frieser - halvblod??

Sv: frieser - halvblod??

De har avlat fram en lättare ridhästmodell, men rörelsemönstret är detsamma.

Denna friesers trav hade jag inte tackat nej till på ett halvblod, däremot hade den svårt att galoppera.

Men de är fortfarande tyngre i sitt sätt att röra sej. Du kan aldrig få mej att tro annat. De ser ut att ha större dragningskraft mot marken:crazy:

Och galoppen är väl inte helt oviktig:cool: Bara det. Det styrker min bild av en häst som mal på i ganska tung men stor och rätt trist trav och som inte öht kan galoppera. De har inget sväv på det sättet som ett halvblod kan ha, i sitt sätt att röra sej. Det kan man inte kräva av rasen och det har de inte heller. Det är inte så lyckat med stort sväv som körhäst skulle jag gissa. I vagnen villl man nog inte ha det.

Säkert finns avel som försöker få till mer ridhäst eftersom det finns så många som gillar dem, men det är svårt utan att korsa in bättre rörelsemönster och mer lätthet.

Säkert finns avel som försöker få till mer ridhäst eftersom det finns så många som gillar dem, men det är svårt utan att korsa in bättre rörelsemönster och mer lätthet.

Menar du då att Homosassa stammade hästar i regel har sämre rörelsemönster än andra halvblod? :confused: Vad grundar du den åsikten i? Och vilken stam skulle kunna lätta upp röreslemönster enligt dina mått? *Nyfiken*

TS verkar intresserad av att betäcka lånemage (Homosassasto) med frieser, för att få fram en trevlig sporthäst i hennes smak.

Men jag kan ha läst fel. Jag ska kolla igen. :o

Senast ändrad:

Jag svarade ang att man ridhästanpassar frieser och det tror jag inte man gör genom att korsa in andra raser för då är det inte frieser längre utan en korsning. Och TA skrev om frieser som dressyrhäst. Det svarade jag på.

Ang din fråga: Homosassa lär väl ge galoppen i alla fall:angel: Kan man hoppas. Men ts har redan svarat att det inte handlade om att betäcka det stoet med frieser.

Senast ändrad av en moderator:

Ang din fråga: Homosassa lär väl ge galoppen i alla fall Kan man hoppas.

Håller med och jag kan tycka att det inte borde vara SÅÅÅ tokigt val. :idea: Om man nu tror att man gillar friesern i övrigt.

Det jag är lite rädd för, när folk "oar" och "aar" sig över hur "fiiiiiiiina" alla andras friesrar är, så undrar jag om det just är det där "fiiiiiiina" som folk fastnar för. Man kanske ska försöka "titta närmare på" några friesrar och helst av allt rida ett par, innan man bestämmer sig. Annars finns ju risken att man ändå blir besviken i slutänden, för att det ändå inte blev den drömhäst, man hade hoppats på.

Men det gäller ju, alla "oooooo" och "aaaaaa" hästar. Bland annat "läckra nordisar", pampiga shirehästar och så urtjusiga "spanska raserna".

Håller med och jag kan tycka att det inte borde vara SÅÅÅ tokigt val. :idea: Om man nu tror att man gillar friesern i övrigt.

Det jag är lite rädd för, när folk "oar" och "aar" sig över hur "fiiiiiiiina" alla andras friesrar är, så undrar jag om det just är det där "fiiiiiiina" som folk fastnar för. Man kanske ska försöka "titta närmare på" några friesrar och helst av allt rida ett par, innan man bestämmer sig. Annars finns ju risken att man ändå blir besviken i slutänden, för att det ändå inte blev den drömhäst, man hade hoppats på.

Men det gäller ju, alla "oooooo" och "aaaaaa" hästar. Bland annat "läckra nordisar", pampiga shirehästar och så urtjusiga "spanska raserna".

Instämmer helt!

Ang korsningen är det ju åtm rätt med mer lätthet som fbl ger och mer energi i rörelserna. Samt inte minst galopp. (Fast man tar ju risken att i värsta fall få de sämsta egenskaperna från varje ras.....istället för de bästa....)

Jag tror också många faller för utseendet som är speciellt (tex frieser men även andra raser) Men sen är det ju ridegenskaperna och vill man rida dressyr och ev tävla så måste ju hästen kunna gå i alla gångarterna. :confused: Att inte ha galopp är ju ett jättehandikapp. :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men de är fortfarande tyngre i sitt sätt att röra sej. Du kan aldrig få mej att tro annat. De ser ut att ha större dragningskraft mot marken:crazy:

Och galoppen är väl inte helt oviktig:cool: Bara det. Det styrker min bild av en häst som mal på i ganska tung men stor och rätt trist trav och som inte öht kan galoppera. De har inget sväv på det sättet som ett halvblod kan ha, i sitt sätt att röra sej. Det kan man inte kräva av rasen och det har de inte heller. Det är inte så lyckat med stort sväv som körhäst skulle jag gissa. I vagnen villl man nog inte ha det.

Att den hade svårt att galoppera berodde inte på att den var tung, utan att den hade svårt att hålla balansen och heller inte hade lärt sig att galoppera. Jag säger inte på ngt vis att galoppen är oviktig på en dressyrhäst, den är väl snarare den viktigaste gångarten på en GP-häst.
Det jag opponerar mig mot är att du säger att frieserhästar rör sig tungt, och kanske gör dom det överlag, men inte denna specifika häst.
Jag kommer aldrig att skaffa mig en frieser att tävla dressyr på, det har jag halvblod till. Jag ville bara berätta om denna jätte fina häst som jag stött på. Och jag hoppas jag blir trodd när jag säger att just hon, faktiskt rörde sig med väldigt lätta fötter upp från marken, precis så som man vill att ett riktigt bra halvblod ska trava.

Jag kan ju inte säga emot eftersom jag inte sett den:cool: Och klart det finns variationer av allt men jag är inte säker på att jag tyckt den var lika lätt. För att vara frieser kanske....

Men det var nog inte en tillfällighet att den hade svårt i galoppen.

Hur som helst säger ju även du att du inte skulle skaffat frieser till dressyr och det var ju eg ts fråga, och där säger nog de flesta ändå samma sak. Även de som uppskattar utseendet, många gånger.

Så jag tror TS fått svar på just detta.

verkar ha missförstått detta ja.... jag vill INTE betäcka min lånemage med en frieser!
jag vill antingen betäcka min lånemage med ett halvblod (just nu funderar jag på rotspon, don frederico, danzas, don primero, biggles eller de niro:) ) ELLER
köpa mig ett rent frieser föl.

oj, alla verkar veta precis vad dom tycker! vore skönt att vara sådan....
jag kommer att kolla och provrida frieser innan jag bestämmer mig för en sån i så fall så det behöver ni inte oroa er för, för just nu har jag bara träffat en in real life och det sa mig inte sååå mycket. och det kan mycket väl vara så att jag inte gillar deras sätt när jag sitter på ryggen, det vet jag inte. att dom har lite svårare för galoppen har jag läst i många trådar så det verkar vara en gångart dom har lite svårt för.
jag har nog inte heller ambitionen att tävla höga nivåer, även om jag skulle vilja! men jag är samtidigt jäkligt kräsen, har haft mitt halvblod i 16 år nu och även om vi inte tävlar alls för det har varit barnafödande och en massa andra ursäkter att skylla på, så har han ändå potential, jäkligt läcker och världens undebaraste. och ska jag nu skaffa en till så vill jag göra allt för att få en lika bra kompis för många år framöver, och vill jag helt plötsligt tävla höga nivåer så ska jag i alla fall ha en häst som passar om ni fattar?

jag förstod det;)
antingen så vill jag köpa mig ett riktigt super föl till frieser eller så betäcker jag magen med ett bra halvblod.

då tycker jag du betäcker med ett halvblod ;)

KL:tycker definitivt du också skall betäcka med ett halvblod.

Det kommer attta tid att hitta den "rätta" friesern,om du ine vill ha en "pastureornament" som du rider lite halvhjärtat då o då.

å andr asidan kan du ju tillbringa väntetiden med att kolla friesers,både utomlands o här i sverige.ju mer man ser o pratar med folk,destomer lärman sig.
lätt att bli blåst i och med att de fortfarand eär dyra(för ingenting kan ibland tyckas..)

hm, vad är en pasteurornament eller hur du nu stavade det....
har kollat lite grann på dom i holland.

eftersom du har dina funderingar på hur du vill att fölet ska se ut så varför inte köpa ett färdigt föl som ser ut så som du önskar? oavsett vad du betäcker med så har du ju inga garantier på att det blir rätt

med halvblodet menar du eller? jo det skulle jag kunna göra, det var väl mest att jag fick tillfrågan att ta ett föl efter henne och tyckte det kunde vara kul. blir ju första och kanske enda gången jag får vara med från början...om jag inte får ett sto föl förstås...
så det känns ju kul att få välja hingst och få följa henne hela vägen, sen känns det som att ett välstammat föl kan bli dyrt att köpa...har i och för sig inte kollat priser på så små föl, dom kanske inte e så dyra. föl har jag bara kollat på när det gällde frieser och dom var inte helt billiga.
det kanske går jämt upp med betäckningen, men det känns som att det borde bli billigare att betäcka själv annars tjänar ju inte dom som säljer fölet nåt ju...eller?

priserna på "normalt" välstammade föl annonserade i r-sport och det som bekanta tar för sina mycket välstammade föl "brukar" ligga på ca 40.000 plus moms. (Bekanta säljer bland annat avkommor efter Silvano och även bra mkt bra möderne.) ger dig kanske en pris uppfattning iallafall.

Hallå där... känner att jag måste göra ett inlägg...;)
Vet att det finns de som har frieser här som kanske har bättre svar än vad jag kan ge men jag försöker...

Givetvis ska du provrida frieser först och göra dig en bedömning om hur de är i de olika gångarterna. Alla frieser är absolut inte stöpta i samma form. Jag äger själv en underbar kille som är duktig och går rent och snyggt, men är ingen Grand Prix häst. Då skulle det börjats långt tidigare...
Är det en lätt, ädel häst du vill rida så är frieserföl inte rätt val. De blir ändå lite tunga, trots sportiga modeller och korsningar, som tyvärr inte är alltför vackra. Eller dåliga importer gjorda av ryttare som fallit för de höga knälyften och importerar tyvärr exteriört mindra vackra hästar...:crazy:
Men att så många var emot frieser som dressyrhäst? Que? Är det så? Tycker själv att de är mycket mer personliga (enmanshästar) och lättlärda än de vanliga halvbloden. Missförstå mig inte - de är också vackra - men JAG skulle inte köpa det.
Vill du ta eget föl för det känns bra ska du göra det - vill du köpa frieserföl så titta runt på flera, kolla stammen efter inavel, korsningar (?), och framförallt - bara NJUT av en framtida älskling som kanske är svart...! :banana:
En gång frieser - alltid frieser:bump::bump::bump:

ok, kan ju vara bra att veta! det kan ju springa iväg med betäckningen om det inte tar sïg på första försöket eller alls:eek:
så det är ju en chansning, men om det tar sig hyfsat bra så borde det bli lite billigare att betäcka själv väl?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 156
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka