhästras, tex, halvblod eller som i en pleasureklass med qh hästar?

Det är ju inte bara frieser jag tänker på men det är en del raser som jag nästan aldrig sett i en låg form. Jag antar att det är gångartshästar jag menar...eller dom som har lite mer kliv i sina steg.

Det är väl frieser och PRE jag tänker på främst. Jag har bara sett bilder där de har halsen/huvudet högt , hög form. Är ni med hur jag menar?

Är detta optimalt för rasen, funkar den/dom bäst då? Jobbar den som bäst då med rygg osv.?

Jag tycker raserna är fina så det är inte ett fördomsfullt inlägg men jag är bara nyfiken :)

Fast då måste du ju göra skillnad på gångartshästar också.

Pleasure och Hunter tex är också gångartsgrenar. Det beror helt på vilka gångarter vi pratar om.

Och jag har ännu inte sett ett halvblod som kan gå i den önskade AQHA/APHA pleasure formen...

Rent generellt tror jag att det är svårare att få en högställd frieser att jobba rätt med ryggen än tex en quarter eller ett normalt halvblod.

Jo,,,jag förstod att jag inte jämförde helt rättvist.

Det är klart att det är skillnad på en qh i pleasureform, tänkte inte så långt;)

Men om vi säger en "vanlig" låg arbetsform på LC/LB nivå då, förstår ni vilken form jag menar då?
Hm...svårt att förklara...hahaha.

Det finns bla. en PRE på ett av de andra forumen som visas ganska mycket, där man pratar om att man jobbar på att hästen ska jobba med ryggen...men formen är fortfarande hög på hästen. Jag får känslan att man inte "släpper" ner dessa hästar/raser på samma sätt som med tex. halvblod.
Det var därför jag funderade på om det är i den höga formen dessa hästar jobbar som bäst?

jag förösker alltid rid amina hästar i det arbetssätt somär optimalt för dem.
det innebär at jag ridre dem mkt lägre hemma än på uppvisning tex,o svankryggen -skall-inte g för låg o ha engagemang bakifårn samtidgt(men lågo aslappnad efter dte att han är uppvärmd o en kortare stund går bra)

De flesta friesers jag ser går i mina ögon ingalund aoptimalt,folk glömmer det somär viktgt för allahästar,fin o mjuk sökning till handne som man kan reglera o att kunan välva halsen,samt att ta halvhalter o styrning på sitsen.
De är ofta nöjda med attd et -ser-fint ut,men tittar man på musklingen o hur ryttaren äanvändre sina hjälper så sre man att hästen r -inte-optimalt arbetande,nästan oavsett var den har huvudet.

Det är ju tacksammahästar att flasha runt på,men just pga detta också mkt svårridna.

TtravB.jpg

JA....tack Thina för den bilden för det där är en låg form för mig, dock gärna lite mer framåt, men ungefär så som jag menar.
Här är ju hästen mera "nersläppt" så att säga.

Det har jag aldrig sett förut på bla. Frieser och PRE, på tex. "vardagsbilder".

Nu vet jag att man inte rider samma form på tävling som hemma, därför jag skriver arbetsform, så det är klart att där är det ju skillnad.
Men för mig så är det ju i den lägre formen hästen stärker sig för att orka gå i den högre formen.

Nu vet ju jag att det har med exteriör att göra osv. men tänkte att det borde väl vara bäst för hästen att jobba i en lägre.
Hmm....pladdrar jag eller förstår du? ;)

jag tog bilden för tat den var i trav,har andra på betydligt lägre o framåt form som är i skritt.

Hästen stärker ju olika muskler i kroppen beriend epå var den placerar bla huvud o hals.

så ja,mankan säga att det tillhör -grundutbildningen- hos -alla-hästar att kunan länga framåt nedåt o arbeta aktivt.

Sedan kanman ju då se en hel del barockraser som går i hög form o ej arbetar.liksom man kan se drösavis med"westernhästar" som går låga o inet heller arbetar,det beror på ad ryttaren har kunskap o balans till att hjälpa hästen med.

så själa huvudställningen är i mina ögon inte allenarådande,det r vad man gör med övriga kroppen i kombination med detta som ger resultatet.

Jo,,,jag håller med dig helt till fullo. Vi menar samma sak.

Det var just att jag har som sagt inte sett dessa hästar i en låg form men nu har jag det :).
Jag var tvungen att fråga bara eftersom jag inte visste hur dessa hästar "fungerar" ridmässigt.
Nu har jag fått min nyfikenhet stillad.

Thank you :bow:

Det finns väl såna hästar av alla raser, så det beror ju inte på rasen.

:bow::bow::bow:

Jag har haft en Frieser som inakordering i mitt stall, körde då lite western med henne, samt att jag tävlade 2 ggr. Håller med Wrangler att dom är ju inte skapta för western beroende på deras luftiga steg. Men på D tävling absolut kanske även på c med thats it..
Alltså hon var jätte duktig och hade LÅG form. Nästan för lågt vissa gånger.. Men som sagt dom hör nog till dressyr, barock etc. Där det krävs luftiga steg.

//Carro

*KL*

Känner att jag vill göra ett förtydligande...

Jag tycker absolut att en Frieser kan westernridas. Det kan alla hästar!

Jag menade bara att själva exteriören/gången på frieser och de flesta andra raser inte passar sig till Pleasure osv.
Men det betyder ju inte att man inte kan rida dom med samma hjälper, utrustning osv..

Ifall det nu var någon som missuppfattade mig.

Precis, man kan rida western på alla hästar, men vissa lämpar sig bättre än andra.

Men nu missuppfattar jag nog dig lite när du säger att det flesta andra raser inte passar sig till pleasure osv.. Menar du flesta "kallblod" eller vilka menar du då? ALLA???

//Carro

Senast ändrad av en moderator:

pleasuer är väl också det sista jag skule rid amed någonav mina friesers.

Men som vi kun ekostantera på HC i somras-det var ju en Shire som vann uppskattat där och den var ytterst välriden med vilka standard man än sätter för vare sig dressyr eller western.

Helt enkelt en av de bästa hästar jag sett-alla kategorier.
Och en av de absolut bästa ryttarna också.

Själv skall jag tävla med western i sommar hade jag tänkt-på ett Hbl den här gången.

pleasuer är väl också det sista jag skule rid amed någonav mina friesers.

Men som vi kun ekostantera på HC i somras-det var ju en Shire som vann uppskattat där och den var ytterst välriden med vilka standard man än sätter för vare sig dressyr eller western.

Helt enkelt en av de bästa hästar jag sett-alla kategorier.
Och en av de absolut bästa ryttarna också.

Själv skall jag tävla med western i sommar hade jag tänkt-på ett Hbl den här gången.

:bow::bow:

Precis, man måste ju välja gren utifrån det hästen är byggd..
Och ang shire-hästen. Den var ju gudomlig och då även ryttaren.

//Carro

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar