T
Thora
Jag får hem en ny häst snart som är van vid fri tillgång av grovfoder(hösilage) i lösdrift. Jag kan inte erbjuda varken fri tillgång eller lösdrift vintertid av olika anledningar. Dessutom har jag vanligt torrt hö. Hur vänjer man lättast/bäst hästen vid de nya foderrutinerna? Är det något man ska tänka på? Det finns givetvis gammalt gräs i hagen att knapra på mellan utfodringarna.
Jag fodrar som sagt fyra ggr/dygn, varav tre ute och kvällen inne. Jag ska också be att få med mig en säck med hösilage att blanda upp det nya höt med. Jag tänkte även be om lite kraftfoder som hästen är van vid.
Det som jag oroar mig lite över är att hästen är van vid fri tillgång och att den inte är van att stå inne på natten.
Någon som har några tips?
Jag fodrar som sagt fyra ggr/dygn, varav tre ute och kvällen inne. Jag ska också be att få med mig en säck med hösilage att blanda upp det nya höt med. Jag tänkte även be om lite kraftfoder som hästen är van vid.
Det som jag oroar mig lite över är att hästen är van vid fri tillgång och att den inte är van att stå inne på natten.
Någon som har några tips?