Fri tillgång på Foder

Sv: Fri tillgång på Foder

Så har vi det till våra 3 hundar och enligt vet är dem i normalhull allihopa utom den gamle som är fet men det beror på att han inte orkar röra sig som förr och det är dessutom på senare dar han har blivit en tjockis. Vet är inte oroad.

En av mina tikar, får utöver fri tillgång på ett vanligt adultfoder dessutom Robur 33/20, som hon äter ca 10 dl om dagen av. Om hon Inte får det blir hon ett benrangel.. (Rörlig smått stressig BC-tik 1½ år) Hon är mycket lugnare och mer harmonisk, när hon har tillgång på mat dygnet runt.
Även fetknoppen, som i början fick dietfoder (behövde bantas nästan 3kg :eek: Mycket övervikt på en liten 28 cm´s terrier ) går nu på det vanliga fodret utan problem.

Jösses, 10 dl utöver fritt. Tänkte fråga om du hade en elefant :-) Men såg sen att det var en BC. Ja, där ser man hur olika foder och mängd hundar behöver.
Det värsta är väl att mitt matvrak hon får inte så mycket nu heller, fast hon äter senoir/light. Men skulle ju fått mindre om hon åt det de andra äter.

Men jag ska testa tror jag. Jag kan blanda dessa foder tills de tar slut och sen kanske köpa vanligt. Får ju se hur det utvecklar sig.
Jag ska testa direkt :-) Kul...

Haha, matvraket kollade vad jag höll på med när jag blandade. Hon trodde nog inte det var sant :-) När jag ställde ner maten tittade hon på mig som om jag inte vore klok. Hon tittade på mig, sen på maten osv. Jag fick säga att det är ok att smaka. Nu står hon och tuggar lite lätt, fattar nog inte att det är sant :-)
Junioren ligger bredvid och kikar och fattar nog heller inget :-)

Grana skrev:
Jösses, 10 dl utöver fritt. Tänkte fråga om du hade en elefant :-)

En Bild på min elefant.... :banana: :rofl: :banana:
vickie1.jpg

Hon är dessutom en ganska LITEN BC-tik...........:crazy: :angel:

Senast ändrad:

Mina hundar är som smalast när dom har fri tillgång på mat. Dom skyfflar inte i sig lika mycket + håller sams bättre- precis som med hästarna! Har en period provat portionerat ut maten (1-2 ggr per dag) och DÅ blev dom överviktiga helt plötsligt. Dom skyfflade i sig det man ställde ned och det var svårt för mig att reglera foderintaget när det var så högkoncentrerat...

hm ja du lite svårt att säga, vi gav våran hund matt i några gånger om dagen. Mycket eftersom att han hade problem med att äta mat överhuvudtaget så vi lärade blanda ut maten med fil eller annat skojsigt åt honom. Annars kunnde han låta bli att äta alls på flera dagar elelr enbart ytterst lite å han skulle nog mycket väll ha dött om man inte såg till så att han åt. Våran ena katt åt mer hundmatt än vad han gjorde om den stog framme hela dagarna.

Seddan finns det ju ett fåtal hundar som kan äta så mycket så att dom vlir aldeles för överviktiga, men jag tror nog att det snarare har med vilken mat man ger hunden.

Ger man hunden rätt mat så kan jag mycket väll tro på att hunden äter det den själv behöver utan att bli för tjock eller för small. Om förutsätningarna är att man inte har en hund som kan matvägra mer eller mindre.

Skulle aldrig kunna ha fri tillgång på mat till vår hund. Hon är ett riktigt matvrak och är konstant hungrig.
Hon lyckades en gång komma åt en säck torrfoder och höll på att äta ihjäl sig, det slutade med akut inläggning på Ultuna. Där var de väldigt farcinerade, de hade aldrig sett en magsäck så uttänjd.... :eek:

Dessutom blir hon lätt tjock så jag vill gärna ha kontroll över hur mycket hon äter.

Det har aldrig funnit i min värld att låta hundarna ha fri tillgång på mat. De hundar jag växt upp med har ätit färskfoder, köttiga ben och matrester. De har fått mat 2 ggr/dag och det har alltid funkat strålande.

Min hund äter färskfoder, så det kan inte stå framme dygnet runt. Nu är han inte särskilt matintresserad överhuvudtaget, så inte hade han ätit ihjäl sig om maten stått framme utan förmodligen blivit ännu mer ointresserad. Det är ingen hets vid matskålen alls.

Lillhunden säger till när han är hungrig... hämtar mig o går till skafferiet; några ggr om dan. Gammelhunden får varje gg också - fast bara "en näve" när lillen får en full skål. Sen kan gammeln alltid gå o kolla om det blev nåt över i andra skålen när ingen ser... :angel: Funkar för oss. Sen får de naturligtvis matrester när vi ätit. :d I mitt hus behöver ingen gå hungrig... :love:

så hade jag också förut.....INNAN Jaffa fick problem med vikten...nu går det inte för hon skulle inte göra annat än äta.....och rulla fram..katterna har fri tillgång på torrfoder nere i källaren, dit tar hon sig inte :devil:
det värsta var när jag hade den Röde som kattunge, nar han sket i kattoan.....då gick hon dit o smaskade.....uuuuääärrrkkk...

det värsta var när jag hade den Röde som kattunge, nar han sket i kattoan.....då gick hon dit o smaskade.....uuuuääärrrkkk

hmm...min hundar ÄLSKAR kattlådan och dess innehåll. Och dom vet att dom inte får gå dit så dom smyger dit då dom tror ingen ser. Nu händer det iofs inte så ofta men alltså :eek: det är inte trevligt.

Jag kan inte ha fri tillgång till foder. Just för att min hane tillslut inser att maten alltid står framme och förlorar en hel del av sin aptit. Aptiten är knappast god :crazy:

Så genom att ge honom 2-3 ggr per dag så vet han att äter han inte nu så får han ingen mat förrens nästa gång. Detta gör inte heller att han hetsäter. Han äter i lugn och harmonisk takt.

Fast nja, att ge hästen fri till gång på hö är ju inte riktigt samma som att hunden får fri tillgång till sin hundmat? Snarare kan jag likna det vid att hästen skulle få fri tillgång på havre. ;)

Sedan ser jag en skillnad. Hästen har liten magsäck, helt annan gallfunktion och mår bra av att äta hela tiden.
Hunden har ju en helt annan matsmältning...

Vissa hundar kan ha fri tillgång (min hade det förut), och endel mår säkert bra av det pga stress osv...

Men hellre ge dem ben! Borde verkligen ges mer ben till våra hundar, det är BERIKNING på hög nivå och många skulle säkert slippa köpa "plaque off" och liknande.

(Jag jämför hellre det med hästarnas höätande. :D )

Precis vad jag också satt och tänkte på. Hö och ben... Jag önskar att det fanns hundmat formade som hårda lite större kex. Det skulle vara helt perfekt... Man kanske kan tillverka sådana själv av vanligt torrfoder? :angel:

moe skrev:
hmm...min hundar ÄLSKAR kattlådan och dess innehåll. Och dom vet att dom inte får gå dit så dom smyger dit då dom tror ingen ser. Nu händer det iofs inte så ofta men alltså :eek: det är inte trevligt.

min har ju fri tillgång på att vara ute eller inne, så numer skiter gör han inget inne....som tur är..

Jag är bara glad att dom inte gillar att rulla sig i skit. Det har ingen av dom försökt med än iaf men koskit gillar dom att smaka lite på :smirk: .

Eftersom mina tre hundar har olika foder så hade det aldrig gått.

Den ena är matallergiker och får enbart äta vetefritt färskfoder. De andra två är äldre tikar, varav den ena är steriliserad (14 år). Den äldsta är labbe och matfixerad, det finns inga stopp, men vi lyckas hålla henne smal och i form tack var stränga matbestämmelser.
Den andra äldre tiken (8år) går på ditefoder och hade säkert gått jättebra på fri tillgång, men som det är nu så äter de stora upp hennes mat om det skulle vara så och för unghunden är det katastrof...

Den unga är ju som sagt allergiker OCH mattokig, har inga stopp och är en mattjuv dessutom, så hon tar allt hon kommer över. Färskfodret skulle dessutom blivit dåligt om det hade stått framme.

Nä, här är det avstånd mellan skålarna och vakt som gäller...

//E

Vi har tvärtomproblem. Vår hund måste bli rejält hungrig, annars äter han inte alls. Står maten framme så går han bara och småpetar och får inte i sig det han behöver. Vi försökte stå på oss, med resultat att han gick ned rätt ordentligt i vikt. Däremot vatten har han ALLTID framme.

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 868
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :( Min sambo har under...
Svar
6
· Visningar
7 266
Senast: Swat
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar lite över det här med fri tillgång på grovfoder. Kan man ha det på en liten "lösdrift", det är alltså en box...
Svar
7
· Visningar
1 512
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30