fransk check

Moppa123

Trådstartare
hejsan alla!
jag har en fråga om någon har en bild på en "fransk check"????
och hur och varför den finnes?
jag har sökt på nätet men inte hittat någonting alls om det.
Fick höra av någon att det är det man använder vid moné ?!?

Sv: fransk check

Den franska käken fanns före den nuvarande käken. Vagnshästarna använde den för att inte köra ner huvudet vid paranspänningen mot tistelstången. Den kallades då för stuptygel. Dvs den förhindrade hästen att komma bakom hand. Utvecklingen har ju gjort att käken numer går mellan öronen.

Den franska käken bör användas försiktigt och FÅR ej användas till annat än att förhindra hästen att komma bakom hand. Den får alltså inte användas för att höja hästens huvud som man för det mesta gör i travtävlingar. Däremot kan den vara bra åt en travhäst som egentligen inte bör ha käk, men som doppar sitt huvud för mycket - går bakom hand. En sådan häst som man har fransk käk på och som dessutom är känslig i munnen, måste ha kindstroppen fastsatt i käkbettet som sitter fast i "nosstroppen".

Det är dock inte vanligt med fransk käk i monté numer. Den är svår att få tag på även i Frankrike!

Holger

Här är en bild!
11531_M.jpg

Denna är dock en kombination av vanlig och fransk check!

Är detta kopierat ifrån Holgers hemsida eller är det Holger som skriver?
Välkommen i vilket fall :bow:

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 065
Senast: Palermo
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 615
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 271
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar