Från travare till ridhäst

Sv: Från travare till ridhäst

Håller med dej att det är jättebra initiativ. Det verkar som det verkligen behövs om man t ex läser vad som skrivs på forumet "ridning". Och med tanke på det så kanske denna tråd skulle ha lagts in på det forumet? ;)

kanske den passar där, men då tar det en timme, sen är tråden full av " jag hatar travet för de missköter bara hästarna och plågar dem, och sen slaktas dem när hästarna inte kan tjäna mera pengar" dravel, och jag är så innterligt trött att läsa det.

Ja, det har du nog helt rätt i. :bow:

Men det är ju "ridfolket" som köper avdankade travare som borde ta till sej av detta eftersom det visar sej så tydligt att många av dessa "hästmänniskor" inte har en susning om vad de sysslar med. Det räcker att läsa deras tråd för att man ska förstå att många av dom skulle nöja sej med en gunghäst ist för att ha en riktig häst (travare). Det är en stor skillnad att rida en travare och att rida en vanlig ridhäst. Det krävs mycket hästkunskap för att skola om en travare. Något som framgår väldigt tydligt i ridforumet. Trist att dom inte inser det själva bara. Därför blir många fd travare vandringspokaler. Så tråkigt.

Finns många som köper sig en travare och har som ridhäst då de tycker att de kommer " billigt" undan då en travare ofta e gratis eller väldigt billig..
Problemet är att sådant tänk är knappast långsiktigt då själva inköpet av hästen är ofta billigt men vad kostar en häst att äga??
Och har man inte kunskapen och tar över en " billig" travare så är det ju knappast kul att sitta och betala 3-4 000 kr i månaden för en häst som men endå inte klarar av att rida då man köpte hästen endast för att den va billig och inte för att man egentligen har de kunskaper som krävs för att skola om hästen..
Det e därför som Travarna oftast åker runt från hem till hem då folk vill ha en " billig" häst inte en häst som passar deras behov och kunskaper.
Jag Köpte ett " billigt" sto en travare hon a då 5 år.. Stod mest på bakbenen i början p.g.a dåliga tänder där av känslig i munnen och fel kost opch hantering..
Idag kan hon både dressyr och hoppning som vilken " ridhäst" som helst. Har även använt henne till avel och har nu en 2 åring efter henne som gick godkänt premie för några månader sedan.
Hade hon hamnat hos någon annan kanske hon hade åkt runt runt.
Hon va billig att köpa men va ingen billig historia då jag fick lägga ner mycket tid och pengar då jag fick grund vaccinera om henne skicka i henne massa avmaskning då hon hade rätt mycket av de, göda upp henne då hon va smal, ta ut hovslagare x antal gånger de första 3 månaderna för att få någorlunda normal form och status på hennes hovar,samt tandläkar kostnader.

Tror att "dröm" är ordet för det här just nu. För nu är ju de hästar som är gjorda för ridning svåra att sälja och sjunker i pris vilket gör att "ridtravare" blir ändå svårare att sälja.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Badger
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 969
Senast: vilde
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 302
Senast: Norma
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka