frieser - halvblod??

J

jupiter-judex

lägger väl ut en tråd om mina funderingar....
funderar ju lite lätt på vad min nästa häst ska bli, mitt halvblod är 18 nu och börjar fundera lite lätt på att köpa ett föl - tar ju trots allt några år innan det är dax för inridning.
men i alla fall, har just nu en långbent halvblod men underbara gångarter så det är den typen av hästar jag gillar. men så tycker jag ju att friesern är jättevackra hästar. så min fundering är nu, vad tycker ni jag ska satsa på? ta föl på min låne mage homosassa - gaspadin eller köpa mig ett frieser föl??
min fundering är bara om jag tycker att friesern blir för "tung" modell av häst, många säger att vill man satsa på dressyr är frieser "fel" ras, hur är dom i sättet jämfört med halvbloden(min är ju i och för sig lite nervig).
jaaa, jag vet inte vad jag vill - vad tror ni?? har ni lust att hjälpa mig bena ut lite ur huvudet?

Sv: frieser - halvblod??

friesern är typ den sista rasen jag skulle välja så jag säger halvblod..

frieser är oftast så fult byggda, svankryggig med svanhals och går bara avknäppta.. finns såklart undantag men det ÄR en körhäst och det ska man inte glömma.

om du vill ha en annan ras så skulle jag hellre satsa på en pre! :)

ok. nja, måste nog inte ha en annan ras utan tycker dom är otroligt vackra. men känner mig lite kluven. andalusiern känner jag mig tveksam till, tycker inte dom har något särskilt, men har hört att dom bidrar med ganska bra egenskaper till halvbloden. det bidrar nog att jag fastnar för svarta hästar.....alla hingstar jag kollat på till min låne mage är svarta, haha...
nä jag vet inte, dom är så olika:confused:
blir lite kräsen....eller ganska mycket kräsen....skulle helst vilja ha en kopia på den jag har när han blir för gammal!

tycker du dom är fult byggda?? hur menar du då? jag har sett att det finns två varianter och jag tänker på den sportiga varianten för jag vill inte ha dom för "maskulina" eller "biffiga" eller hur jag nu ska uttrycka det. tycker du dom är fula me?

alla går inte avknäppta. min utvecklas hela tiden till det bättre och dressyrdomare har även sagt till mig att han är lovande.

hej igen!
är det ett problem som frieser brukar ha eller, att lätt bli avknäppta? är dom svårare att få i rätt form än ett halvblod?

Det beror ju på hur högt du vill satsa i dressyren? Vill du rida höga klasser kanske en Frieser är fel ras.

Men som tränings-tävlingskompis på lätt-msv nivå tror jag att de funkar alldeles utmärkt. De är ju otroligt tjusiga och med rätt ridning så går de inte mer avknäppta än andra hästar...

Personligen hade jag inte köpt en Frieser, men inte ett halvblod heller. Nästa häst för mig blir en PRE, de har allt vad jag vill ha. Otrolig bärighet, bra psyke och gångarter som jag gillar.

Min syster hade en frieser på tillridning för en tid sen.
Det finns tydligen tre olika typer av frieser och detta var mellan typen, och hon var mkt högställd och faktiskt väldigt elegant. Denna var lång och sänkt i sin rygg, men hade en väldigt bra halsansättning. Men det krävde sin ryttare att rida ner nacken, då hon gärna ville gå hög och avknäppt.

Traven var urhäftig, men hon hade svårt att galoppera. Temperamentsmässigt var hon väldigt känslig och het och krävde en rutinerad ryttare.

Nu kan jag inget om frieserhästar så jag vet inte om denna var rastypiskt, men både jag och min syster gillade henne skarpt.

De är ju byggda annorlunda än våra halvblod, med hög halsansättning. Detta kan medföra att de går i för hög form med sänkt rygg. Men med rätt ryttare tror jag inte det är ett problem...

du kanske missade "finns såklart undantag".....

j-j, tycker inga hästar är FULA, alla hästar är vackra på sitt sätt, men jag tycker att den har en ful exteriör som inte tilltalar mig det minsta. :p

lite allmänt:

nu ser alla friesers olika ut eftersom alla är individer, så det är svårt att uttala sig om att dom ser ut si eller så.

jaha, ja jag har ju inte kollat så mycket på dom. men jag tror jag har en kompis som har en andalusier hingst som hon föder upp på. det är nog den enda jag sett.
vad skiljer deras psyke och gångarter från ett halvblod?

du gillar de "vanliga" halvbloden är mest eller?
detta är lånemagen jag tänkte låna och i så fall betäcka med en riktigt fin dressyr hingst som jag inte bestämt mig för än.
vad tror ni om henne? avkomman jag vill ha ska vara ädlare än henne, tyckte i och för sig hon såg ädlare och lättare ut när jag såg henne live, hon är nog lite rund på kortet kanske.
har ju själv hälften fullblod på min och det är ju detta stoet med fast min egen är lättare i typen.
jupiter-judex

Självklart är det ju olika från häst till häst.

Det som tilltalar mig hos PRE är att de är byggda helt annorlunda än våra halvblod. En PRE är som gjord för dressyrridning, har lätt för samling och bekväma rörelser, dock helt annat rörelsemönster än halvbloden ofta lite kortare gång med högre knän. De PRE jag har träffat har varit otroligt kloka, stirrar inte upp sig för ingenting men är samtidigt väldigt "på" i ridningen, lite heta och väldigt samarbetsvilliga.

Men det beror ju på vad man är ute efter, en PRE brukar inte heller hävda sig mot halvbloden på dressyrbanorna, då domarna ofta premierar flashiga gångarter.

jag gillar flashiga gångarter jag me:angel:
fast det hade ju e klart vart skönt med någon som inte är så stressig och nervig...
fast höga knälyft är ju också flashigt...

Det är ju "halvblodsflashigt" som funkar på dressyrbanorna...

Men som sagt så beror det ju på hur höga klasser man vill rida och hur sugen man är på placeringar. En PRE går ju lika höga klasser som halvbloden och en del av dem gör ju skolor ovan mark osv pga deras förmåga för samling, men det är ju inte ofta en PRE vinner en GP tex.

Men gillar du "flash" så kanske ett halvblod hade varit bäst? Både Frieser och PRE är ju flashiga på andra sätt ;)

i usa är det friesers som regerar :banana:

sverige är så tråkiga...
kul om fler ryttare stack ut i mängden med olika raser.

jag skulle rekommendera att betäcka med en frieser!
Desl för at renrasiga är inavlade av nödvändighet för tat rasen inte skulle dö ut,dels för tat du får ett bra för!

att de är svankrygggiga,ful hals o alltid gt bakom han där väl mest en fördom.

Att d egår bakom han dberor ju knappast på hästen utan skiten i sadeln?

Att man inte skulle lyckas i dressyr är rena dumheterna.
med tanke på populationen skulle jag nog våga påstå att procentuellt är det fler bra dressyrfriesre än hbl som når långt.

det finns en korsning från Tyskland som går fälttävlan,i europa har vi ett antal som tävlar upp till svår dressyr o i USA finns en tysk beridare som tagit upp flertalet av de frieser hontränar till GP nivå,och var fler aår i rad på topp p USEF listan!

Man kan hitta frieser som är lite av varje o i ett antal fall tycker jag kanske attd e ksulel sparat sina pengar,köpt en fin nordsvensk och lagt pengarna på träning,så lika var d e en bruksnsv.

En ful friser:
jmfrelse98-01.jpg

En ful Frieser till:
thijstingsryd.jpg

En, i mitt och för all del andra stycke också,kanske inte lika ful Friser:
babyohelenaelmia.jpg

elmia.jpg

Thina

Delvis knapplån.

Frieser/halvblod hade varit en väldigt intressant kombination. Har aldrig sett någon sådan?

Personligen gillar jag inte dagens renrasiga halvblod, (som vanligt finns det alltid undantag, men överlag).

Har själv en halvblod/cob korsning som jag älskar, coben har tagit bort halvblodets ofta stirriga psyke och jag tycker att han har mycket häftigare gång och utstrålning än de "vanliga" halvbloden. Men smaken är ju som baken.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 159
Senast: Juli0a
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka