Från hoven till handen.

Sv: Från hoven till handen.

Jag red bara ut treåringen idag, tänkte faktiskt på det en stund i skritt men glömde det sen. jag tänkte då¨att jag är bra på att suggerera mej själv på gott och ont och nog skulle kunna tycka att jag känner både det ena och andra. :cool::o

Dock så visst känns hästens rörelser på olika sätt, jag har inte rett ut hur eller var, får väl ge det en ny chans.

Ang navlen så är det ju helt enkelt en inverkande sits som jag ser det, och ju mer där, ju mindre känns förstås i handen, men visst finns förbindelsen bakhov hand, men exakt var på handen kan jag inte säga, så finkänslig är jag nog inte:angel: Kanske utsidan:confused: Inte fingarna i alla fall.

Ska rida dressyr på båda imorgon om förkylningen är bättre:crazy: så jag får väl återkomma:D

Bakhovarna i fingrarna, lutar du dig lite framåt då?

Prova och se vart de hamnar om du rätar upp dig precis när de känns av :idea:

Ska jag absolut prova!
Igår hade jag handhäst (för andra gången bara), så jag var kanske lite ofokuserad, men trots allt fick jag ngt slags förnimmelse ibland av en samstämmig känsla med min häst. Med både tyglar o grimskaft har man kanske mer fokus på fingrarna.

Bakhovarna i fingrarna, lutar du dig lite framåt då?

Prova och se vart de hamnar om du rätar upp dig precis när de känns av :idea:

När jag känner bakovarna i händerna, så är det när jag har känslan i handen/tygeln av att jag skjuter en barnvagn framför mig. dvs jag har en kontakt, men den kontakter går framåt. då känner jag bakhov mot yttersidan av handen, - när jag skjuter barnvagnen rätt. all övrig kraft och reglage av skjutandet av barnvagnen, är centrerad och reglerad till sätet.

comprende? :D

Vilka av hästens kroppsdelar anser du står i direkt kontakt med dina egna kroppsdelar?

Ett ex:

Jag anser att hästens högra bakhov, på utsidan och baksidan berör dels insidan av min vänstra handled, dels utsidan av min högra handled samt centrum av min bål.

Har ni några exempel?

Ja, när jag kratsar hovarna sa har jag direktkontakt pa det sättet, men inte annars.:D

Sen säger man ju, lite metaforiskt, att man vill ha bakbenen i händerna/sätet när man rider, dvs att en halvhalt gemast ska ge mer energi bak. Och man kan ju känna i rumpan hur hästen star med benen när man gör halt. Men det är ju mer bildligt, jag kan ju inte bokstavligen känna om det har fastnat ett sandkorn pa utsidan av bakhoven, om man säger sa.

Ja, när jag kratsar hovarna sa har jag direktkontakt pa det sättet, men inte annars. :D

Sen säger man ju, lite metaforiskt, att man vill ha bakbenen i händerna/sätet när man rider, dvs att en halvhalt gemast ska ge mer energi bak. Och man kan ju känna i rumpan hur hästen star med benen när man gör halt. Men det är ju mer bildligt, jag kan ju inte bokstavligen känna om det har fastnat ett sandkorn pa utsidan av bakhoven, om man säger sa.

Jag instämmer! Jag förstår inte riktigt det här men jag försöker :p
Jag känner vilket bakben som är i marken via mina sittben t.ex.

Senast ändrad av en moderator:

Väldigt intressant! Det här fick mig att börja fundera. Jag ska testa när jag rider min imorgon. Nu har jag inte ridit honom på nästan 2 v pga sjukdom och resande. Ska bli spännande!

Spontant känner jag nog att jag känner av hästens bakhovar i bärande fas i handeleden på insidan långt ner. Jag vet inte om det stämmer, måste testa.
Ospec del i bakdelen, ej hovar, känner jag i naveln och strax ovanför. Ska det sitta i naveln så kanske mitt sitter för högt för att jag är för svag i bålen? Har varit instabil öht i bålen. Men blivit starkare. Dock upplever jag mig svag i nedre magmuskulaturen fortf, just framför bäckenet. Och även att jag ibland inte öppnar upp fram så mkt när jag inte rider att jag kanske är klen i de musklerna.
Jag upplever också att jag känner av hästens bog i min sits och mina knän. Hur riktigt är det? Jag tycker man kan lyfta hästens framdel med knäna? Har inte konfererat kring detta med mina tränare. Det är bara några känslor jag har själv. Så jag vet inte hur pass riktiga de är. Ibland har jag dåliga känslor.;)

En sak som jag funderat en del på är hur fasen man andas djupt utan att bli spänd eller helt slapp? Det är ju jättesvårt! Att andas neråt och bakåt är svårt för mig. Jag har ofta låsningar i ryggen/revbenen på baksidan och är stel i muskulaturen där. Samt spänd i fram ibland för att jag kniper. Att andas framåt har jag inga större prob med. Men bakåt känns nästan omöjligt. Och nedåt med aktiv mage känns svårt utan att spänna sig i framsidan av bröstet.

Senast ändrad:

Jag vet inte riktigt om jag förstår din fråga rätt; menar du rent fysiskt står i kontakt eller "känner av" hästens kroppsdel? Eller menar du mer "själsligt"?

Det kan i vilket fall vara en intressant fråga, så jag provade att känna efter när jag red idag.

Hästens bakhovar känner jag i sittbenen, och kraften strålar lite upp mot naveln.
Hästens rygg känner jag tydligt i min rygg.
Hästens kors och lår känner jag runt och nedanför svanskotan.
Hästens laner/mungipor känner jag i lillfingrarna.
Hästens hals känner jag på insidan av underarmarna.
Så långt var det inga större överraskningar, men dessutom (som jag inte tänkt på tidigare)...

Hästens framhovar känner jag i mina tår (!), mycket tydligt.
Hästens underarmar känner jag i mina underben.
Hästens bogar känner jag på framsidan av mina lår.
Hästens buk känner jag i mina vader.
Det var vad jag kommer ihåg...

Men det var mest fysiska förnimmelser (även om kroppsdelarna inte var i kontakt med hästens kroppsdel)... vet inte om det var det du menade??? Dessutom kändes en del saker lite olika på olika hästar (provade på tre hästar i dag, främst när jag red ut i skogen)

Spectrum i rectum

Min rectala sphinkter står i direkt kontakt med min hästs dito. Vi brukar trudelutta i takt, särskilt i lättridning. Detta är ju självklart tydligare vid bönrika dagar med halvdant hösilage då det tarvas visst förtydligande av denna symbios, men är ändå såpass signifikant att det djupeligen må beaktas. En från djupet stigande, i oesophagus kittlande, på tungan dallrande sjuhelvetes brakfis som förkunna att arselet hava gått i baklås uppstå företrädesvis vid nedsuttet och då rapar min häst också förnöjt efter passet, eftersom han väljer att följa sin ledare i allt. Vår gas står uppenbarligen i god kontakt, så då må vi tillse att öka även bromsens samverkan som dock kan innebära problemet med dessa ränder, dessa ränder som tarva höggradig tvagning.

Oooh intressant tråd, det här önskade jag att jag kunde mer om! Särskilt som min häst plockar upp varenda spänning och fel som jag har. :o
Nu skall han vila en vecka men sedan skall jag absolut prova.

Lovade ju rapportera, ja.

Nu var jag sjuk och hästarna glada och pigga:cool: så vi var väl inte så i harmoni direkt hela tiden, men på en spänd häst känns inte mycket, eller det känns bruten kontakt, dvs i kroppen, tänkte jag faktiskt.
Man speglar nog varandra rätt bra, jag blir spänd av spänd häst och då blir det ju dubbelt att påverka, både mej själv och hästen för att hitta känslan igen.

Nåja, det gick rätt bra efter en stund, men det tydligaste tanken blev att hästen "avsäger sej " kontakten när den är spänd pga någon störning utifrån tex pga överfrisk. Menar då inte i handen främst utan i kroppen. Det verkar åt båda håll, jag kan få hästen att spänna sej, tyvärr, särskilt den superkänsliga, men den får också mej att spänna mej lätt, pga nåt slags kroppsöverföring som man måste vakta......När man blir nersläppt så spänner båda av.

I övrigt så ja, nånstans utsidan handleden hovarna bak. OCh i magen, och rumpan, men det kan bero på att jag såna dagar får jobba så mycket med takten för att behålla arbetet genom kroppen och fokuseringen.

Den andra var avspänd och mjuk från start och jag kände spänsten i bakbenen faktiskt i ryggen och rumpan neråt låren:confused: :bow: I hela kroppen på sätt och vis.

Sen var jag helt slut och svimfärdig av svett och småfeber (förkylningen) så jag får återkomma igen när den är på återtåg. Nu ligger jag i sängen pga ridningen igår, troligen. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jadu, att det finns kopplingar - absolut, men vet inte om jag varit för icke-detaljobservant eller tänker annorlunda..

Hästens nacke (atlas) får jag för mig känns i mina axlar eftersom stackarn spänner ihop nacken i samband med att jag spänner mina axlar! :rofl:
När hästens höfter är knasigt placerade/vridna känns det i ryggen strax under skulderbladen (men det är ju också en ridmässig koppling, att min rygg vrider sig när kusens höfter är knasigt placerade).
I magen känns ju som sagt ganska mycket, men ffa om manken är sänkt upplever jag. Om bogarna på hästen är låsta/felplacerade brukar jag känna det i höfterna (och mina egna skulderblad).
Hästens bäcken känner jag i ländryggen (är bäckenet inte ngt. tippat blir steget spänt och jag får ont i ryggen till slut :p ).

Det var dom kopplingar jag kunde komma på nu, vet som sagt inte om det var dom du tänkte på!

Igår red jag på ett ställe där jag vet att båda hästarna är rädda för skogskanten, enda som inte är för djävla lerigt, och då fick jag tillfälle att känna på spänd häst.. Annars ovanligt nuförtiden.
Före bockning känns det ända från tåspetsarna och hela vägen ut till nackhår och fingrar!
Sidlänges skutt känns mer i ena axeln, och motstående underskänkel...
Jag är glad att jag har så bra tränare, som fått mig att förstå att slappna av och inte skjuta mig uppåt vid sådana tillfällen!
Den "spänst" som kom vid energisk trav o skritt kändes som att den var bruten mitt i mig, ingen helhet alls. Jätteskillnad mot när det strömmar genom hela kroppen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 966
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 680
Senast: Kjerulfia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 985
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 518
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka