Men TS har ju skrivit att hon är intresserad av sök, spår och nosework, och du skriver att "Klart att vi kan utgå från att TS vill ha en hund med sällskapsegenskaper". Vad grundar du det på?
Sökgrenen är det inte så många rena sällskapshundar som tränar, i spår och nosework finns det fler, men vill man tävla är det säkraste kortet att köpa en hund med arbetsegenskaper
Dessutom har mina två brukshundar (med meriterna som bevisar att de är arbetshundar), helt fantastiska sällskapsegenskaper. Det är svårt att hitta kärvänligare och trognare kompisar.
Jag grundar det på följande som TS skrivit:
TS har haft hund och gillar frallor, boxer och aussie, men har inte koll på sjukdomsläget för frallor. Det säger mig att TS gillar hundar men inte är en utpräglad hundmänniska med stort hundintresse och tidigare kunskap, eftersom en utpräglad hundmänniska brukar ha åtminstone överskådlig koll på dessa populära raser och veta att de inte bara skiljer sig dramatiskt åt i temperament, utan också ha koll på att frallorna är en av de absolut mest sjuka raserna.
TS gillar att gå på vandringsleder när det inte är så varmt, annars mindre promenader. Det tolkar jag som att man inte är en utpräglad skogsmulle som gillar att traska långa sträckor i skogen varje dag, oavsett väder, utan att man tar sig ut på några rastningar om dagen och ibland när vädret är gött tar en långpromenad. Fullkomligt tillfredsställande för många raser, men många krutdurkar (inkl min hund) blir fullkomligt öööverjävliga av att bara rastas. En sådan hund vill man inte ha hemma.
TS är intresserad av nosarbete och var initialt sugen på en fralla. Att någon är ”intresserad” av något säger otroligt lite, och vill man då ha en fralla så tolkar jag det som att man är nyfiken på det där med nosarbete, men att man inte har planer på att satsa på det i någon utsträckning. Hade TS skrivit ”jag har haft hund, vi körde mycket spår/sök/nosework och jag skulle gärna hitta en ny hund att utvecklas med i nosarbetet!” så hade jag inte tvekat att placera henne i ”älskar nosework och behöver en hund med mer arbetslust”-facket men nu får jag utgå ifrån det hon skrev.
TS skriver att de söker gård och kanske skaffar några får. Återigen, det säger otroligt lite om hur verkligheten kommer att se ut den närmsta tiden. Mina föräldrar har aktivt sökt gård i 20 år. De bor fortfarande i sitt radhus. Kanske sitter TS med lånelöfte färdigt och köpekontrakt påskrivet för den där fårflocken, då är läget kanske ett annat, men just nu låter det som att det är planer. Helt okej och jag hoppas verkligen att TS hittar och köper sin drömvärld – men jag tänker inte ge tips på en utpräglad vallhundsras till någon som inte ”är där” och kanske inte heller är det på ett bra tag. Återigen, att ha en understimulerad arbetshund suger.
Jag har/har haft gott om hundägare runt omkring mig som varit intresserade av nosarbete, bruks o.dyl. och skaffat hundar för detta, men sedan insett att intresset var av hobbykaraktär – man kommer egentligen bara ut och spårar någon gång i månaden, och man blev inte den där personen som hängde på klubben/appellplanen/agilitybanan flera gånger i veckan utan kom iväg då och då. Plötsligt står man med väldigt mycket hund som har behov långt över vad man tyckte var skoj. Sjukt mänskligt att känna sig intresserad/nyfiken på något och sedan inte tycka det var så skoj, och otroligt olycklig situation för både ägare och hund om man då står med en hund som blir understimulerad med allt vad det innebär. En understimulerad hund biter i bästa fall sönder möblerna och skäller inomhus, och i värsta fall blir den så stressad att den biter ett litet barn i ansiktet (exempel från min omedelbara närhet).
Sällskapshundar kommer i en massa olika förpackningar och temperament, allt från bichon frisé till mellanpudel och finsk lapphund eller utställningslabrador. Om TS ger oss en fingervisning av vad hon gillar så kan vi nog komma på en hund som kan göra allt det där hon vill: köra nosarbete, nöja sig med rastningar och hänga med på långpromenader när andan faller på, älska tillvaron i stallet (och kunna vara lös där), chilla i soffan när sjukdomen slår till och vara världens bästa vän och följeslagare. Allt i en förpackning TS verkligen gillar.
Och om TS kommer in och säger ”nej nej Buke, ni missförstod: jag kommer ut på vandringslederna varje dag så länge det är under 25 grader, flyttar till vår fårgård i mars och brukar hänga med min kompis ut i sökspåret med hennes hund varje helg!”… ja, då är läget helt annorlunda och då anpassar vi oss såklart efter det!