Från BARF till helfoder

Lejonelle

Trådstartare
Valpen som jag har tingat äter idag något BARF liknande och uppfödaren är kunnig och intresserad av foderfrågor. Själv är jag ointresserad av alla slags matlagning och vill ta hundmaten ur påse.
Kan jag räkna med att det blir problem om jag skulle vilja ställa om valpen till torrfoder så småningom?

Sv: Från BARF till helfoder

Är uppfödaren så pass kunnig att h*n tillreder maten själv borde h*n kunna svara på dina frågor :)

Håller med squarepants.

Fö har BARF inte så mycket med matlagning att göra efter som det handlar om rå mat.

Är uppfödaren så pass kunnig att h*n tillreder maten själv borde h*n kunna svara på dina frågor :)

Jag formulerar om frågan. Brukar det vara problem att ställa om en hund från BARF till vanligt foder? Jag tror inte uppfödaren har någon erfarenhet av detta eftersom h*n gått i motsatt riktning.

Fö har BARF inte så mycket med matlagning att göra efter som det handlar om rå mat.

Ja, jag vet det. Min fråga gällde hur hundmagen klarar att gå från rå mat till vanligt hundfoder eftersom inte jag är så intresserad av foderfrågor och näringslära.

Tror inte alls du behöver bekymra dig.

Kan hända valpen tar ett tag innan den klurat ut att torrfoder = mat som ska ätas upp och att det inte kommer något annat och kan hända blir den lite knepig i magen i början, men jag skulle tro att efter någon vecka funkar det bra!

Tror inte alls du behöver bekymra dig.

Kan hända valpen tar ett tag innan den klurat ut att torrfoder = mat som ska ätas upp och att det inte kommer något annat och kan hända blir den lite knepig i magen i början, men jag skulle tro att efter någon vecka funkar det bra!

Tack :bow: :bow:
Det var precis det jag ville veta.

Du kan ju börja med att ge ett färskfoder. Ex Vom og Hundemats Valpfoder.
Det är bara att ta fram ut frysen och tina upp, sedan servera.
Får du inte tag på det så kan Nordic eller Bravo fungera med ½ dos av ett komplett valptillskott. (Välj en vetefritt sort av foder.)

Efter ett par månader kan du börja introducera några väl uppblötta foderkulor. Öka långsamt torrfodret i takt med att färskfodret fasas ut. Välj ett köttbaserat torrfoder. Dvs inte ett med protein från soja, vete och majs.
Ev kanske du kan fortsätta lite med färskfodret parallellt med det nya torrfodret.
Det är inte svårt eller krångligt på något vis.

Vet din uppfödare om att du inte vill fortsätta med färsk mat på sikt?
Det finns de som har så pass dålig erfarenhet av vissa torrfoder att de helst inte vill sälja en valp till någon som inte vill fortsätta med färsk mat.

Lycka till med valpen och dess mat!

Vet din uppfödare om att du inte vill fortsätta med färsk mat på sikt?
Det finns de som har så pass dålig erfarenhet av vissa torrfoder att de helst inte vill sälja en valp till någon som inte vill fortsätta med färsk mat.

Tusen tack för tipsen. Det har inte ställts som krav att jag ska fortsätta med färskfoder, men jag har inte tagit ställning helt ännu. Men det var bra att veta att det förmodligen kommer att gå bra om jag skulle vilja byta till ett vanligt foder. Jag var lite orolig att magen kanske aldrig lär sig hantera vanligt hundfoder.

Magarna tenderar ju att vänja sig. Jag skulle nog snarare kunna tänka mig att hunden ratar torrfoder då det ju inte är i närheten av lika gott som barf eller ens färskfoder. Men det beror ju helt säkert på individen med.

Jag är också lat och skulle egentligen vilja ge BARF men eftersom jag känner mig själv har jag gett upp den tanken. Jag ger mina Vom og Hundemat, det är lika enkelt som torrisar. Hoppas du hittar nåt du vill köra på som hunden fungerar bra på. :)

Jag är också lat och skulle egentligen vilja ge BARF men eftersom jag känner mig själv har jag gett upp den tanken.

Det är mest att jag känner mig osäker, det verkar så noga uttänkt och med olika scheman för olika dagar. .Jag har aldrig kunnat göra veckomenyer till familjen ens när barnen var små så för mig vore det tryggare att någon annan hade sett till att rätt näring finns i maten.

Vad är det egentligen för skillnad på BARF och färskfoder? Förutom att man blandar BARF-maten själv och att färskfodret är färdigblandat i korvar alltså.

Vad är det egentligen för skillnad på BARF och färskfoder? Förutom att man blandar BARF-maten själv och att färskfodret är färdigblandat i korvar alltså.

BARF är "bones and raw food" vilket betyder att man ger köttiga ben såsom märgben med mkt kött, kycklingvingar, brosk etc och råa grönsaker, i princip endast detta medans färskfoder, som du själv säger, är allehanda köttrester, spannmål etc malt i korvar.

Borde ju inte skilja så mycket då mellan BARF och vissa färskfoder? T ex Vom og Hundemat innehåller ju inget spannmål.. Funderade bara när någon skrev att man kunde gå från BARF till Vom og Hundemat först innan man introducerar torrfoder.

Jag skulle nog säga att det är ganska stor skillnad på BARF och färskfoder där färskfodret naturligtvis är bättre än torrfoder men BARF är i mitt tycke det allra bästa man kan ge sin hund även om jag för tillfället inte har möjlighet att ge det själv :(

Jag skulle nog säga att det är ganska stor skillnad på BARF och färskfoder där färskfodret naturligtvis är bättre än torrfoder men BARF är i mitt tycke det allra bästa man kan ge sin hund även om jag för tillfället inte har möjlighet att ge det själv :(

Jag tänker mer specifikt VAD exakt som gör BARF bättre än riktigt bra färskfoder som t ex Vom og Hundemat och andra märken som i princip bara innehåller malt kött och vom (inte en massa spannmål). Funderar mycket på det här med torrfoder vs BARF och färskfoder just nu :idea:.

Jag tänker mer specifikt VAD exakt som gör BARF bättre än riktigt bra färskfoder som t ex Vom og Hundemat och andra märken som i princip bara innehåller malt kött och vom (inte en massa spannmål). Funderar mycket på det här med torrfoder vs BARF och färskfoder just nu :idea:.

Jag är inte bekant med V o H men alla andra färskfoder innehåller så vitt jag vet spannmål och annan utfyllnad. BARF består som sagt av köttiga ben + broskben såsom kycklingvinar etc vilket ger mer tuggmotstånd och rensar tänderna (samidigt som det ger proteiner, mineraler m.m.) och där är ju inte heller köttet behandlat på något sätt + att du ser ju exakt VAD du ger din hund. De råa grönsakerna är ju som sagt färska och vitamin- och mineralinnehållet är helt intakt.

Jag säger inte att BARF är bevisat bättre än t ex V o H men i mitt tycke är iaf BARF det allra bästa man kan ge :)

Det finns ingen garanti att det är bättre.
Finns en del BARF-menyer som innehåller en sämre sammansättning.
En viktig del i BARF-utfodringen är att hunden ska få sätta tänderna i ben och större köttrika stycken.

Dessutom är inte frånvaron av kolhydreter det allre viktigaste.
Många ger ris eller "BARF-gröt" till kött- och benmåltiderna.
Är inte hunden väldigt aktiv, så är det helt ok att ge en del ris till köttet.

får man fråga varför du inte har möjlighet? är det kostnader? blir inte barf väldigt dyrt om man har en stor aktiv hund som äter mycket?

var köper man sånt kött? jag fattar inte... är det då det vanliga köttet i vanliga affärer så som ica? Gör man inget med köttet alls? utan bara ger det sådär?

får man fråga varför du inte har möjlighet? är det kostnader? blir inte barf väldigt dyrt om man har en stor aktiv hund som äter mycket?

Ja, dels blir det ganska dyrt när man har 3 st hundar som ska äta typ 1- 1/2 kg kött par dag (var!) och sen har jag inte frysutrymmet för det heller.

var köper man sånt kött? jag fattar inte... är det då det vanliga köttet i vanliga affärer så som ica? Gör man inget med köttet alls? utan bara ger det sådär?

Ja, man ger det alltså helt rått - som det är, det ska inte kokas eller så. Nej, man köper inte på ICA, då skulle det bli snordyrt. Man kan köpa det direkt från slakterier om man har möjlighet eller så köper man från olika återförsäljare så som Jipotima's :) (googla)

Liknande trådar

Samhälle Jag har gått hos psykiatrin sen typ 25 år tillbaka pga psykisk ohälsa av olika slag. Det har varit medicin förstås men också terapi. Nu...
Svar
12
· Visningar
800
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 888
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 205
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka