frieser - halvblod??

Sv: frieser - halvblod??

nej det har jag inte:eek: men det är väl ingen panik, blir ju först till våren som jag behöver betäcka lånemagen..
skulle behöva hjälp med att hitta en bra hingst till henne också, därför känns det nog svårt att bestämma sig också.
hade varit kul att vara med från början för en gångs skull samtidigt som jag tycker frieser är flashiga!
har inte hunnit hälsa på frieser gården i skara än heller, men att betäcka med frieser känner jag mig tveksam till vill nog ha en ren frieser i så fall.
fast det var ju som ägaren sa, blir jag inte nöjd kan jag ju sälja fölet...fast jag har en förmåga att inte kunna sälja djuren som kommit innanför dörrarna här...
just nu är det mycket frågetecken i huvudet och det känns som jag aldrig kommer kunna bestämma mig:crazy:

KL
nej fy fan, inga konstiga korsningar av diverse udda slag, sånt finns det tillräckligt av, och det ärju ett jätte vågspel att korsa en så pass udda ras, det finns ju inte ens en etablerad korsningsavel mellan dessa två raser, varför skulle man vilja experimentera med det om man vill ha fram en sporthäst för dressyrtävlande? :crazy: TS vill ju ha en sport häst till dressyrtävling, inte spela roulette med hur avkomman över huvud taget kommer att vara byggd.

TS: eftersom du har en mycket klar bild av att det är en modern sporthäst modell du gillar i en dressyrhäst så skulle jag aldrig ens fundera på frieser. Betäck med en fin halvblods eller fullblodshingst istället, alternativt köp en annan häst.
Tycker friesern är som en sagohäst estetiskt i många fall, en del andra fall ser hemska ut, och oavsett typ så är det inte vad jag anser klassiskt på dressyrbanan rent generellt. varken utseendemässigt, formmässigt eller gångartsmässigt.

Frieser är vagnshästar i grunden och som dressyrhästar är de lite för klunsiga och har för mycket av kallblod för min smak, även om de som vagnshästar är imponerande.

Jag har inget emot kallblod men de passar inte inom dressyren idag i varje fall.

Friesern har ett speciellt utseende som jag förstår att man kan gilla, absolut, och de rör sej stort i trav, men saknar helt den lätthet och elegans man vill ha om man pratar dressyrhäst.

Visst finns säkert undantag, men hela hästen är för tung i min smak.
Sen vet man ju inte alls vad en sån korsning skulle ge:confused:
Det kan bli något mkt märkligt, i värsta fall. Man ska nog vara väldigt försiktig med att själv "hitta på" nya korsningar, när man korsar in medvetet i seriös avel så gör man det nog utifrån nogranna analyser och beräkningar av varje hästs stam och vad den kan föra med sig i avkomman.

490 kg vägde min frieser idag på hästvåg.

tungt?

klipp av all man, pannlugg, hovskägg, tunna ut svansen..och vips är han som vilket halvblod som helst i kroppen..om inte ädlare!

Om du vill veta mer om frieser och dressyr finns det en artikel om det i det senaste numret av Dressage Today. Du kan få en del tips hur du ska förhålla dig till träningen av en frieser, sen vad man gillar eller inte är ju en smaksak.

Lycka till i hästvalet.

490 kg vägde min frieser idag på hästvåg.

tungt?

klipp av all man, pannlugg, hovskägg, tunna ut svansen..och vips är han som vilket halvblod som helst i kroppen..om inte ädlare!

men den är ju totalt annorlunda byggd än ett halvblod. hela halsansättningen, bogfånget, rygg, benvinklar och hela kittet. Inte kan du jämföra den med ett typiskt halvblod? :crazy:

http://equisearch.com/breeds/celtic2-200x175.jpg

http://equisearch.com/breeds/Celtic0-200x175.jpg

Senast ändrad:

nej korsning blir det inte! har väl funderat lite på don frederico, danzas, rotspon eller biggles så här långt i så fall. tror det skulle passa vad jag vill ha.
en del frieser ser ganska ädla ut men jag är lite osäker på om jag tycker dom är för tunga för mig. men jag tycker dom ser otroligt härliga ut, sen tyckte jag att det tilltalade lite med deras psyke....verkar lite lugnare än halvbloden men det kan ju förstås variera från individ till individ.

inte extriört sett, men just lixom det där att dom skulle vara "tunga".
en tung häst anser jag vara tex en grov ardenner o liknande.
jag menar att dom alltså inte behöver vara "grova o tunga".

många tror att en frieser ska dra xxxxfull på alla saker, kräva jättebreda bommar osv för att dom tror vara tunga i sina kroppar.
(tunga brukar för många betyda...även tungridna)
men dom kan lura ögat. tex drar min just nu normal mot vid bom i sadel, han kan kan cob träns, väger inte mer än vad tex en vanlig ridhäst kan göra osv.

Nä det tror jag inte att folk tror - att de är tunga som en ardenner?

men tungridna ÄR ju flera av dem. Loja och lite sega under ryttare.

Nej jag vet att din inte är så jättestor men jag menar tung i rörelsemönstret, inte vikten. De har inte lättheten i rörelserna eller i utstrålningen som ett halvblod som ska tävlas i högrer klasser måste ha.

Sen förstår jag mycket väl att man kan gilla deras utseende, absolut, men man ska inte jämföra dem med tex halvblod för det. De har i så fall snarare sitt eget värde som den ras de är. Och det är inte som dressyrhästar i första hand.

men säkert 80% som sitter på buke eller i verkliga livet tävlar inte i högre klasser. så varför måste man då känna att man måste ha ett halvblod bara för att dom har "lättast" eller "accepteras" på högre nivå. Det är ändå inte många som når den toppen.

Absolut inte. :rofl: Nej det är nog inte många som ens har ambitionen totalt sett.
Men jag tror du missförstår detta med lätt och tung igen. Jag menar inte att de har "lättast" för rörelserna utan att de är lättare i rörelserna dvs de rör sig lättare (halvblod o fullblod tex)

Man kan nog tycka det ser maffigt ut med frieserns tunga rörelser men det är inte det jag vill KÄNNA eller se i dressyr.

Det finns halvblod också som ser tunga ut i sitt rörelsemönster, men det är inte heller en typ jag gillar. Jag vill att hästar är lätta i rörelserna, det kan även ett 800 kg halvblod vara.

Som jag sade i ett tidigare inlägg, så ska det finnas tre olika typer av frieser (berättade ägarna till frieserstoet vi hade).
En lite tyngre typ, en mellan och en väldigt ädel. Den vi hade hemma var av mellantypen och den var väldigt lätt och högställd i sin typ, rörde sig också väldigt lätt.
Min syster tränande för en mkt välkänd dressyrtränare som tyckte hästen var urhäftig.

Har dessutom sett en korsning halvblod/ frieser för många år sen, den var mkt trevlig.

flashlight och mackan verkar ha stenkoll-på ankdammen sverige och dess fördomar?;)

de facto räknas inte friesern som kallblod utan som varmblod.

att den är mest känd som vagnshäst har sin förklaring i den holländska historien,och definitivt det faktumet att hästarna under en tid blev allt tyngre.

Om man nu är intresserad av dressyr rent internationellt så ser bilden helt annan ut än vad som påstås.

jag förnekar inte att det fins tungridna friesers,men likväl som inom halvblodsrasen(som fö är en framkorsad ras av bla just....frieser..) så finns det tunga,slöa hästar rent generellt och det beror oftast inte på hästen utan på ridskickligheten.

som vanligt handlar det om kommunikation,konsekvens och att kunna lär aut.

Ute i Europa och på dne nordamerikanska kontinenten ffa är friesers inom dressyr inget ovanligt,inte ens i fättävlan där en korsning har nått mkt bra resultat(4 internationell ft tror jag,tyskland)

I USA(som numera även börjar få bra tränare,tex inom Os laget..) har ju friesers vunnit USDF horse of the year(tror jag dte var)flertalet ggr och i konkurrens med halvbloden.

sett så,ja då inser man att friesern som ändå är en liten population faktiskt har riktigt bra hästar jämfört med halvblodsrasen,som ju har betydligt fler individer och ffa ridintresserade ägare.

sabine shut är en tysk beridare som har jobbat med barockraser i tyskland,ffa som uppvisningsryttare.

hon blev headhuntad till usa,tog med sn "cirkushäst" och flyttade.

Och vann GP ett antal ggr,fick USDF priser p ett antal friesers

(proudmeadows.com föder upp dressyrfriesers)

som kuriosa kan nämnas att hon provade in till tysklands oslag tror jag dte var(vet i vart fall att dte definitivt var usas,men då var jorrit pm så pass gammal att hon inte ville riskera hans leder med alltför hård träning)

när hon provade in så var hon den enda som fick genomgående 10or på gångarterna.

I europa har jag inte riktgt samma koll,menjagvet åtminstone 5-10 hästar som tävlar på mkt hög nivå framgångsrikt-bla pappan till min unghäst.

Jag har sett åtskilliga korsningar med diverse i USA,och för det mesta ger det trevliga resultat.

ett hbl-frieser tävlar interantionell körning(ochjag -vet-att det inte räkns i dressyrvärlden men likväl måste de varabalanserade o arbeta i god form för att nå fram)

Det man kan säga generellt om friesern idag är att folk tror en massa,baserat på någon/några individer här i sverige.

Det finsn en -hel del- friesers här jag aldrig skulel drömma om att ta ut påen dressyrbana annat än för att ha trevligt(och kanske är dte det ridning handlar om?) men de kan vara till stor glädje för sina ägare ändå.

vissa individer tycker jag kanske att ägaren likväl kund eköpt en trevlig,o billigar enordsvensk,och tagit lektioner för resten av pengarna.

och så finns det några få individer som definitivt har en potential,och har ryttare som kan matcha dem klokt.

till fördel i träningen ligger att friesern är mer hund än häst psykiskt-de är otrligt samarbetsvilliga,lättlärda(vilket kan ligga en del opedagogiska ryttare i fatet och då stänger de av istllet)och mycket sociala-och därmed lätt påverkbara med socialt tryck och lätta att "knäcka" om man int egör rätt.

nackdelarna ligger ju i att ryttarna inte alltdförstår vikten av sökning till handen framåt-nedåt,att fort inte betyder framåt,att dne skall kunna växla olika former och tempon och att den är lätt påverkbar med ryttarens balans.

vilket jag kan tycka-fördomsfull osm jag är-attdte kan gälla även halvblod tex.

nackdelen är inaveln som räddade rasen,det gr också individerna känsligare sjukdomsmässigt sett,och att deinteär så värme tåliga och uthålliga.

då korsar man in vissa linjer av arab och får ne fantastisk sporthäst.

sjlv kommer jagiförsta hand att korsa (fram med korsen o vitlöken nu mina damer!:) ) med halvblod till min nästa dressyrhäst.

frisern är något av rysk roulette hälsomässigt anser jag(och kunnigt folk som lärt mig om detta)och blir bra om man blandar ut det.

(i avel annars får folk gör som de vill(hotelser och hatmail kan som vanligt skickas till min mail,jag kommer inte att svara om ni ringer)och jag ger tusan i vilken förening folk tillhör så länge de är glada.detta some n passus til d e"renläriga" som reagerat upprört när jag bytte en häst till tyskarna.pilutta er,jag byter tillbaka nu!:))

Thina-som gillar -en del-halvblod skarpt,anser att andra är skit,och ibland ser folk rida som borde ha en uppstoppad häst istället .
Kan mkt väl tänka mig en Bellini avkomma-de jag har sett är mkt trevliga.

Åja, - nu ska vi inte överdriva, ang kors och vitlök.
Jag hade gett samma svar rent allmänt mot en massa korsande av diverse raser.

självklart baserar jag mina åsikter om frieser av det jag sett och läst, finns 3 friesers här i mina bygder som folk införskaffat på senare år som jag har chansen att bevittna. sen så frågar jag mycket :angel:

Jag är väl medveten om att friesern tävlar i dressyr internationellt!
Min åsikt om den som dressyr häst är dock den jag redovisat. att andra har en avvikande åsikt finner jag inte på ngt sätt revolutionärt.:D

Nej jag vet att din inte är så jättestor men jag menar tung i rörelsemönstret, inte vikten. De har inte lättheten i rörelserna eller i utstrålningen som ett halvblod som ska tävlas i högrer klasser måste ha.

Sen förstår jag mycket väl att man kan gilla deras utseende, absolut, men man ska inte jämföra dem med tex halvblod för det. De har i så fall snarare sitt eget värde som den ras de är. Och det är inte som dressyrhästar i första hand.
Håller med.
De är inte graciösa, utan dompar ner fossingarna.

Som jag sade i ett tidigare inlägg, så ska det finnas tre olika typer av frieser (berättade ägarna till frieserstoet vi hade).
En lite tyngre typ, en mellan och en väldigt ädel. Den vi hade hemma var av mellantypen och den var väldigt lätt och högställd i sin typ, rörde sig också väldigt lätt.
Min syster tränande för en mkt välkänd dressyrtränare som tyckte hästen var urhäftig.

Har dessutom sett en korsning halvblod/ frieser för många år sen, den var mkt trevlig.

En friser blir aldrig så lätt som ett halvblod. VIsst kan man nog säga att den är "urhäftig" men det betyder inte att den har vad som krävs för dressyr. Kanske snarare att den är bra utifrån sina förutsättningar - som frieser. Som jag skrev kan jag förstå att vissa faller för den typen som är lite speciell, de kan var lite häftiga att se på, visst. MEn det finns inte den lätthet som en dressyrhäst ska ha.
Den är TYNGRE i sitt sätt att röra sej, den har mer av kallblod, det finns mängder av friserfilmer om du söker på buke bla titta själv hur deras rörelser ser ut. Det finns en tyngd i dem som jag inte vill ha i alla fall. Det hör till typen.

Ja jag tvivlar inte på det du skriver, men jag tycker i alla fall för min personliga del att hästarna har för mycket av kallblod i rörelserna, och även om de räknas som varmblod idag har de ju inte alltid gjort det.........Det är en kallblodstyp av häst. Har aldrig sett någon irl eller på film som inte varit det. Om du har film på friesers som rör sig med lätthet, har schwung och är graciösa och elektriska så visa gärna för det har jag aldrig sett.

Det finns säkert även domare som gillar tyngre rörelser, men jag gör det inte. Inte i dressyr. Som vangshäst är det en annan sak.

Sen finns mängder av hästar inom alla raser som inte lämpar sej för dressyr, som är klunsiga, mm mm. Men generellt är friesern som ras för klunsig i sina rörelser för min smak.

De korsningar m halvblod som du nämner gäller körning och det tror jag man kan få fram bra hästar till, med medveten avel, på rätt individer. Frieser är ju körhästar.

En friser blir aldrig så lätt som ett halvblod. VIsst kan man nog säga att den är "urhäftig" men det betyder inte att den har vad som krävs för dressyr. Kanske snarare att den är bra utifrån sina förutsättningar - som frieser. Som jag skrev kan jag förstå att vissa faller för den typen som är lite speciell, de kan var lite häftiga att se på, visst. MEn det finns inte den lätthet som en dressyrhäst ska ha.
Den är TYNGRE i sitt sätt att röra sej, den har mer av kallblod, det finns mängder av friserfilmer om du söker på buke bla titta själv hur deras rörelser ser ut. Det finns en tyngd i dem som jag inte vill ha i alla fall. Det hör till typen.

Jag är verkligen ingen frieserfantast, och kan hända att denna som vi hade på utbildning inte var rastypisk. MEN, den var både lätt i sin typ, oerhört känslig, het och mkt lätt i fötterna.
Tilläggas bör, att jag har rätt bra koll på hur ett bra halvblod ska röra sig. Denna friesers trav hade jag inte tackat nej till på ett halvblod, däremot hade den svårt att galoppera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka