Fri tillgång på Foder

C

CarolaLind

Fick en tankeställare när jag läste tråden om hunden som inte får dricka när den vill.

Vi har alltid, med alla hundar, alltid haft både mat och vatten framme-alltid.

Hundar som kommit bara tillfälligt finner sig i rutinerna och slappnar av efter ett tag när de märker att maten finns där, de behöver inte hetsäta.

Det har i nuläget funkat på *Snabb huvudräkning* Ca 20-25 olika hundar och typer av hundar. Måste säg att det alltid funkat kanon!!

(Jag drar en paralell till hästarna som alltid har hö och är lugna med det)

Finns det någon annan här som också har det så?

Jag blir lite konfunderad när jag hör om hundar som får äta en gång om dagen och då slänger det i sig så de mår dåligt sen. :smirk: och de kan bli aggresiva etc. Varför ha det så?

Hör ofta att det aaaaldrig skulle funka på deras hund för han skulle äta tills han dog...men....så är det ju inte....väl... :crazy:

Inte här i alla fall.... :D

Funderingar? Synpunkter?

Sv: Fri tillgång på Foder

Just så har jag det här med hundarnas mat.
Jag fyller på två skålar med torrfoder som står framme.
Jag fyller på morgon och kväll. Jag har inga hetsätande hundar och inga hundar som okynnesdricker och har heller aldrig haft det.
De oplaceringar jag haft har snabbt kommit på att det inte är någon idé att hetsäta.

båda mina hundar är rätt lättfödda och har samtidigt mycket god aptit. jag vill att de ska äta ett foder av hög kvalitet vilket innebär att de äter ganska små mängder. hade de fått fri tillgång hade jag fått byta till ett foder med mycket lägre smältbarhet. det hade blivit jättedyrt + att det är svårt att hitta ett lågenergifoder som inte förstör pälsen och som inte kommer ut i samma mängd som det kom in.

labben har alltid varit matfixerad. som valp satte han sig i den gemensamma matskålen vilket gjorde att han fick mest mat och vägde 9 kg som 8 v valp. de andra låg kring mer normala 7... schäfern var supermager när jag fick henne och har i perioder matvägrat. hennes nuvarande jätteaptit vill jag inte bli av med.

de har vid några tillfällen (hela 4 i sommar) lyckats öppna dörren till fodret och satt i sig så mycket de orkat. de har inte dött, men det handlar om flera kilo torrfoder och risken för magomvridning finns alltid. efteråt har de fått hårdbanta några veckor = inte kul för dom.

Jag har fri tillgång på både mat och vatten. Har haft det i många år och tycker det det är den modellen som är bäst för hundarna.
Inget bråk vid matdags, ingen som kastar i sig maten, blanka fina pälsar, lugna, nöjda hundar och framförallt, så går det mindre hundmat, än vid utfodring 2 ggr/dag..... :)

Tillägg: Jag har under många år nu haft Purina Pro Plan´s foder åt mina hundar...Valpar, som vuxna :cool:

Senast ändrad:

Måste få fråga er som har fri tillgång.
Hur gör ni med valpar och överviktiga hundar?
Valpar som ska bli rumsrena?
Utgår från mina egna nu.
Valp 3 månader äter allt och hela tiden om möjlighet finns ,givetvis blir det också mycket avföring som hamnar på golvet under natten om fri tillgång till mat finns.Rumsrenhet= 0
Blandistik som nu är överviktig och håller på att "bantas" inför jaktsäsongen,hade kunnat äta allt och lägger då på sig hur mycket kilon som helst.Innan valpens hitkomst hade de 2 vuxna fri tillgång men det funkade inte då blandistiken därav är överviktig.
Ska tillägga att alla 3 är jakthundar och 2 av de är stor ras och blandisen liten.

Jag har också alltid haft foder och vatten framme 24/7
Enda gången som jag inte kunnat ha vatten framme jämt var när Hugo var valp, han tyckte att det var roligt att dricka så han drack massor = små sjöar inne konstant.
Iaf så var det vad veterinären sa, eftersom dom inte hittade något fel på honom (diabetes tex)
Det gick över ganska fort så vattenskålen kunde få komma fram på heltid igen :)

Jag har fått ganska många pekfingrar som bannat mig för att jag har det så här: "Hunden blir bortskämd" "Hunden kommer att bli fet" "Det är bara för att du har blandraser som det går" :confused: :D
Men det funkade lika bra på Cocker Spanieln from hell också! :p

Ska svara hur jag har gjort.

När jag haft valpar hemma har det stått en stor platt matskål på golvet i valprummet. Valpar och tik har fått äta fritt. Inte haft några problem.
Rumsrena valpar. Ja, tidningspapper har ju gått åt, men har inte haft problem med att få valparna rumsrena.

Överviktiga hundar. Jag har tagit emot omplacering som var groteskt överviktigt. Körde samma metod som vanligt, men såg till att tiken ifråga rörde på sig ordentligt! Hon gick ner i vikt nästan för snabbt.

Mina valpar har också fri tillgång på mat och vatten.
Nu är ju min levnadssituation, så att jag är hemma hela dagarna och därav får mina hundar gå ut när dom behöver, vilket gör att det inte blir "olyckor" inne.. Även valparna lär sig snabbt att säga till när dom behöver gå ut. Innan dom lärt sig att säga till när dom är nödiga, så får dom gå ut varannan, var tredje, var fjärde timme beroende på ålder.
Feta hundar, får dietfoder och mer utevistelse och motion..
Har bara en hund som jag haft det problemet med och det var min äldsta terrier, som kom hem efter utlåning och var fet som en gris för 2 månader sedan :crazy:. Nu är han inte fet längre ;)

Jo, hundar kan äta tills dom dör. Jag vet en vovve som lyckades komma åt en helsäck torrfoder, han avled senare hos veterinären :cry:

Det fungerade utmärkt att ha fri tillgågn på mat till våra två första hundar. Men då vi sedan skaffade en stor hund som har bla newfoundland i sig så var det omöjligt. Vi försökte, men det var meningslöst!

Anledningen till att hästar mår bra av att ha fri tillgågn på grovfoder är att de har ett stort tuggbehov. Hundar har inte detta tuggbehov och jag ser inte att hunden skulle bli lugnare av att ha fri tillgång till mat...

Våra pudlar har alltid haft fri tillgång. Och hundar på besök har också hos oss slappnat av efter ett tag. Det har alltid funkat och det är nog mer än 30-tal hundar.

Valparna brukar heller inte äta tills de dör och inga överviktiga hundar.

En bekant fick för sig att han skulle mata ut sina vorstrar. Men det gick INTE! De åt som svin fortfarande efter 10 dagar och han trodde att de skulle dö till slut. Mina Labradorer skulle nog heller inte fixa det där med fri tillgång. Nånting är ju rubbat i deras ätsystem. Det kan aldrig vara naturligt att vara så extremt matfixerade. Det gäller ju i princip hela rasen och inte bara mina hundar.

Jag har också varit med om att den ena ätit ur en trasig fodersäck. Hon såg ut att vara i 63:e dygnet och jag var livrädd för magomvridning eller annat otrevligt. Ni kan ju tänka er hur det såg ut när hon drack vatten och allt svällde *huga* Då var matte gråtfärdig.

Jo på dagarna är det inga som helst problem, värre på natten då matte sover som en stock och varken hör eller ser :p .
Jo naturligtvis ska de ha dietfoder vid övervikt men det funkar liksom inte här med fri tillgång då valpen rensar rubbet av de andras mat och den överviktiga äter naturligtvis då valpens.Så jag får köra med utfodrings tidernaför det är något jag klarar av :D Enklare när valp också blivit äldre och inte äter allt den kommer över.Då blir det fri tillgång igen.

Jag har en stor 30 l-balja, som är konstant fylld med hundmat, så det finns ingen som kan äta slut på maten här...
Men det är ju vad som funkar för Mig och Mina hundar..
Huvudsaken är ju att hundarna mår bra tycker jag :)
Och det gör hundar som har andra matrutiner än fri tillgång också

Jag ger en gång om dan, men så barfar jag också, så det skulle inte vara speciellt hygieniskt att låta kött, ben och inälvor ligga framme hela dagarna...

Det finns ju en del som har problem med mataggressiva/vaktande hundar, undrar om det skulle hjälpa med fri tillgång där? Då borde ju anledningen att vakta försvinna, eftersom det finns tillgång hela tiden.

Ja precis, håller med.Det är upp till var o en och hundsorter finns det gott om. ;)
Jag var lite nyfiken bara på tillvägagångsättet för de som har valpar och överviktiga hundar.

Jag har alltid gett mina hundar mat 2-3 ggr per dag. Och har också tänkt att det skulle ju inte fungera på min ena hund som är matvrak att ge fritt till henne alltså.
Men jag har börjat tänka om, att om man gör som med hästar som får fri tillgång med hö. Så äter de kanske mycket första veckorna och sen avtar det. Borde ju fungera så med hundar också *funderar*
Jag tror att 2 av mina hundar skulle må bra av fri tillgång och äta när de vill, men sen har jag då matvraket. Så jag vet inte om jag vågar testa. Matvraket äter också ett lightfoder, men av samma sort som de andra får.

Ni som ger fritt. Har ni bara en stor skål som alla äter ur, eller har de ändå en var sin skål? Ska jag börja våga ge fritt fast jag har ett matvrak som inte får bli tjock? :-)

Vi har aldrig haft fri tillgång på foder åt våra hundar, det skulle aldrig fungera. Vi har nämligen 3 hundar som knappt äter alls och nuförtiden även valp som är otroligt matglad. Plus att alla våra hundar äter olika sorters foder p.g.a. att de gör av med olika mycket energi och en av tikarna har en kronisk leverskada. Jag tycker inte det känns som att man har så bra koll på hur mycket de äter eller om de äter överhuvudtaget om man låter maten stå framme jämt. Men det kanske fungerar om man har hundar som kan äta samma foder.

På mina tikar skulle det funka med fri tillgång. Dom äter inte mer än vad dom behöver. Men 3 månadersvalpen är ett riktigt matvrak. Han skulle nog kunna äta ihjäl sig tror jag.

Jag har en Stor balja med foder i som alla hundar får gå och knapra ur. Vattnet är i en 3-liters vattenautomat, som fylls på vid behov.
Har märkt med nya hundar att dom första tiden stoppar i sig mer än vanligt, men att dom vänjer sig efter ett tag att det finns alltid mat, vilet gör att det finns ingen anledning för dom att vräka i sig så mycket dom orkar.. Dom brukar sluta med det efter ett tag.
En del gör som så att hundarna har fri tillgång på dagtid, och maten ställs bort över natten. Är ju ett bra alternativ, åtmistånde i början, tills hundarna vant sig, + att man har lite bättre koll på de hundar som är överviktiga, hur mycket dom äter.

Äter alla samma mat?
Till mina 2 har jag högenergifoder, just för de inte äter så mycket. och till matvraket har jag lightsenior, just för hon ska få lite mer och att hon är äldre.
Skulle du vågat ge högenergi fritt till matvket?
Skulle ju kunna köpa det vanliga av den sorten, men har precis köpt en ny säck och den vill man ju inte bara slänga bort.

Väldigt sugen på att testa faktiskt :-) Och vad kul att se vad matvraket gör :-)

Mina hundar hade fri tillgång ett tag och det funkar hur bra som helst för tiken men hanen gick och åt hela tiden och det är svårt att hålla reda på hur mycket och vem som åt vad o.s.v. Kanske provar vi att ha det så lite längre fram då hanen är lite äldre.

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :( Min sambo har under...
Svar
6
· Visningar
7 266
Senast: Swat
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar lite över det här med fri tillgång på grovfoder. Kan man ha det på en liten "lösdrift", det är alltså en box...
Svar
7
· Visningar
1 512
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar