Från box till lösdrift - erfarenheter

Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Den ska vara rymlig och ren och gärna ha två utgångar så att en t.ex ranglåg häst inte riskerar att bli trängd. Jag vet inte vad standard är men dit min pålla ska flytta efter sommarbetet så har de utrymme mots. ca 5 boxar till 4 hästar. Tidigare lösdrift hade en något liten ligghall som hästarna då inte använde.

edit: rikligt med strö - gärna halm också så klart!
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Hej!

Min pålla har bott 1 år på lösdrift. Hon är en riktig prinsessa och extremt ranglåg, vilket såklart gav vissa problem. Hon blev ordentligt utstött från början och det tog ett bra tag innan hon vågade gå in i lösdriften (trots 2 ingångar), men sen verkade hon trivas helt ok. Hon blev dock mer stirrig än innan och klart med flockbunden dvs svårare att få från stallet. Hennes känsliga hovar verkade inte heller trivas med dygnet runt utevistelse- troligtvis för att hon inte riktigt vågade slappna av och ligga ner när de andra var i närheten och kunde ge sig på henne.

Det man ska ha koll på tycker jag är bla
* om det är fri tillgång på hö/silage, hästarna kan bli ordentligt feta.
* är det lerigt där hästarna är mest, det bör vara hårdgjort där hästarna ska äta.
* Hur funkar hästen i flocken?
* Hur sköts lösdriften, mockas den och hålls fräsch? Vem gör det?
* Finns det sjukboxar så det räcker OM flera hästar blir skadade samtidigt (vi hade 3 av 4 på boxvila och egentligen plats för max 2).
* är det blandad flock? Vad händer om någon valack börjar betäcka?

Det finns såklart massor mer, men det här är vad jag kommer på nu.

Jag är helt klart för lösdrift, om det fungerar för hästen, nu gjorde det tyvärr inte det för min så hu är hon installad igen och trivs sååå mycket bättre!

/Lavinia

:bow::bow::bow: Jag håller med !!!




Till TS:

Gå verkligen igenom kontraktet, till punkt och pricka, muntligt med hyresvärden. Ha gärna med en eller två vänner, som kan intyga kontraktets överenskommelse.

Jag har nämligen den hårda vägen, på min hästs hälsas bekostnad fått lära mig att kontrakt kan tydas på flera sätt... även om man har tilllägsöverenskommelser muntligt, där man har haft oberoende vittnet som lyssnat.

Jag är klart för välskötta lösdrifter, då min häst blev "ung på nytt" i benen.

Men i och med att skriftligt kontrakt med muntliga tillägg med vittnen innebar "viss tillsyn ingår - man ska inte behöva åka ut till sin häst varje dag", "fri tillgång på hö/Hösilage, mockning av lösdrift och ligghall sköts av hyresvärden", "staket och hagar sköts av hyresvärden" och så vidare har fri tolkningsrätt i vissa fall... så kommer jag välja installning i box, hädanefter.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Jag har satt två 'boxhästar' i lösdrift, ett ponnysto som verkligen är Diva la Liva och en stackars halvblodstant som varit tandgnisslare och krubbitare och vandrade i boxen som tiger i bur när hon stod på box. Det har fungerat utmärkt med båda två som nu är pigga och glada.

Tips om vad man ska tänka på har du ju redan fått massor. Viktigast för min del är att vi har några olika flockar så att ponnyn som är matglad och ranghög kan gå i ett bantargäng.

Lite bett blir det lätt i början. I vår lösdrift går hästarna i en egen inhägnad i den hage där de sedan ska gå. Det fungerar bra.

Kolla hur de vill ha med skor i lösdriften dit du vill flytta. Är det bakskoförbud kan det vara bra att ta av skorna några veckor innan flytten. Och som någon sa - flytta innan det blir kallt så att hästen hinner sätta päls ordentligt, även om du tänker ha täcken på den.
 
Sv: Från box till lösdrift - erfarenheter

Jag stod först installad men flyttade sedan ut till ett stall med lösdrift. Hästen min var rakad så hon fick ha tjocka täcken på sig med helhals. Hon frös inget problemet var att en häst i hagen bet sönder alla täcken. Men jag löste detta genom att ha ett trasigt täcke uppepå alla andra täcken som hon skulle ha.

Tur nog hade de inte fri tillgång på mat vilket många har och då får man en fet häst på köpet och det kan va svårt att hålla hästen i full tävlingskondis om den är kraftigt fet.

Men i detta stall fick hästarna hö 4 ggr om dagen så alla hästarna var fina i hullet.

Hagen var inte så pass stor att det var överflödigt med gräs mest bukfylla de hade nått att pilla med iallafall mellan högivorna.

Hon vart även lite slö men inget jag inte tyckte var så pass mkt så jag tyckte de hämnade ridningen.

Jag kunde inte ha henne orakad för hon svettades floder och tog timmar för att torka.Och var det -30 grader ute på vintern kunde man inte släppa ut henne i hagen igen.
Vilket betyde att man fick sitta och vänta tills hon var torr..Eller skynda på torktiden lite genom att föna henne:D
Men när jag rakade henne så försvann detta problem.Svettig vart hon men hon torkade på 10 minuter.
En annan fördel är om hästen är äldre och lätt blir stel och svullen i benen under natten av att stå still..Ja då är lösdrift super för benen=)



Fördelen var att jag inte behövde mocka, jag behövde inte åka ut varje dag så jag hade mer tid till annat.

Jag skulle kunna tänka mig lösdrift igen i framtiden helt klart.
 

Liknande trådar

Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 244
Senast: warg
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp