Från jobb till BB

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Från jobb till BB

Jag är i v 28 nu och jag arbetar som lantmätare.

Första tre månaderna var ett helvete, pendlade 2.5 h varje dag till o från jobbet (nytt jobb) samt mådde illa hela tiden (dock utan att kräkas, men HELA TIDEN, tack för mat som inte luktar! Under den tiden var jag så trött, så ibland var jag tvungen att sjukskriva mig för jag orkade inte ta mig ur sängenjag orkade inte ta mig ur sängen :crazy: :eek:

SEdan följde 3 månader av underbarhet (nytt ord?) Mådde toppen, kände ingenting av graviditeten (negativa sådana), funderade faktiskt på om jag var gravid.

Nu när jag börjat den sista tredjedelen börjar jag känna (och inse) att det faktiskt börjar bli tungt. Jag gör fortfarande mätningar ute i fält, men undvker att bära borrrmaskin + utrustning längre sträckor. Sedan blir jag andfådd.... En liten backe och jag andas som en blåsbälg. SEdan märker jag att jag orkar faktiskt mindre o mindre, om jag varit ute en dag i fält, så får sambon gåå ut med hundarna själv på kvällen etc för jag orkar bara inte.

Jag hade också tänkt att jobba ini det sista, men min BM (som redan föreslagit delvis sjukskrivning som jag tackat nej till) föreslog att jag skulle ta , from v 32 en dag i veckan av fp samt 2 veckor innan BF. Som hon sa, 3 v tidigare påp dagis spelar ingen roll, det är viktigare att DU mår bra nu, så att du orkar med livet efter förlossningen.

Lycka till i verkstaden! :)
 
Sv: Från jobb till BB

Jag jobbade fredag, var ute och åt på kvällen, dottern är född på lördagen;)

Jag mådde lite dåligt de första månaderna. Kräktes inte, men mådde illa av vissa lukter. De sista månaderna svullnade jag upp och fick jättemycket vatten i kroppen, men för övrigt mådde jag prima.

Jag har ju mack så man kan ju inte kalla mitt jobb för speciellt stillasittande, men det är heller inget jättetungt.
 
Sv: Från jobb till BB

Jag är en av sveriges 3 procentare som lider av Hyperemesis Gravidum. Så jag har varit sjukskriven under båda mina graviditeter.

Eller är kanske jag ska förtydliga. Den här gången är jag sjukskriven fram till bf. (3 december)

Förragången var jag sjukskriven från mitten av april till 1 oktober. Tog ut semester i oktober och föräldradagar i två månader. BF 19 december. Tom kom ut 21.
 
Sv: Från jobb till BB

Till er alla:

Skönt att höra era olika erfarenheter! Jag inser att det beror på vilket arbete man har, men framför allt hur man själv som individ påverkas av graviditeten. Hoppfullt att höra att en del av er i alla fall kunnat arbeta till väldigt nära inpå förlossningen!:)
 
Sv: Från jobb till BB

Jag vet att när min mamma skulle ha mig cyklade hon till jobbet samma morgon...trots hon hade känningar. De på jobbet körde hem henne omgående för de ville inte ha henne där.
Sent på kvällen åkte de till förlossningen och vid 6 på morgonen föddes jag.
Har för mig det blev det liknande när min bror föddes. Hon jobbade fram till dagen före om jag inte minns fel.
 
Sv: Från jobb till BB

Det var säkert vanligare förr när man helt enkelt inte hade möjlighet att vara hemma. Är säkert samma idag i U-länderna; man jobbar på fälten, går och föder sitt barn och får sedan ganska snart ut och jobba vidare med barnet inlindat i sjal på ryggen. Skulle jag tro.
 
Sv: Från jobb till BB

Med första barnet jobbade jag till dagen för beräknad förlossning. Vi ville ju spara föräldraledigheten tills vi var föräldrar. Jag gick 7 dagar över tiden, så lite ledigt blev det i alla fall. Sista arbetsdagen, på väg hem från jobb, så krockade jag med en traktor :o ... så LITE tröttare än vanligt var jag nog. :angel:

Med andra barnet körde vi samma princip, men då gick jag 15 dagar över tiden... funderade allvarligt på att gå in och jobba lite till. Jag var äckligt pigg under denna graviditet! :)

Oj, glömde nämna - jag arbetar på kontor.
 
Sv: Från jobb till BB

Det var säkert vanligare förr när man helt enkelt inte hade möjlighet att vara hemma. Är säkert samma idag i U-länderna; man jobbar på fälten, går och föder sitt barn och får sedan ganska snart ut och jobba vidare med barnet inlindat i sjal på ryggen. Skulle jag tro.

Undrar om deras barn aldrig har kolik... :crazy: Själv hade jag nog inte fått nå´t vettigt gjort de första 5 månaderna. Men du har rätt - måste man arbeta för att överleva, ja då arbetar man...
 
Sv: Från jobb till BB

Jag blev sjukskriven 75% den 8 januari, hade BF den 2 juni. (Hon föddes den 26 maj.)
Jag jobbade innan dess bara 75% på mitt jobb, och 25% hemma. Det innebär att jag blev helt sjukskriven från jobbet (ridskolechef) och fick lov att jobba lite hemma. Även hemma är det hästar jag jobbar med, men skillnaden är att här kan jag göra saker i femminutersintervall om det behövs, och sedan lägga mig och vila. Lite svårt att göra så när man är anställd....
Jag hade foglossningar, och ordentligt ont i ryggen. Fick kramp i ryggen så att jag inte kunde röra mig.
Ibland försökte jag gå ut i stallet (som ligger kanske 30 meter från huset). Innan jag var framme vid stallet fick jag kramp, så att min man fick komma springande och hjälpa mig in. Däremellan mådde jag bra, fast jag orkade bara väldigt korta stunder. Väldigt stillsam ridning klarade jag faktiskt till 6 v före förlossningen. (Piaff funkade bra.) Men jag kunde inte stå upp i stigbyglarna, inte rida lätt, och knappt stå på marken, och inte sitta på stol heller. Sitta upp och av gjorde jag från en pall.
De sista två månaderna hade jag HP.
 
Sv: Från jobb till BB

Inför första var jag utan jobb så jag var ledig i 9 månader. Inför andra så var jag ute på lunch och tröstshoppade och vattnet gick :crazy:
 
Sv: Från jobb till BB

Japp det är illamående och kräkningar genom hela graviditeten.

Med Tom gick jag ner två kilo under graviditeten.

Nu är jag glad om jag ligger kvar på samma vikt som innan jag blev gravid!
 
Sv: Från jobb till BB

De har ju också kommit på att spädbarnsmassage minskar kolik. Tror att rörelserna stimulerar tarmarna att komma igång. Ett barn som bärs av mamman är ju inte still på samma sätt som ett barn som ligger i en säng.

Tror rörelse är lika viktigt för kolik hos små barn som hos tex hästar.
 
Sv: Från jobb till BB

Jag är i v 28 + 5 nu och känner mig så väääääldigt trött och orkar knappt nåt! Jobbar 3,5 timmar varannan dag utom lördag och söndag, som städerska och det ÄR tungt. Ska på möte med chefen i morgon där jag ska lägga fram ett förslag om att ta alla damning på onsdagar och torsdagar och endast jobba de två dagarna, för att kunna vila upp resten av dagarna för att orka jobba längre. Hade varit skönt att ha hp nu känner jag, för efter 3,5 timmars arbete kan jag knappt gå hem och hela kvällen och natten värker kroppen så sömnen blir lidande. Vi får se vad chefen säger om mitt förslag, jag är bara timanställd och är faktiskt rädd att förlora jobbet om jag blir sjukskriven, får hp eller är mammaledig.....
 
Sv: Från jobb till BB

Av vad jag läst så är kolik "obefintligt" i de länder där mammorna bär med sig barnen från första stund.

Tror nog också att jag hört det där, nu när du påminner mig.

Men jag bar ju också - nästan hela dygnet... :crazy:

Kanske beror det på att i-landsmammorna har fetare mjölk. Eller har vi en mer "uppskruvad" syn på föräldraskapet hos oss - jag kände mig ju totalt misslyckad till slut när inget hjälpte... psykisk stress. Barn nr 2 hade också kolik, men inte lika länge och lika intensivt, kanske beroende på att jag var lugnare.

OBS! Hemmasnickrade teorier från mig! :cool:
 
Sv: Från jobb till BB

Men jag bar ju också - nästan hela dygnet... :crazy:

Bar du i sjal?

Om bebisen gråter vad man än gör kan man ju inte göra så mycket mer än att erbjuda sin närhet och vara trygg och lugn. Alltså tycker jag att man kan jobba (om man vill) med ett barn i sjalen även om det skriker - om man vet att det inte skriker av någon annan anledning (som man alltså skulle kunna åtgärda).
 
Sv: Från jobb till BB

Själv jobbade jag heltid till för två veckor sen. Är nu i vecka 35. Ett mkt slitsamt och tungt jobb var det och jag var totalt slutkörd när jag jobbat ca 4-5 timmar. Men det gick ändå, fick bara inget annat gjort här hemma. Däckade i soffan så fort jag kom hem och sov ungefär 2 timmar. Sen somnade jag igen vid 21-22. Skulle visst kunna tänka mig att jobba ännu längre men då dra ner lite på timmarna. Nu var det så att mitt jobb tog slut för två veckor sen, var bara ett säsongsjobb. Vilket självklart passade bra för min del!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 481
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Takire
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
606
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp