Fräscha upp matta?

Fibusen

Trådstartare
Min vardagsrumsmatta skulle behöva en uppfräschning. Det är inte så den är full med fläckar, men luktar hund och känns lite tråkig. Finns det något man kan göra för att fräscha upp den, främst doftmässigt?
 

Bifogade filer

  • IMG_5071.png
    IMG_5071.png
    237 KB · Visningar: 69
Strö över bikarbonat och låt verka några timmar, eller över natten och dammsug upp.
Man kan dra över mattor med högtryckstvätt och grönsåpa med, men det känns lite overkill om det bara är hundlukt. Bikarbonat tar bort oväntat mycket. Enstaka fläckar kan man fukta innan bikarbonaten strös på, så försvinner de oftast.
 
Strö över bikarbonat och låt verka några timmar, eller över natten och dammsug upp.
Man kan dra över mattor med högtryckstvätt och grönsåpa med, men det känns lite overkill om det bara är hundlukt. Bikarbonat tar bort oväntat mycket. Enstaka fläckar kan man fukta innan bikarbonaten strös på, så försvinner de oftast.

Tack, då ska jag skaffa bikarbonat och testa med det. Nej, den är inte fläck-smutsig, utan jag skulle bara vilja fräscha till den lite och hunden ligger ofta och sover på en fläck på mattan så där är ruggen lite platt och tråkig och luktar hund.

Högtryckstvätt äger jag ingen i dagsläget, och sist jag tvättade en matta så torkade den aldrig och tillslut började den mögla när den hängde ute så det blir verkligen sista steget. Nästan så jag hellre köper en ny direkt den dagen mattan känns skitig på riktigt.
 
Håller med om att bikarbonat är helt suveränt när det kommer till att rengöra mattor. Brukar finnas lite större burkar i matbutiken än de man köper till bakning.
 
Jag hyrde en mattvätt billigt via hygglo. Funkade super och mattan var torr dagen efter (den låg kvar på golvet hela tiden). Matta med tät lugg.

Den hade heller inga fläckar eller så men jädrar hur vattnet såg ut...
 
Tack, då ska jag skaffa bikarbonat och testa med det. Nej, den är inte fläck-smutsig, utan jag skulle bara vilja fräscha till den lite och hunden ligger ofta och sover på en fläck på mattan så där är ruggen lite platt och tråkig och luktar hund.

Högtryckstvätt äger jag ingen i dagsläget, och sist jag tvättade en matta så torkade den aldrig och tillslut började den mögla när den hängde ute så det blir verkligen sista steget. Nästan så jag hellre köper en ny direkt den dagen mattan känns skitig på riktigt.
Då hade jag fuktat hundens liggplats innan jag strött ut bikarbonat över alltihop. Bikarbonaten suger upp fukten så det kommer att torka fort.
 
Jag hyrde en mattvätt billigt via hygglo. Funkade super och mattan var torr dagen efter (den låg kvar på golvet hela tiden). Matta med tät lugg.

Den hade heller inga fläckar eller så men jädrar hur vattnet såg ut...

Hade absolut kunnat vara aktuellt, men bor i en liten håla så svårt att tro att det finns någon i närheten, men kan absolut kolla upp det om jag inte tycker det räcker till med bikarbonat.
 
Hade absolut kunnat vara aktuellt, men bor i en liten håla så svårt att tro att det finns någon i närheten, men kan absolut kolla upp det om jag inte tycker det räcker till med bikarbonat.
Clas O brukar ha lite sånt för uthyrning, om du ändå bor nära :D
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Av olika anledningar så behöver jag ha ett par väldigt svala underställsbyxor för att få en lite fräschare känsla under ett par mycket...
2
Svar
31
· Visningar
1 345
Senast: Account
·
Hemmet Jag har köpt begagnade köksstolar som behöver fräschas upp, dels ska jag byta tyget och dels tänkte jag slipa ner dem och sen olja in...
2
Svar
22
· Visningar
564
Senast: Tonto
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 808
Senast: Tiffany
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
1 057
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp