Jag minns tydligt när jag var ute på en promenad tillsammans med en bekant som hade shetland sheepdog. Jag har saluki.Alla friska hundar orkar gå minst lika långt och lika länge som matte eller husse orkar gå. Alla hundar behöver en sysselsättning, och oftast är det enklare och går snabbare att jobba en en högenergisk brukshund nöjd, eftersom den har koncentrationsförmågan, arbetslusten och anstränger sig för att lösa uppgift den får.
Kontentan är att ägaren måste satsa lika lång tid per dag för att få en nöjd sällskapshund, som att få en nöjd arbetshund. Alltså spelar det inte så stor roll vilken ras ägaren väljer att skaffa. Alla hundar behöver minst 90 minuter om dan, och alla friska hundar tycker det är toppen med heldagar i skogen eller på vandring.
Vi gick en långpromenad och på ett lämpligt ställe lät vi hundarna springa och leka. Totalt tog promenaden ca 2 1/2-3 timmar och hundarna hade roligt.
När vi kom in igen och tänkte ta en fika, då var det som att sheltisarna sa "Jaha, och när ska vi börja göra något?" för de ville gärna ha mental träning också. Mina salukis? De hoppade upp på närmsta, bekvämaste soffa, somnade och tyckte att det här, det var en riktigt lyckad dag och de var SÅ nöjda med dagens aktivering. Visst, jag kunde sedan ta fram någon uppskattad belöning och träna lite tricks, rallylydnad eller annat. Det gör jag ofta med mina. MEN de behöver det inte för att vara lyckliga med dagens aktivitet.