Fransk och tysk skola - handen?!

psychogrrl

Trådstartare
Vi fortsätter med handdiskussion, men nu med fokus på likheter och skillnader mellan den tyska och franska skolan, vilka jag upplever ganska skilda.

I den tyska skolan (som ju är mest spridd i Sverige) vill man ha en sluten hand med en rörlig handled som kan tas inåt/bakåt/uppåt vid förhållningar.

I den franska skolan vill man istället ha en öppen hand, där kontakten sitter mellan pekfinger och tumme och tygeln sedan löper öppet genom de andra fingrarna. Handen får ALDRIG gå bakåt, förhållningar tas genom att handen sluts.

Jag har efter dagens träning, med en mycket tålmodig tränare som inte gav sig innan jag förstod (hästen däremot var inte lika tålmodig :crazy: ), blivit lite förvirrad.

Bland annat Egon von Neindorff (tysk), och några elever som varit hos honom, vill ju ha en sluten mjuk hand, men där handen går med i hästens huvud-hals-rörelser. Handen ska anpassa sig efter hästen.

Tränaren idag (fransk, som är skolad av bland annat Nuno Oliveira och har läst många av de gamla skrifterna) vill ha en helt stilla, öppen hand. Handen ska INTE gå med i hästens huvud-hals-rörelser. Han menar att går handen med och ryttaren på så vis anpassar sig efter hästen så jobbar inte hästen. Den får heller inget förtroende för handen, eftersom den inte vet VAR handen är. När ryttaren har en stilla (fixed), öppen, mjuk hand så söker sig hästen dit till en jämn kontakt. Vet den var handen är så vet den hur den ska förhålla sig till den just då. Halsrörelserna tas ut i de övre lederna i nacken och då hålls också huvudet stilla. Då jobbar hästen.

Jag är lite halvt förvirrad. Å ena sidan så ser jag det fina/bra i att följa hästens rörelser, att inte störa. Men å andra sidan så gick det så mycket bättre (iofs mest trav och galopp) när jag fick till den kontakt han ville ha. Jag har ju också märkt det vid andra tillfällen att sätter jag en ram, sätter jag mig där jag vill att han ska gå, så blir det mycket bättre än om jag "går med i" det han gör (jag följer hans rörelser, men sitter så som jag vill ha honom, och då anpassar han sig till det och går där).

Hur tänker ni kring det här?
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Nu skal jag förvirra dig ytterligare :D

Jag sätter en ram i min hållning - tygellängd
dvs hästen kan aldrig dra till sig tygel genom min axlar var sig i sidled sladdra med bogen eller liteextra framåt genom att jag blir kutryggig.

Däremot får han min armbågsled för huvudrörelserna, vilka jag inte tycker man skall blockera.

jag tar inte bakåtverkande tygeltag och det har jag lärt mig av min tyska tränare
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

vet inte riktigt vad jag ska säga men jag har alltid ridit med en öppen hand...alla tjötar om att jag ska stänga den men oftast så kan jag inte( handen lyder lixom inte:D) men om jag gör det så känns det hela spänt iaf för min del. alla som jag ridit för har alltid sagt att jag har fin och mjuk hand och jag har inte ridit för några franska tränare;) det har alltid funkat för mig iaf och jag trivs med det... vet inte riktigt vad jag tycker om att hästen ska anpassa sig till handen.. låter lite konstigt i mina öron...men jag har som sagt inte funderat så mycket närmare på det. inte heller hur man ska få en sluten hand till mjuk och anpassa sig till hästen...det känns spänt för mig...eller jag får spänd hand iaf...aa jag vet inte men det är min åsikt iaf:D
vad tycker du sj?:)
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Jo, jag har också tidigare gett armens längd, att den pendlar i axeln så att armbågsleden öppnar och stänger sig. Min häst accepterar det så länge han är på bra humör. Direkt när han blir lite trött så börjar han då kasta med huvudet (bestämd herre, lite för bestämd för min tränares sydfranska humör, men men :p ). När jag sedan håller den kontakt som min tränare ville ha, med en 'fix' hand som inte pendlar med huvud-hals utan håller stilla med helt öppen hand så lugnar pålle ner sig och slänger inte med huvudet. Han blev också betydligt lättare att ta förhållningar på då han visste var handen befann sig när den var 'framåt' och när det var 'stanna upp'. Även om jag använde sitsen på samma sätt.

Eftersom det då fungerade så bra med det här mot hur jag tidigare pendlat med med armen så blev jag lite.... hm.. konfys?
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Jo, jag har också alltid ridit med halvöppen hand och strömsholm.instruktörer har tjatat på mig att sluta den. Den här tränaren ville dock ha ÄNNU öppnare hand.

Om man tänker sig rörelsemekaniken och hans sätt att se det så är det ju faktiskt så att i mycket samlad skritt så slutar mycket av hästens huvud-pendling att ske, den blir stilla av sig självt. Men så länge hästen inte är så samlad så pendlar huvudet. Visst, då kan man ju se det som han gör att går handen med jobbar inte hästen, men går inte handen med så jobbar hästen.
Frågan är bara vad som egentligen ska komma först?

Men det går ju inte att undkomma fakta att min mycket bestämda herre som då var ganska trött på oss direkt lugnade sig med huvudet när jag tog den kotnakt han ville ha och inte pendlade med med handen...
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

hehe ok:) men jag förstår inte riktigt hur du menar med pendlande hand? som jag menar att vara förljsam menar jag att man inte ska ha handen fast på ett ställe menar du så oxå? eller jag fattar inte:S
När jag tränade engelskt sa en i mitt stall at jag skulle hålla fast ytterhanden i schabraket så han kunde få stöd/kontakt men det var ju för att jag sj va spänd då och inte var följsam med hästen utan hackade emot hästen eller va man ska säga:D i fel tid punkt iaf hehe... nu arbetar jag ju inte på detta sätt längre det låter ju lite engelskt;) det som du beskriver. självklart ska man va fölrjsam i AR med men stödet i handen är ju inte detsamma. emn en intressant fråga iaf:)
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Jag rider den vanliga dressyren men försöker(inte alltid handen lyder hjärnan :smirk: ) ha en stilla hand som är nästan helt sluten, bara så pass öppen att min häst reagerar när jag kramar åt den. Tycker inte om tygeltag som går bakåt, men man är ju inte mer än människa och hamnar lätt i dragande på min stackars ponny som är hyper kännslig mot det :o, men det har tränats bort mkt av den ridningen tack vare mina duktiga tränare som jag fått åka land och rike runt för att hitta :bow:
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Jag tror det är mycket individuellt hur man ska göra med handen. Man måste nog lyssna på sin häst i det läget och inte alltid på vad instruktören säger, eller sagt som så, instuktören borde inte vara så blind på att följa et lära bara, utan se till individens behov utifrån den lära han/hon praktiserar.

Min pålle gillade inte min stängda hand när jag red vanlig dressyr. Handen blev lätt stum och död och då blev hästen likdan i munnen. Men när jag nu rider med en lätt öppen hand och bara rör på fingrarna för att göra halvhalter så fungerar det.:)
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Allltså tack som innihelvete för den här diskussionen och några diskussioner till på det här forumet. I dag öppnade jag min hand som har varit spänt sluten i tja många år, vill inte säga hur många år...
Vågar inte tänka på det.
Min häst svarade direkt, tror jag. Det kändes så.
Kul. Det ska ärligt erkännas att det intebara var den här diskussionen, utan en styck lektion samt en god vän som inverkade, men jag öppnade min hand :bump:
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

"Min tränare" - mycket fransk, men har tränat för tyska tränare och träffat och umgåtts med Nuno Oliveira, är benhård på att man ska följa huvudets och halsens rörelser. :)
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Inte heller den tyska läran rekommenderar bakåtverkande tygeltag.

I min värld finns både följsam och stilla hand.
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Lite vid sidan av ämnet kanske, men om man inte tar tygeltag bakåt. Hur tar du då ex en förhållning? åt sidan? uppåt? nedåt? Jag förstår inte hur en förhållning kan tas annat än bakåt. Vore intressant att få en förklaring.
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

jag flyttar inte handen bakåt det är ajabaja i min ridstil

tidigare kramade jag tygeln men det har jag slutat med.
Jag gör numera bara förhållningar i sätet - det tog lång tid att lära, men det blir så mycket bättre.
jag stannar med knä och mage
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

Att ta förhållning med säte och mage går på en väl utbildad häst om ekipaget har en bra kommunikation, men det är inget som går på en kafferast. om du rider en häst som du inte rider annars och är lika samtränad med, hur gör du då? Använder du inga tygelhjälper alls på någon häst, eller är det när du och hästen kommit tillräckligt långt i er utbildning som du rider utan tygelhjälper?
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

vet inte riktigt vad jag ska säga men jag har alltid ridit med en öppen hand...alla tjötar om att jag ska stänga den men oftast så kan jag inte( handen lyder lixom inte:D)


*Räcker upp handen!* här är en till.

Ingela, slut handen om tygeln, tummen överst. Handen ser ju ut som en kratta. SLUT handen om tygeln... bla bla bla... :angel:

Numera, sluter jag i alla fall handen om tygeln, för det mesta och har en mjuk kontakt med hästens mun...

Men rider jag på ridskolan, så...

Ingela, slut handen om tygeln, tummen överst. Handen ser ju ut som en kratta. SLUT handen om tygeln... bla bla bla... :angel:

Jag brukar stänga öronen, eftersom min häst och jag i alla fall fungerar, på det sätt som passar oss bäst. :bump:
 
Sv: Fransk och tysk skola - handen?!

jag tycker att det går lättare att stanna dem på magen knäna.
De flesta hästar gillar inte bettet.

Min förra unghäst red jag extremt lite med tyglarna, den var det ju fel i nacken på å den gick ju aldrig hela vägen fram till handen
Även denna nya har avsmak för bettet så det lär bli samma altså mkt liten tygelridning


Elever kan få ha en kort omskolningsperiod, men den handlar mer om att lära sig själva.

Det kräver vissa förutsättningar i hållning och koordination för att funka

får man till detta så kan man på en kvart skola om en häst

timing och koordination
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 467
Senast: MiaMia
·
Dressyr Jag har en häst som jag haft drygt 6 mån och nu behöver jag lite tips på hur jag kan lösa det problem vi har. Han vill gärna hänga i...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 481
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp