Sv: frieser - halvblod??
flashlight och mackan verkar ha stenkoll-på ankdammen sverige och dess fördomar?
de facto räknas inte friesern som kallblod utan som varmblod.
att den är mest känd som vagnshäst har sin förklaring i den holländska historien,och definitivt det faktumet att hästarna under en tid blev allt tyngre.
Om man nu är intresserad av dressyr rent internationellt så ser bilden helt annan ut än vad som påstås.
jag förnekar inte att det fins tungridna friesers,men likväl som inom halvblodsrasen(som fö är en framkorsad ras av bla just....frieser..) så finns det tunga,slöa hästar rent generellt och det beror oftast inte på hästen utan på ridskickligheten.
som vanligt handlar det om kommunikation,konsekvens och att kunna lär aut.
Ute i Europa och på dne nordamerikanska kontinenten ffa är friesers inom dressyr inget ovanligt,inte ens i fättävlan där en korsning har nått mkt bra resultat(4 internationell ft tror jag,tyskland)
I USA(som numera även börjar få bra tränare,tex inom Os laget..) har ju friesers vunnit USDF horse of the year(tror jag dte var)flertalet ggr och i konkurrens med halvbloden.
sett så,ja då inser man att friesern som ändå är en liten population faktiskt har riktigt bra hästar jämfört med halvblodsrasen,som ju har betydligt fler individer och ffa ridintresserade ägare.
sabine shut är en tysk beridare som har jobbat med barockraser i tyskland,ffa som uppvisningsryttare.
hon blev headhuntad till usa,tog med sn "cirkushäst" och flyttade.
Och vann GP ett antal ggr,fick USDF priser p ett antal friesers
(proudmeadows.com föder upp dressyrfriesers)
som kuriosa kan nämnas att hon provade in till tysklands oslag tror jag dte var(vet i vart fall att dte definitivt var usas,men då var jorrit pm så pass gammal att hon inte ville riskera hans leder med alltför hård träning)
när hon provade in så var hon den enda som fick genomgående 10or på gångarterna.
I europa har jag inte riktgt samma koll,menjagvet åtminstone 5-10 hästar som tävlar på mkt hög nivå framgångsrikt-bla pappan till min unghäst.
Jag har sett åtskilliga korsningar med diverse i USA,och för det mesta ger det trevliga resultat.
ett hbl-frieser tävlar interantionell körning(ochjag -vet-att det inte räkns i dressyrvärlden men likväl måste de varabalanserade o arbeta i god form för att nå fram)
Det man kan säga generellt om friesern idag är att folk tror en massa,baserat på någon/några individer här i sverige.
Det finsn en -hel del- friesers här jag aldrig skulel drömma om att ta ut påen dressyrbana annat än för att ha trevligt(och kanske är dte det ridning handlar om?) men de kan vara till stor glädje för sina ägare ändå.
vissa individer tycker jag kanske att ägaren likväl kund eköpt en trevlig,o billigar enordsvensk,och tagit lektioner för resten av pengarna.
och så finns det några få individer som definitivt har en potential,och har ryttare som kan matcha dem klokt.
till fördel i träningen ligger att friesern är mer hund än häst psykiskt-de är otrligt samarbetsvilliga,lättlärda(vilket kan ligga en del opedagogiska ryttare i fatet och då stänger de av istllet)och mycket sociala-och därmed lätt påverkbara med socialt tryck och lätta att "knäcka" om man int egör rätt.
nackdelarna ligger ju i att ryttarna inte alltdförstår vikten av sökning till handen framåt-nedåt,att fort inte betyder framåt,att dne skall kunna växla olika former och tempon och att den är lätt påverkbar med ryttarens balans.
vilket jag kan tycka-fördomsfull osm jag är-attdte kan gälla även halvblod tex.
nackdelen är inaveln som räddade rasen,det gr också individerna känsligare sjukdomsmässigt sett,och att deinteär så värme tåliga och uthålliga.
då korsar man in vissa linjer av arab och får ne fantastisk sporthäst.
sjlv kommer jagiförsta hand att korsa (fram med korsen o vitlöken nu mina damer!
) med halvblod till min nästa dressyrhäst.
frisern är något av rysk roulette hälsomässigt anser jag(och kunnigt folk som lärt mig om detta)och blir bra om man blandar ut det.
(i avel annars får folk gör som de vill(hotelser och hatmail kan som vanligt skickas till min mail,jag kommer inte att svara om ni ringer)och jag ger tusan i vilken förening folk tillhör så länge de är glada.detta some n passus til d e"renläriga" som reagerat upprört när jag bytte en häst till tyskarna.pilutta er,jag byter tillbaka nu!
)
Thina-som gillar -en del-halvblod skarpt,anser att andra är skit,och ibland ser folk rida som borde ha en uppstoppad häst istället .
Kan mkt väl tänka mig en Bellini avkomma-de jag har sett är mkt trevliga.