Från total vila till tävlingskondition

C

clarinho

Hur lång tid bör det ta för en häst som stått i vila ett bra tag tills att den är i tävligskondition? Det förutsetts då att hästen rids varierat dvs uteritter, klättring, dressyrpass, hopp-pass osv. Kan även tillägga att hästen ska vara en stor häst över 165 cm.

Är det några mer detaljer ni behöver för att uttala er så fråga på bara :)

Sv: Från total vila till tävlingskondition

har hört att de tar 1 år ungefär att få hästen i bra tävlingskondition..alltså att få tillbaka alla muskler och kondition o styrka utan att gå för fort fram o riskera hållbarheten.

Det jag har hört och tränar efter är att hästen klarar en månad utan större förluster, och kan utan problem ridas normalt efter några dagars igångskrittning. Har hästen vilat i över en månad brukar man säga att det tar lika lång tid att rida igång en häst som den har vilat. Altså 2 månaders vila = 8 veckors igångsättnings shema :)

Antar att det är boxvila ett längre tag som du menar?

Jag tor man kan greja det på ett år, det är ju inte bara muskler och kondition som ska tränas upp, hjärta och lungor och allt annat ska ju hänga med också.

/M

Det ska ta lika lång tid som hästen har vilat för att få den i samma kondis som den hade innan vilan. Mitt mått iaf sedan så får man ju känna efter om hästen behöver ta det lugnare eller om man kan jobba på lite till.

Bisse reds inte alls på ett bra tag innan jag satte igång honom, alltså han gick i hagen och var fullt frisk men reds inte. Han har alltså inte varit skadad på något sätt. Vet inte riktigt varför dom inte red honom faktiskt..

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 616
Senast: sorbifolia
·
Relationer Jag känner att jag behöver lite perspektiv och lite fler infallsvinklar på den situation som uppstått i mitt liv - och Buke brukar ju...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
21 130
Senast: hoppsann
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 489
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur