Från fri tillgång till 4 ggr/dag?

T

Thora

Jag får hem en ny häst snart som är van vid fri tillgång av grovfoder(hösilage) i lösdrift. Jag kan inte erbjuda varken fri tillgång eller lösdrift vintertid av olika anledningar. Dessutom har jag vanligt torrt hö. Hur vänjer man lättast/bäst hästen vid de nya foderrutinerna? Är det något man ska tänka på? Det finns givetvis gammalt gräs i hagen att knapra på mellan utfodringarna.

Jag fodrar som sagt fyra ggr/dygn, varav tre ute och kvällen inne. Jag ska också be att få med mig en säck med hösilage att blanda upp det nya höt med. Jag tänkte även be om lite kraftfoder som hästen är van vid.

Det som jag oroar mig lite över är att hästen är van vid fri tillgång och att den inte är van att stå inne på natten.
Någon som har några tips?

Sv: Från fri tillgång till 4 ggr/dag?

Skaffa hem halm som den kan knapra på mellan måltiderna, så är nog det problemet löst. Sen orsakar ju i stort sett alltid ett foderbyte mer eller mindre störning i tarmfloran. Så om hästen är känslig, kan man ju tillsätta "magtarm" eller microbalans" el. dyl så att över gången går lite lättare. Loppfrö är också att rekommendera, ifall hästen har för vana att äta hela tiden, så den inte går och får i sig lera och annat, i sitt sökande efter mera mat.;)

I dagsläget tål den tydligen inte hösilaget. Den har varit lös i magen en längre tid. Enligt ägaren så har veterinären tittat på hästen och det ska inte vara något fel på den. Ägaren "pjåskar" enl vet. Konstigt attityd tycker jag. Är hästen lös i magen bör det ju finnas någon orsak.

Men jag ska ge linfröolja och köpa hem loppfrö. Halm kan jag inte få tag i där jag bor. Bönderna här har inte fått in något som är ätbart. Jag tror nog att det gamla gräset i hagen räcker som sysselsättning. Jag ska även köpa hem tarmbalans i någon form.

Vår yngling hade inte stått på stall särskilt länge när han kom hem för ett par år sedan. Det är en islandshäst, uppvuxen i flock i lösdrift och som reds in innan han kom hem.

Han fann sig väldigt snabbt i rutinerna och en kraftfoderhink varje kväll upplevs fortfarande som fest ;) Det är även den hästen, som helst VILL in på kvällarna, och gillar att få sova ostört, liggandes. Han är å andra sidan väldigt ranghög och vaktade ofta flocken tidigare så det blir väl lite vilsammare så här.

Vi har tur och har bra halm, och just att kunna knapra som de vill är nog viktigt. Å andra sidan, har häsen stått på fri tillgång kan du väl faktiskt ge fri tillgång i boxen - den är ju redan van vid det?

Det här är också en islandshäst. Hur länge hon gått i lösdrift vet jag inte. Men jag vet att hon uppskattar att få komma in och vila i boxen. Bra idé att ge mycket hö under natten. Ska börja med det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 204
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar