frieser - halvblod??

Sv: frieser - halvblod??

hm, ja jag gillar ju lätta och ädla hästar.....men gillar ju frieser också....
blir väl till att åka och hälsa på någon först innan jag bestämmer mig..alla här verkar vara antingen för eller emot så jag tycker jag borde känna det när jag träffar dom... hoppas jag:D

jag hade lika svårt att välja som du innan jag köpte min första frieser. jag va iväg o tittade på flera välridna halvblod. men så satt jag på en ung frieserhingst, riden rakt fram och fastnade direkt. åkte o kollade på ett halvblod till men köpte friesern.

sålde senare friesern då det inte var rätt individ för mig, och köpte ett halvblod som va utbildad svår dressyr.

men jag saknade hela tiden frieser som ras, och sålde halvblodet o köpte mig ny frieser.

så provridning kan vara värt innan man bestämmer sig.
bara för att bilda sig en känsla.

sen vet jag inte, ser man redan när dom är föl hur bra exteriör och gångarter dom har?? tycker ju alla föl är jätte söta...men det kanske man gör

ja det var ju skönt att höra att det finns fler som kan gilla bägge delar:)
jo, jag antar att jag märker det om jag provrider en frieser....då borde jag ju känna om jag tycker det är för "mycket" häst för mig eller inte.

Mackan - de tre frieserhästarna som du bor nära, finns de kanske i Västra Götalandsregionen?
Är själv en lycklig frieserägare som säger både "aaaa" och "oooo" varja gång jag ser honom, så det är alltid kul att komma i kontakt med fler frieserfolk, eftersom de flesta verkar bli lite sådana! Så en liten vink bara om var de finns? Tack för hjälpen!

Mackan - de tre frieserhästarna som du bor nära, finns de kanske i Västra Götalandsregionen?
Är själv en lycklig frieserägare som säger både "aaaa" och "oooo" varja gång jag ser honom, så det är alltid kul att komma i kontakt med fler frieserfolk, eftersom de flesta verkar bli lite sådana! Så en liten vink bara om var de finns? Tack för hjälpen!

Nix. de finns i östergötland..... :)

sålde senare friesern då det inte var rätt individ för mig, och köpte ett halvblod som va utbildad svår dressyr.

men jag saknade hela tiden frieser som ras, och sålde halvblodet o köpte mig ny frieser.

så provridning kan vara värt innan man bestämmer sig.
bara för att bilda sig en känsla.

Men Stilett, helt objektivt: kan du inte försöka vara lite rättvis och objektiv i din bedömning?
har ALL respekt för att friesern passar dig och som sagt - snälla - läs mitt tidigare inlägg där ALLT jag efterlyser, pga att alla inte är så duktiga eller talangfulla som dig - eller många andra - är att man då har ett ANSVAR att belysa rasen man förespråkar både från dess negativa och positiva sida!

den första friesern du sålde var ju som du ofta skrivit om, för att den var jätteseg och inte hade ngn som helst bjudning.
du har ju efter det också uttryckt oro över att det är rastypiskt, och att det skulle bli samma sak med denna? dvs att de har dålig bjudning/är loja?

halvblodet du köpte sålde du väl för att den var för STOR för dig? inget annat, dvs det var inte rätt klick mellan er?

snälla - återigen - jag har all respekt för din fina häst och att just DU passar med den och har hittat rätt. Men försök ge en OBJEKTIV bild genom att belysa både fördelar och nackdelar - innan du säljer frieser till halva oerfarna bukefalos hästshoppar skala i yngre åldern.

okej? :crazy:

sålde även frieser nr 1 för att den va stamlös.
och för att kunna visa friesers och kunna vara med på visningar osv måste dom ha stam och vara reg i en stambok.
när jag köpte fries nr 2 visste jag att stamtavla är väldigt viktigt för rasen. Och speciellt för att garantera att det är 100% frieser.

Det är inte bara känslan på ryggen hos frieser jag fastnat för, utan även deras personlighet. Dom är väldigt kontaktsökande och sociala och pratiga. Gnäggar o hälsar när man kommer, det är lixom deras personlighet. Nyfikna och vill alltid vara med på ngt sätt.
Dom är som stora knähundar!

jag tycker om halvblod, har väl ridit minst ett 50 tal eller mer genom åren.
jag säger alltid att det är individer man ska titta efter.
finns ett hbl som jag fastnade väldigt mkt för. Han va e. Kaliber.

Senast ändrad av en moderator:

Ok jag hade inte uppfattat att du någonsin var intresserad att visa den, det var väl en valack? Bara att du tyckte den var seg och inte bjöd framåt.

Det du beskriver om social och pratig osv stämmer exakt in på min häst och en häst innan den som jag också haft. så det är nog inte typiskt för frieser. :D

Ok jag hade inte uppfattat att du någonsin var intresserad att visa den, det var väl en valack? Bara att du tyckte den var seg och inte bjöd framåt.

Det du beskriver om social och pratig osv stämmer exakt in på min häst och en häst innan den som jag också haft. så det är nog inte typiskt för frieser. :D

Nej det gäller nog många hästar:D Inte minst fullblod som sagt.
Jag tror att det är som nån sa att pratar man med hästarna så pratar dom.... De småpratar och ropar och är nyfikna och vill vara med, det tycker jag nog nästan alla vi har haft varit. Vissa i väldigt hög grad. Och jag har aldrig haft frieser. Att de gnäggar och hälsar när man kommer, ja, absolut. Det är inte unikt friser. De känner t o m igen ljudet av bilen ofta:idea:.

:cool: Men så har du inget halvblod heller

:angel:

:D

jag tycker det är kul o visa, jag visade min arab även om jag inte hade den till avel och jag kommer visa min hingst (eller om han blir valack) även om jag inte har han till avel. Detta då jag tycker det är kul att samlas flera stycken med samma ras och göra ngt ihop.

vad har du för häst? såg att nån skrev att du inte hade halvblod...bara nyfiken...

haha, ja ok! jag tycker det är så konstigt....en kompis har ett rent fullblod...men det ser ut som värsta tunga halvblodet, hel cool och så olik ett fullblod man bara kan bli. sen har jag ett halvblod med fullblods pappa och herregud va lätt stressad han e! tycker jag e lite konstigt...
samma kompis hade helt klart betäckt denna magen med ett rent fullblod för att lätta upp så mycket man kan (hon gillar fullblod och väl hållt på en del med galoppörer tror jag), och jag vet inte om jag ska betäcka med ett halvblod med lite inslag av fullblod eller bara halvblod.....bara ett litet inlägg:)

Min är inte det minsta stressad, stissig eller allt det andra som fullblod anses vara.

:angel:

åh, kolla! nu har jag ju äntligen lyckats hitta hur man får in en bild på snyggingen som avatar bild:bump:
tycker inte du det är konstigt förresten? det är väl ändå ett litet signum för fullblod att dom är mer lätt stressade, typ...

åh, kolla! nu har jag ju äntligen lyckats hitta hur man får in en bild på snyggingen som avatar bild:bump:
tycker inte du det är konstigt förresten? det är väl ändå ett litet signum för fullblod att dom är mer lätt stressade, typ...

fin häst!

Nä det tycker jag inte. Min är ganska vanlig för att vara fullblod, det jag sett av dom :D

ja visst e han!! tack!
nä det kanske dom inte är, min är väldigt lik sin mamma så länge allt är lugnt och invant och på bara någon sekund kan det ändras och han är helt plötsligt en expert på allt vad piaff, passage och caprioler heter:crazy:

men då dök ju en annan liten fråga upp....varför valde du just fullblod?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka