Fri tillgång på Foder

Sv: Fri tillgång på Foder

Jag tror att det är människan i mångt och mycket som skapar ätstörningar hos husdjur. Så vitt jag vet existerar det inte hos vilda djur. Jag håller med om de fakta som Jadzia (?) lagt fram här, om hur hundar resp. hästar äter i det vilda, och jag håller lika mycket med Gnist som tror på fri tillgång. Jag tror stenhårt på fri tillgång av foder till djur.
Det är ett stressat beteende att vräka i sig enorma mål mat, och även om vilda hundar och vargar också utsätts för denna stress, så äter dessa djur så vitt jag vet inte ihjäl sig?

Människor däremot är experter på att hålla på att joxa med mat. Om hunden en dag när den inte jobbat hårt lämnar lite mat, då är det katastrof, då måste det blandas i leverpastej på en gång, och sedan undrar man varför hunden kräver denna extrabehandling gång på gång. När det gälle katter talas det jämt om smak hit och smak dit och vilken smak kissen gillar. Katter har inga smaklökar. De har ett bra luktsinne som de använder sig av, men de känner inte smak. Djur äter för att leva, vi människor lever för att äta. :D

Jag tror dock inte att fri tillgång på mat är någon universallösning på ätstörningar hos hund. Jag är uppvuxen med hundar och nästan alla mina äldre släktningar har haft hundar (jakthundar) och jag har aldrig känt en ena hund som haft ätstörningar. De har fått mat 1-2 ggr/dag och det har varit fullt tillräckligt. De har inte hetsätit, varit kräsmagade, haft "känsliga magar" eller utvecklar några slags foderallergier.

Ska man låta hundarna ha fri tillgång till mat innebär det också att man måste köpa konceptet torrfoder, vilket jag aldrig kommer göra.

Fri tillgång på mat är inget naturligt för ett rovdjur. Hundens matspjälkningssystem är inte gjort för småätande (som växtätare ofta är). Det är gjort för enstaka större måltider. Om en hund genom sitt liv alltid erbjuds minst ett mål om dagen då den får äta sig mätt tror inte jag att den kommer stressa i sig maten.

Det funkar uppenbarligen bra för en del, vilket är skitbra. Men jag är helt övertygad om att majoriteten av våra hundar klarar av att få sin mat ransonerad utan att utveckla något "sjukt" ätbeteende.

Jag håller på dig :bow:

Det är såklart individuellt vad som funkar på olika hundar. Endel mår kanske bra av att ha fri tillgång på mat, medan andra mår bra av att äta 1-2 gånger per dag.

Själv ger jag 3 mål pga att min hund får stor fodergiva (15 dl) och jag är lite rädd för magomvridning och annat. Kroppsligt har han förutsättningar för att få det, genom att han är storväxt och har djup bröstkorg.
Dessutom kan jag inte direkt se någon anledning till att ge honom fri tillgång på mat. Dels skulle jag alltid gå och passa när/hur/hur mycket han åt, och alltid vara rädd att han åt för mycket på en gång. Efter aktivering och motion skulle han nog vräka i sig, tror jag.

Hellre skulle jag ge mer tuggarbete. Det är berikande!

(om man bara fick tag på råa märgben, jag har försökt överallt! :mad: :( )

Min cockerspanielvalp har fri tillgång.

Han äter mer än vad han enligt Royal Caningsförpackningen ska göra, men han är fin i hullet och är pigg och glad.

Kommer fortsätta med fri tillgång tills han är fullvuxen. Efter det ska jag tänka ut om jag ska fortsätta med det. Blir han som våran förra hund, äter alltid upp ALLT i skålen, lämnar aldrig kvar något, då får han begränsat.
Annars så får han fortsätta äta på fri tillgång. Jag är för lat för att komma ihåg mattider :o

Okej, du har sett det på dina hundar och det fungerar för dig. Jag har uppmärksammat samma saker på mina, men då vid utfodring två gånger om dagen. Jag har provat båda varianterna.

För övrigt äter jag och många andra sällan mer än två gånger om dagen, så jag ser inte varför det skulle vara konstigt eller ge gruff.

Hunden skall självklart ha fri tillgång till vatten. Den ägare som inte tillåter detta borde kanske läsa en hundbok om skötsel. Däremot fpr min hane två mål mat / dag på regelbundna tider så jag vet att han får i sig den näring han behöver för en dag.

*lånar knapp*

Mina får två ggr om dagen.
Dels för att gamlingen annars skulle äta äta äta äta tills det kom upp igen eller att han knappt kan röra sej :crazy:
Sen för att jag har en liten pojk som tydligen oxå gillar hundmat :crazy: :D

Sedan har jag oxå i bakhuvudet "tarmvred" så då är det lättare för mej att veta när dom ätit.

Vatten får dom serverat samtidigt som maten men tas sedan bort under dagen men finns framme igen under kvällen till morgon (den tid lillpojken sover).

Tycker för övrigt att det är upp till var och en hur dom gör med sina hundar, då man ser själv vilket som passar JUST deras hund/ar.
Inte att man ska försöka få någon annan att ändra, om det uppenbarligen funkar som dom har det.
Inte sagt nu att någon här gör så...

Vatten skall alltid finnas tillgängligt för hunden!! Inte bara ibland. Undantag är om man har valpar som bara leker med vattnet osv!

Nej, inte här hemma.
Är hundarna törstig då inte skålen står framme så säger dom till.
Sen har vi vatten i skogen bakom knuten och där dricker dom ofta när dom är ute.

Så dom är inte utan vatten flera timmar i sträck.

Mina hundar har det tillgängligt hela tiden genom att dom säger till när dom är törstig.

Jag ser ingen som helst anledning till varför vatten ska stå framme dygnet runt :confused:

Har man inte möjlighet av nån anledning att ha vatten framme jämt får man väl i stället vara vaken på när hunden är törstig.

Norrlänning skrev:
Jag ser ingen som helst anledning till varför vatten ska stå framme dygnet runt :confused: .

Vad finns det för anledning till att INTE ha vattnet framme :confused: Är övertygad om att hundarna dricker mindre än dom egentligen borde om dom måste be om vatten varje gång...

Vart skrev jag att dom måste BE om vatten varje gång? :confused:

Tror du dom skiter i att dricka när skålen står framme för att sen gå och visa att dom vill ha när skålen är borta.... :smirk: Nä.

Dom dricker mest i samband med maten då dom får torrfoder. Sen driker dom efter bus/ansträngning ute, och då dricker dom antingen ute eller inne.

Äh, jag ids inte sitta och förklara alla ggr dom drick och hur vi har det här hemma med vattenskålen.

Dom får vatten i stort sett när dom vill.
"The end"

Norrlänning skrev:
Vart skrev jag att dom måste BE om vatten varje gång? :confused:

Tror du dom skiter i att dricka när skålen står framme för att sen gå och visa att dom vill ha när skålen är borta.... :smirk: Nä.

Dom dricker mest i samband med maten då dom får torrfoder. Sen driker dom efter bus/ansträngning ute, och då dricker dom antingen ute eller inne.

Äh, jag ids inte sitta och förklara alla ggr dom drick och hur vi har det här hemma med vattenskålen.

Dom får vatten i stort sett när dom vill.
"The end"

Men då kan du väl lika väl ha vattnet framme jämt då?! Om du hör med många fler hundägare så tror jag inte att det är speciellt många som inte låter vattnet stå framme. En upplysning är att en hund behöver sååå mycket mer vatten än vad t ex en människa behöver. Därav alla böcker och fakta som skriver att hunden skall ALLTID ha tillgång till friskt vatten. Fattar inte varför man ska göra tvärtemot och ta bort vattnet,,,det är ju mest synd om vovvarna.
Samtidigt som det måste vara himlans jobbigt att springa och ställa ner vattenskålen stup i kvarten. Det låter som en massa extrajobb bara.

karlsson skrev:
(om man bara fick tag på råa märgben, jag har försökt överallt! :mad: :( )

Har du provat Willys? Här har de alltid märgben hemma, såväl som lever, hjärta och njure! :bow: Om inte annat borde de kunna ta hem åt dig.

*lånar knapp*

Det finns ytterligare en bra anledning till att ha vatten stående framme; en sjuk hund kan dricka både mindre och mer än en frisk. Har man vattnet framme ser man snabbt om det är något galet.

Förr hade jag skålen framme jämt.
Nu har jag en liten pojke som både äter hundmat och gärna dricker och leker med vattenskålen.

Så för att slippa bråka med lillen om vattnet och maten så har vi gjort så att vattnet inte står framme jämt.

Jag har (som jag skrivit förut på "barn") en liten skit :love: med mycke hyss för sej.
Därför underlättar jag lite där det går som just med vattenskålen.

prinsessfeminist skrev:
Vad du överdriver. *suck*

/Priffe vars hundar inte får vatten efter kl. 20 på kvällen

Det är ju fler uppenbarligen som tycker att vatten skall finnas jämt!

Norrlänning skrev:
Förr hade jag skålen framme jämt.
Nu har jag en liten pojke som både äter hundmat och gärna dricker och leker med vattenskålen.

Så för att slippa bråka med lillen om vattnet och maten så har vi gjort så att vattnet inte står framme jämt.

Jag har (som jag skrivit förut på "barn") en liten skit :love: med mycke hyss för sej.
Därför underlättar jag lite där det går som just med vattenskålen.

Ja där har du ju ett bra undantag. Då förstår jag att du vill ta bort vattenskålen iblan men till de som bara gör det för görandets skull så att säga tycker jag ska tänka till lite. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :( Min sambo har under...
Svar
6
· Visningar
7 266
Senast: Swat
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar lite över det här med fri tillgång på grovfoder. Kan man ha det på en liten "lösdrift", det är alltså en box...
Svar
7
· Visningar
1 512
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar