Fri tillgång på Foder

Sv: Fri tillgång på Foder

*Bättre hull
*Bättre pälskvalitet
*Färre mag/tarmproblem
*Mer harmoniska och lugna
*Ingen stress vid matskålarna
*Mindre agressivitet vid utfodring

Jag har för närvarande 8 hundar och tro mig det uppstår rivalitet och gruff vid utfodringen om jag skulle ge dom 2 ggr /dag, vilket hundarna slipper nu = fördel för hundarna.
Förmodligen har det att göra med att mina hundar aldrig behöver bli "vrålhungriga"...

Passar även på att tala om att mina hundar får ett Bra foder..
Köper INTE ett billigt mindre bra foder...

Tänk själv om vi människor endast fick äta 1-2 ggr/ dag, då tror jag nog det skulle bli en hel del gruff vid måltiderna....
Ursprungligen, så åt nog inte människorna i begynnelsen speciellt ofta heller, utan fick nog liksom vargarna passa på att vräka i sig, när tillfälle bjöds...

Obs detta är fortfarande min personliga erfarenhet och ej vetenskapligt bevisat.....

Senast ändrad:

moe skrev:
det tycker jag med :smirk: allt ska vara på blodigt allvar och jag tycker det är liiiite löjligt att ens orka bry sig :angel:

och ändå brydde du dig tillräckligt för att påpeka att jag inte förtydligat mitt förtydligande tillräckligt tydligt...

Gnist skrev:
och ändå brydde du dig tillräckligt för att påpeka att jag inte förtydligat mitt förtydligande tillräckligt tydligt...

och du brydde dig tillräckligt för att fortsätta och fortsätta... ;)

Jadzia skrev:
Hästar är betesdjur och gjorda för att ständigt äta och ha tillgång till någon form av föda. Hunddjur är asätare, köttätare och i det vilda har de inte alls ständig tillgång på mat. De äte när de lyckas fälla ett byte, hitta ett kadaver eller något liknande. Då blir det ett skrovmål eller så långt maten räcker. Vilda rovdjur har sällan sådan tur att de kan gå och småäta hela tiden såsom gräsätarna. I perioder kan de gå hungriga länge. Därför kan man inte jämföra häst och hund. De har olika matsmältning och olika tillgång på föda.

Jodå, jag vet detta :smirk:

men jag ser ändå att många hundar mår bättre av att få ha fri tillgång, det blir ett helt annat lugn i flocken precis som hos hästarna.

Gnist skrev:
*Bättre hull
*Bättre pälskvalitet
*Färre mag/tarmproblem

Jag har för närvarande 8 hundar och tro mig det uppstår rivalitet och gruff vid utfodringen om jag skulle ge dom 2 ggr /dag, vilket hundarna slipper nu = fördel för hundarna.
Förmodligen har det att göra med att mina hundar aldrig behöver bli "vrålhungriga"...

Tänk själv om vi människor endast fick äta 1-2 ggr/ dag, då tror jag nog det skulle bli en hel del gruff vid måltiderna....
Ursprungligen, så åt nog inte människorna i begynnelsen speciellt ofta heller, utan fick nog liksom vargarna passa på att vräka i sig, när tillfälle bjöds...

Obs detta är fortfarande min personliga erfarenhet och ej vetenskapligt bevisat.....

Du beskriver det så jäkla bra att jag behöver inte fylla på mer. :bow:

Gnist skrev:
*Bättre hull
*Bättre pälskvalitet
*Färre mag/tarmproblem

Till både dig Gnist och CL:

Denna utfodringsmetod fungerar nu inte på alla hundar. Det här med aptit är också på många sätt rasbundet. Med rasbundenheten så vet jag att tex. rottweilern och labradoren många gånger är matvrak. Dvärgschnauzern lägger ofta på sig också.

Vissa raser/individer verkar enklare att fodra rätt. Mina föräldrars dobermann fungerade som vår tax (och tydligen dina hundar Gnist). Han åt alltid exakt så mycket som han behövde och var alltid i toppform i både hull och pälskvalité. Vår tax fungerar ungefär likadant. Han äter det han behöver.

Nu fungerar många hundar som människor, de förstår inte vikten av att äta rätt mängd i förhållande till deras motion. Min fråga är då om man skall acceptera det och låta dem bli/vara överviktiga?

Vad är era förslag?

Jag förstår inte heller denna hyllning till att ha fri tilgång till fodret? Ingen skulle komma på idén att låta hästar ha fri tillgång till havre, så varför skall hunden ha fri tillgång till sitt kraftfoder om han /hon inte kan hantera det?

Vår tax har fri tillgång till sin mat därför att han mår bäst av det. Unghunden fodras två ggr/dag därför att han mår bäst av den typen av utfodring. Det förekommer inget gruff mellan våra hundar och har aldrig gjort (utom när lilleman försökte stjäla). De accepterar matordningen utan knot. So, what's the point?

Man anpassar väl utfodring efter den typ av hund man har?

CarolaLind skrev:
Jodå, jag vet detta :smirk:

men jag ser ändå att många hundar mår bättre av att få ha fri tillgång, det blir ett helt annat lugn i flocken precis som hos hästarna.

Lugn i flocken ska man väl som flockledare kunna uppehålla utan att behöva erbjuda hundarna mat 24/7?

Men jag tror att du förstod innebörden utan att behöva märka ord eller dra det ur sin mening?? ;)

Det ÄR lugn i flocken ja, och JA man ska kunna ha det ändå, men med maten framme så behöver inte mina hundar oroa sig, stressa över att kompisen ska ta deras mat eller gå hungriga i onödan! Det är några moment under dagen som skulle kunna vara stressfaktorer som är bortsuddade!

Men som flockledare kan man ju se till att utfodringstillfällena inte blir stressfyllda. Om hundarna måste oroa sig för att någon av de andra hundarna ska knycka maten är det klart att de blir stressade och det kan bli en "irriterad" stämning, men har man som flockledare gjort klart för sig att det inte är acceptabelt att knycka mat från varandra behöver inte hundarna oroa sig för det.

Våra får i samband med våra egna måltider 2 ggr/dag, om dom säger till att dom är hungriga. Hundmaten kan inte stå framme dygnet runt. Matrester, slaktrens, burkmat mm.

Vatten alltid i skålen.

LIA

Hon är ju inte "mager" för att vara en greyhound, men det skulle inte skada henne om hon vägde lite mera. Det bästa sättet att få henne att gå upp i vikt är ju att ge henne ett lite bättre foder, typ ett sånt ni fick me henne. Men du kan ju prova att ge henne fritt med foder och se hur det funkar, risken är bara stor att hon skiter i det totalt. Hon har ju alltid fått vara ensam när hon ätit för att hon klarade ju inte av att äta med de andra, och hon har fått dubbelt så mkt med mat hos mig, så öka på fodret du.
På en greyhound ska man kunna se de sissta revbenen och höft knölarna och på de som tävlar är det viktigt att man håller sten koll på vikten, alltså måste man väga maten och hålla den i propotion till träningen, det e lite knepigt på en hund som fiffi, för det e inte alltid hon behagar att äta ju!
fiffiisoffan.jpg

Senast ändrad:

CarolaLind skrev:
Men jag tror att du förstod innebörden utan att behöva märka ord eller dra det ur sin mening?? ;)

Det ÄR lugn i flocken ja, och JA man ska kunna ha det ändå, men med maten framme så behöver inte mina hundar oroa sig, stressa över att kompisen ska ta deras mat eller gå hungriga i onödan! Det är några moment under dagen som skulle kunna vara stressfaktorer som är bortsuddade!

:bow:
Har man många hundar, så är det mycket värt... ;)

Sol skrev:
Men som flockledare kan man ju se till att utfodringstillfällena inte blir stressfyllda. Om hundarna måste oroa sig för att någon av de andra hundarna ska knycka maten är det klart att de blir stressade och det kan bli en "irriterad" stämning, men har man som flockledare gjort klart för sig att det inte är acceptabelt att knycka mat från varandra behöver inte hundarna oroa sig för det.

Det är ett naturligt beteende att försöka norpa andras mat!
I det vilda skiter flockledaren i vad de andra gör, så länge h*n får sitt. Och det är ju ingen som bråkar med flockledaren heller, utan det är i de lägre leden det gruffas, Speciellt om det är stora flockar.

Hundarna skiljer sig Inte så hemskt mycket från det beteendet.

Visst det går bra om man bara har 1-3 hundar, men om man som jag har Minst 8 hundar i flocken,som ska äta samtidigt, så blir det onödigt mycket bråk vid matdags och även om jag är där och vakar över dom, så morras och gurglas det...

I min flock finns för närvarande 5 hanhundar och 2 tikar. Jag skulle vilja se den som kan få dessa hundar att äta lugnt och fridfullt och utan morr och gruff 2 ggr/dag:angel:

Tro mig : Det är inget snack om saken vem det är som är flockledare i det här huset! Och det är INTE nån av hundarna...Det är jag:cool: och det vet alla hundar, men jag har ingen större lust att bråka med 8 hundar 2 ggr / dag, när jag ser att dom mår bättre med det system jag har nu!

Jag har i ett tidigare inlägg upplyst om min ståndpunkt och mina erfarenheter i frågan och tänker Inte dra det igen..!

Jag ger mina nuvarande jyckar mat två ggr/dag och det är inte alltid de äter upp maten men den får stå framme.
Vår förra hund han åt bara en gång om dagen, åt inget om han fick en gång till.
Jag har aldrig haft en hund som jag trott skulle kunna äta ihjäl sig men jag har sett hundar där det definitivt skulle kunnat ske.
Jag har en teori om att det kanske kan ha med mattillgången under valptiden att göra, har haft två hundar som svultit som valpar (taskiga människor som inte brytt sig)
och de har ätit upp sig och sedan när de vuxit upp alltid gömt ev. överskott ur matskålen på olika ställen. Det finns djupt präglat att samla i ladorna på något vis.
Dessa hundar svalt/svälter aldrig hos mig men fortsatte/fortsätter att samla mat den numera avlidna hunden dog vid tolv års ålder och gömde mat till sin sista dag.
Han skulle ha gömt ihjäl sig om han fått en balja med mat.

Jag är bara nyfiken. Har aldrig uppfattat att matsituationen kunnat vara problematisk tidigare och då känner jag ändå sådana som har 20-25 st draghundar (som regel är de dock är uppdelade i grupper om 5-6 st) och där klaras matstuationerna av väldigt bra utan fri tillgång på mat. Jag inbillar mig att om man väl har lärt hundarna att de bara får äta ur sin egen matskål ordentligt en gång så sitter det rätt bra i fortsättningen.

Är dessa draghundar lösa inne i samma rum under fodringarna ??
Det är nämligen mina hundar och jag har inga planer på att sätta matskålar i alla rum i huset / koppla mina hundar under ätandet...

Nej, jag skrev att de som regel är uppdelade i grupper om 5-6 hundar. Det blir mao runt 5 grupper hundar som äter i olika hundgårdar (ja, hundarnar bor huvudsakligen utomhus). 5 hundar i en hundgård, 5 i en annan osv. De äter ur sin egen skål, inget gruff.

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :( Min sambo har under...
Svar
6
· Visningar
7 266
Senast: Swat
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar lite över det här med fri tillgång på grovfoder. Kan man ha det på en liten "lösdrift", det är alltså en box...
Svar
7
· Visningar
1 512
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17