Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
moe skrev:det tycker jag med :smirk: allt ska vara på blodigt allvar och jag tycker det är liiiite löjligt att ens orka bry sig
Gnist skrev:och ändå brydde du dig tillräckligt för att påpeka att jag inte förtydligat mitt förtydligande tillräckligt tydligt...
Jadzia skrev:Hästar är betesdjur och gjorda för att ständigt äta och ha tillgång till någon form av föda. Hunddjur är asätare, köttätare och i det vilda har de inte alls ständig tillgång på mat. De äte när de lyckas fälla ett byte, hitta ett kadaver eller något liknande. Då blir det ett skrovmål eller så långt maten räcker. Vilda rovdjur har sällan sådan tur att de kan gå och småäta hela tiden såsom gräsätarna. I perioder kan de gå hungriga länge. Därför kan man inte jämföra häst och hund. De har olika matsmältning och olika tillgång på föda.
Gnist skrev:*Bättre hull
*Bättre pälskvalitet
*Färre mag/tarmproblem
*Mer harmoniska och lugna
*Ingen stress vid matskålarna
*Mindre agressivitet vid utfodring
Jag har för närvarande 8 hundar och tro mig det uppstår rivalitet och gruff vid utfodringen om jag skulle ge dom 2 ggr /dag, vilket hundarna slipper nu = fördel för hundarna.
Förmodligen har det att göra med att mina hundar aldrig behöver bli "vrålhungriga"...
Passar även på att tala om att mina hundar får ett Bra foder..
Köper INTE ett billigt mindre bra foder...
Tänk själv om vi människor endast fick äta 1-2 ggr/ dag, då tror jag nog det skulle bli en hel del gruff vid måltiderna....
Ursprungligen, så åt nog inte människorna i begynnelsen speciellt ofta heller, utan fick nog liksom vargarna passa på att vräka i sig, när tillfälle bjöds...
Obs detta är fortfarande min personliga erfarenhet och ej vetenskapligt bevisat.....
Gnist skrev:*Bättre hull
*Bättre pälskvalitet
*Färre mag/tarmproblem
*Mer harmoniska och lugna
*Ingen stress vid matskålarna
*Mindre agressivitet vid utfodring
Jag har för närvarande 8 hundar och tro mig det uppstår rivalitet och gruff vid utfodringen om jag skulle ge dom 2 ggr /dag, vilket hundarna slipper nu = fördel för hundarna.
Förmodligen har det att göra med att mina hundar aldrig behöver bli "vrålhungriga"...
Passar även på att tala om att mina hundar får ett Bra foder..
Köper INTE ett billigt mindre bra foder...
Tänk själv om vi människor endast fick äta 1-2 ggr/ dag, då tror jag nog det skulle bli en hel del gruff vid måltiderna....
Ursprungligen, så åt nog inte människorna i begynnelsen speciellt ofta heller, utan fick nog liksom vargarna passa på att vräka i sig, när tillfälle bjöds...
Obs detta är fortfarande min personliga erfarenhet och ej vetenskapligt bevisat.....
CarolaLind skrev:Jodå, jag vet detta :smirk:
men jag ser ändå att många hundar mår bättre av att få ha fri tillgång, det blir ett helt annat lugn i flocken precis som hos hästarna.
CarolaLind skrev:Men jag tror att du förstod innebörden utan att behöva märka ord eller dra det ur sin mening??
Det ÄR lugn i flocken ja, och JA man ska kunna ha det ändå, men med maten framme så behöver inte mina hundar oroa sig, stressa över att kompisen ska ta deras mat eller gå hungriga i onödan! Det är några moment under dagen som skulle kunna vara stressfaktorer som är bortsuddade!
Sol skrev:Men som flockledare kan man ju se till att utfodringstillfällena inte blir stressfyllda. Om hundarna måste oroa sig för att någon av de andra hundarna ska knycka maten är det klart att de blir stressade och det kan bli en "irriterad" stämning, men har man som flockledare gjort klart för sig att det inte är acceptabelt att knycka mat från varandra behöver inte hundarna oroa sig för det.