Sv: Fredrik Steen - om att inte säga "nej"
Min lilla försökte sno maten från min gaffel när jag satt och åt. Jag vet inte men jag tycker nog att jag kan få äta ifred. Visst kan man stänga in hunden vid matdags, men det tycker jag ärligt inte ska behövas. Och lägga massa tid på avledning för att hunden beter sig rent ohyfsat....nej, den åker på samma behandling som min äldre hund skulle gett den. En ordentlig korrigering. Allt i en hunds värld behöver inte vara roligt. Att sno min mat SKA vara riktigt obehagligt.
Vad är det som stoppar dig från att ta hunden i halsbandet och lugnt lyfta bort den goda maten som hunden försöker sno? Och sedan arbeta med att hunden inte ska ta mat igen. Varför ett sådant behov av att, när du har gjort felet att lämna maten hos en hund som uppenbart inte är pålitlig, skälla ut den för ditt misstag? De gånger man skäller ut hundarna är de gånger man på något sätt överskattat deras förmåga: genom att tro att de är lydigare än de är. Genom att inte ha gett hunden rätt träning som kan hjälpa den förstå bättre.
Jag försöker undvika negativa ord eftersom de ärligt talat inte hjälper om inte jag verkligen låter hunden känna på min vrede. Hunden snor likförbannat igen nästa gång. Då är det lättare att bara ta det roliga ifrån den, tyst och lungt, och tänka ut en strategi för att lösa problemet. Fundera på varför min hund tog mat och bearbeta en plan utefter det. Om inte avledning funkar alltså. Jag i förebyggande syfte tränat upp andra belöningar som faktiskt ska vara roligare än det goda på bordet, rådjuret som springer iväg, hunden tvärs över gatan etc. och därför upplever jag inte att mina hundar inte kan avbrytas. Men det handlar om att hjärntvätta valpen så fort den sätter tassarna innanför min dörr, något kanske inte alla gör.
Den enda gången jag finner det motiverat att göra annorlunda är om hundens liv är i fara. Skulle det ligga råttgift på bordet eller skulle hunden kuta mot vägen efter rådjuren så kan jag lova att jag skulle golva hundarna i min iver att få dem att slutamen i slutändan är det ju jag som gjort fel ändå. Genom att lämna saker framme och genom att inte träna in rätt stoppkommando/haft koppel på hunden. Och jag skäms de gånger jag fått ta i eftersom jag vet att det i slutändan har varit jag som brustit i min förmåga att bedöma situationen.
Min lilla försökte sno maten från min gaffel när jag satt och åt. Jag vet inte men jag tycker nog att jag kan få äta ifred. Visst kan man stänga in hunden vid matdags, men det tycker jag ärligt inte ska behövas. Och lägga massa tid på avledning för att hunden beter sig rent ohyfsat....nej, den åker på samma behandling som min äldre hund skulle gett den. En ordentlig korrigering. Allt i en hunds värld behöver inte vara roligt. Att sno min mat SKA vara riktigt obehagligt.