Fri tillgång på Foder

Sv: Fri tillgång på Foder

Skulle aldrig kunna ha min golden retriever på fri tillgång foder, då skulle hon äta tills hon sprack vilket är möjligt om man ger torrfoder... Hon är ekstremt matglad så jag vågar inte ha henne på fri tillgång. Hon får dock mat tre gånger om dagen med godbitar emellan.

Vildhundar/vargar har inte heller fri tillgång på mat utan äter sällan men mycket då det väl äter.

Ja, precis!

Om inte BARF varit så himla bökigt och platskrävande hade jag utan tvekan kört på det.

Kan man inte uppfinna något sorts "BARF"-liknande utfodringssystem där hunden får gnaga i sig maten? Som inte behöver förvaras i frys?
För oss som bor i lägenhet... :idea:

Jag skulle vilja ha fri tillgång till mat, men det skulle inte funka med min matglada mops. Han är helt enkelt för matglad och skulle äta upp allt på en gång alternativt bli jättefet. :smirk:
Vatten har de naturligtvis framme så att de kan dricka när de vill.

Grana skrev:
Jag har alltid gett mina hundar mat 2-3 ggr per dag. Och har också tänkt att det skulle ju inte fungera på min ena hund som är matvrak att ge fritt till henne alltså.
Men jag har börjat tänka om, att om man gör som med hästar som får fri tillgång med hö. Så äter de kanske mycket första veckorna och sen avtar det. Borde ju fungera så med hundar också *funderar*
Jag tror att 2 av mina hundar skulle må bra av fri tillgång och äta när de vill, men sen har jag då matvraket. Så jag vet inte om jag vågar testa. Matvraket äter också ett lightfoder, men av samma sort som de andra får.

Ni som ger fritt. Har ni bara en stor skål som alla äter ur, eller har de ändå en var sin skål? Ska jag börja våga ge fritt fast jag har ett matvrak som inte får bli tjock? :-)
Som du vet så hade mina hundar två skålar. Den ena hade fri tillgång och den andra fick två gånger per dag.

Med nya unghunden så trodde jag inte att det skulle fungera och övervägde två att fodra två gånger om dagen, även för taxen.

Men de respekterar varandras skålar. Den lille skulle aldrig gå och rota i taxens skål. Det har hänt vid ett tillfälle, men då åkte han på bassning av skålens ägare. Det resulterade i att lilleman smög ut ur köket och kom till mig för att få lite support.

Så hos oss har vi en skål som ständigt är tom - matvraket lillemans och en skål som nästan alltid är full av mat.

Jag tror det handlar om hur mycket hundarna respekterar varandra och i vilken mån den som äter lite grand då och då bryr sig om att vakta.

Jo, jag funderade på hur du hade det.
Skillnaden här är väl att ingen vaktar sin skål. och matvraket är ju den som bestämmer, så vill hon skulle hon kunna äta upp i alla skålar, för de andra skulle flytta på sig.
Jag har även funderat på att testa som du har, att mina 2 får äta fritt, men matvraket får äta när det bjuds. Men för henne tror jag det skulle bli stressande att få se mat stå framme hela tiden.

Hur som helst. jag testade ju i går. Och som jag trodde så gick det hur bra som helst med de 2 som jag trodde skulle fixa det. Matvraket åt kanske 3 dl det första hon gjorde, sen backade hon från skålen, satte sig ner och tittade på maten :-) *Undrar vad hon funderade på*
SEn gick hon och la sig, men sen gick hon och plockade hela dagen. Och hon kunde stå länge och äte (hade inte brytt mig om hon bara tog en bit och gick därifrån).
Skålen tog snart slut (var ca 12 dl i), och då såg hon dräktig ut, jag vågade helt enkelt inte fortsätta. Var rädd hela kvällen för något skulle hända henne.
Så i går åt hon nog ca 15 dl mat, och i vanliga fall får hon 3 dl. Så hon måste känt sig mätt tycker jag :-)

hej! :banana:

våran hund är en greyhound.. :p väldigt smal för att vara greyhound. vi har haft henne i typ 3 veckor nu.. men hon får äta en gång om dagen (hon åt nästan inget hos den förra ägaren)..
Jag sa till förra ägaren att hon åt bättre nu sen hon kom till oss (hon blev mobbad av dom andra hundarna, därför åt hon inte så möe). men vi har bara henne, å nu har hon börjat äta, så då sa hon att vi skulle öka på med en dl hund mat..

Jag undrar egentligen hur mycket man ska ge en greyhound. för dom får väl inte bli överviktiga va? (nån som sett en tjock greyhound springa :rofl: )

The_black_angel skrev:
hej! :banana:

våran hund är en greyhound.. :p väldigt smal för att vara greyhound. vi har haft henne i typ 3 veckor nu.. men hon får äta en gång om dagen (hon åt nästan inget hos den förra ägaren)..
Jag sa till förra ägaren att hon åt bättre nu sen hon kom till oss (hon blev mobbad av dom andra hundarna, därför åt hon inte så möe). men vi har bara henne, å nu har hon börjat äta, så då sa hon att vi skulle öka på med en dl hund mat..

Jag undrar egentligen hur mycket man ska ge en greyhound. för dom får väl inte bli överviktiga va? (nån som sett en tjock greyhound springa :rofl: )

äta en gång om dagen.. det låter som om jag svälter henne :o

lady_vip skrev:
Eftersom mina tre hundar har olika foder så hade det aldrig gått.

Den ena är matallergiker och får enbart äta vetefritt färskfoder. De andra två är äldre tikar, varav den ena är steriliserad (14 år). Den äldsta är labbe och matfixerad, det finns inga stopp, men vi lyckas hålla henne smal och i form tack var stränga matbestämmelser.
Den andra äldre tiken (8år) går på ditefoder och hade säkert gått jättebra på fri tillgång, men som det är nu så äter de stora upp hennes mat om det skulle vara så och för unghunden är det katastrof...

Den unga är ju som sagt allergiker OCH mattokig, har inga stopp och är en mattjuv dessutom, så hon tar allt hon kommer över. Färskfodret skulle dessutom blivit dåligt om det hade stått framme.

Nä, här är det avstånd mellan skålarna och vakt som gäller...

//E

:rofl: :rofl: :rofl: kan se mig framför en som går fram å tillbaka å vaktar som vakterna i kungahuset

Grana skrev:
Jo, jag funderade på hur du hade det.
Skillnaden här är väl att ingen vaktar sin skål. och matvraket är ju den som bestämmer, så vill hon skulle hon kunna äta upp i alla skålar, för de andra skulle flytta på sig.
Jag har även funderat på att testa som du har, att mina 2 får äta fritt, men matvraket får äta när det bjuds. Men för henne tror jag det skulle bli stressande att få se mat stå framme hela tiden.

Hur som helst. jag testade ju i går. Och som jag trodde så gick det hur bra som helst med de 2 som jag trodde skulle fixa det. Matvraket åt kanske 3 dl det första hon gjorde, sen backade hon från skålen, satte sig ner och tittade på maten :-) *Undrar vad hon funderade på*
SEn gick hon och la sig, men sen gick hon och plockade hela dagen. Och hon kunde stå länge och äte (hade inte brytt mig om hon bara tog en bit och gick därifrån).
Skålen tog snart slut (var ca 12 dl i), och då såg hon dräktig ut, jag vågade helt enkelt inte fortsätta. Var rädd hela kvällen för något skulle hända henne.
Så i går åt hon nog ca 15 dl mat, och i vanliga fall får hon 3 dl. Så hon måste känt sig mätt tycker jag :-)

Du har rätt i det, men du får komma ihåg att vaktnisse inte var särskilt vaktig när han var valp. Då var det jag som vaktade skålen mot matvraket.

Att det blev så här berodde på att taxen inte åt ordentligt. Han ville inte äta på "utsatt tid" utan ville äta på egna tider - eller inte alls, vilket resulterade i att han blev smal.

Matvraket respekterade hans skål när jag var i närheten, men snodde mat så snart jag inte såg henne. När taxen väl blivit könsmogen så tappade han humöret på henne. Det var vid ett tillfälle när jag röt i som han kom sättandes för att försvara sin heder (nåja i alla fall mat) och efter det så respekterade matvraket skålen.

Jag vill förtydliga att jag aldrig skulle kunna ha fri tillgång av mat till matvraket från förr eller dagens matvrak (dvärgschnauzern). Resultatet hade varit förödande och jag vet hur illa hunden kan må - och hur lite de lär sig av upplevelsen. (Det är dessutom farligt!)

Det nya matvraket har dock lärt sig av vaktnisses (taxens) kontrollbehov. Taxen älskar att läxa upp unghunden när han kan och matskålen är ett ypperligt tillfälle. Men nu står han högst i rang, vilket han inte gjorde med gamla matvraket.

Jag tror inte du kan ha fri tillgång till matvrak heller, men du kan ha det för de andra och säga ifrån på skarpen om hon går i fel skål.

Det är trots allt du som är överste matmor, eller hur? ;)

Senast ändrad:

Här måste jag begränsa lite mest för att FÅ hunden att äta. När maten står framme hela tiden så går hon liksom aldrig dit och äter, hon kan lätt gå en hel vecka med att bara äta några tuggor från en skål (det är en relativt liten hund). Är väl något psykologiskt, vad vet jag - när det finns hela tiden så vet hon att det finns där om det skulle bli kris, då måste man väl inte äta varje dag....

Men jag begränsar inte mer än att jag portionerar såpass att det är tomt någon timme då och då. Bäst äter hon ifall det är tomt på nätterna, då kan jag få henne att äta normalt nästa dag också (äta normalt = äta alls).

Hon får ett högenergifoder för små hundar, just för att hålla hullet. Ändå är hon hela tiden i lite lätt underhull, men musklar sej i alla fall kanon.

Hon är liten i maten, hennes 5 valpar vi hade var likadana - så även med dem fick vi lov att portionera ut och ta bort maten från golvet efter 10 minuter. Fanns maten där hela tiden så åt de helt enkelt inte!

Hundar är helt enkelt olika.... Det konstiga är att hon egentligen kommer ur en ras som ska vara "matglada" och ha lätt att bli feta. Det stämmer alltså inte på min tjej...

Främsta anledningen till att maten inte står främme här är att katterna skulle äta upp hundmaten. Och hon lämnar gärna ifrån sig den.

Hästar är betesdjur och gjorda för att ständigt äta och ha tillgång till någon form av föda. Hunddjur är asätare, köttätare och i det vilda har de inte alls ständig tillgång på mat. De äte när de lyckas fälla ett byte, hitta ett kadaver eller något liknande. Då blir det ett skrovmål eller så långt maten räcker. Vilda rovdjur har sällan sådan tur att de kan gå och småäta hela tiden såsom gräsätarna. I perioder kan de gå hungriga länge. Därför kan man inte jämföra häst och hund. De har olika matsmältning och olika tillgång på föda.

Maten är dessutom ett kontrollmedel som ranghögre individer utnyttjar starkt och som vi människor i viss mån härmar. Jag släpper inte kontrollen över maten, speciellt inte till en hund som gärna skulle vilja vara kung och regera. Jag vill heller inte ge fri tillgång till en hund som är knepig med mat. De kan behöva svältas då och då för att matintresset ska bibehållas.

Fri tillgång fungerar på vissa hundar, men inte på andra. Matvrak kan äta ihjäl sig och matvägrare kan sluta äta. Frågan är också varför man ska ha fri tillgång?

Jadzia skrev:
Frågan är också varför man ska ha fri tillgång?

Hundarna mår bättre av det..

(I alla fall alla mina hundar :angel: )

OBSERVERA att detta är endast min egen erfarenhet, som mångårig hundägare åt många hundar och som hunduppfödare .

Gnist skrev:
Hundarna mår bättre av det..

(I alla fall alla mina hundar :angel: )

OBSERVERA att detta är endast min egen erfarenhet, som mångårig hundägare åt många hundar och som hunduppfödare .

Det är nog ganska individuellt skulle jag tro :smirk: .

Sen finns det ju de som förespråkar att hundarna bara ska ha mat en gång om dagen 6 dagar i veckan. Dvs svälta den 7:e.

Undra hur våra hundar överlever i detta spann av utfodringsmetod :D Själv undrar jag var mat 2 ggr per dag kommer ifrån eftersom att det verkar vara helt fel enligt förespråkarna!

Därav att jag skrev "Iaf mina hundar" och att det var endast Min erfarenhet............:angel:
Trodde jag var tydlig nog, men där ser man ;)

Gnist skrev:
Därav att jag skrev "Iaf mina hundar" och att det var endast Min erfarenhet............:angel:
Trodde jag var tydlig nog, men där ser man ;)

Det framgick men ännu tydligare hade det blivit om du skrivit "mina hundar mår bättre av det" direkt istället ;) .

Tycker det är liiiite löjligt att man verkar ska behöva skriva övertydliga förklaringar, helst med stor, fet knallröd text efter varje inlägg man skriver....
Men åter igen det är MIN åsikt....

Gnist skrev:
Tycker det är liiiite löjligt att man verkar ska behöva skriva övertydliga förklaringar, helst med stor, fet knallröd text efter varje inlägg man skriver....
Men åter igen det är MIN åsikt....

det tycker jag med :smirk: allt ska vara på blodigt allvar och jag tycker det är liiiite löjligt att ens orka bry sig :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Min dotter flyttade hemifrån nu i somras och sedan dess är min hund inte sig själv. Han sörjer verkligen :( Min sambo har under...
Svar
6
· Visningar
7 266
Senast: Swat
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar lite över det här med fri tillgång på grovfoder. Kan man ha det på en liten "lösdrift", det är alltså en box...
Svar
7
· Visningar
1 512
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 192
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar