Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu vågar man ju knappt titta in på den här tråden längre!
Sen är väl de flesta raserna sjuka så att det enda man kan säga om en ras att dom är sjuka är ju lite löjligt
Det är snarare löjligt att påstå att de flesta raserna är sjuka.Sen är väl de flesta raserna sjuka så att det enda man kan säga om en ras att dom är sjuka är ju lite löjligt
Det är snarare löjligt att påstå att de flesta raserna är sjuka.
Nu slingrar du dig!ingen hund är perfekt, ingen människa heller. finns ju undantag inom alla arter och raser och tur är väl det? för bara för att det är en "sjuk" ras betyder det ju att alla är sjuka som många verkar tro
Nu slingrar du dig!
Det var inte fråga om individer, du skrev att alla raser var sjuka.
O din jämförelse med människor har inget i tråden att göra.
Handlar inte heller om perfektion.
Collien är en mycket frisk ras fysiskt sett, så där har du helt fel. Däremot har collien stora mentala problem, men det är en annan sorts "sjukdom".
I exemplet frallan så är det vad jag förstår heller inte helt galna tolkningar av rasstandarden som har skapat dessa stackars hundar med obefintlig nos, gigantiska utåtstående ögon, utan det står faktiskt i rasstandarden att nospartiet ska vara "mycket kort".
Det är så otroligt viktigt att uppfödare av raser med stora fysiska problem inte blundar för detta eller slipper undan ansvar genom att argumentera för att "de flesta hundraser ändå är så sjuka". Hur ska vi kunna motverka den galna blandrasaveln när renrasförespråkarna argumenterar så?
På exakt samma sätt resonerar jag gällande min egen ras, men då när det gäller mentalitet. Jag älskar min ras, men jag kan inte blunda för de stora rädslor som finns i rasen. Det spelar ingen roll att min collie och andra collies jag känner är helt fria från rädslor när statistiken talar sitt tydliga språk!