Framtung fjording

K

koftena

Min fjordis går mkt på bogarna fast jag kämpar mig blå med att driva o försöka "lyfta" upp henne. Hon arbetar bra med baken men uppenbarligen inte tillräckligt för att orka gå rätt. Hon är utbildad LA så det är inte problemet. Men hur sjutton ska jag få henne dit igen??? :cry:

Sv: Framtung fjording

jag kan tyvärr inte hjälpa dig över internett och inte ha nån aning om hur du eller hästen jobbar. men ja skulle rekommendera en tränare som kan hjälpa er :)

tempoväxlingar och halvhalter! :idea: Tar mig friheten och gissar på att hon är lite lat? Tempoväxlingar tycker jag är mkt bra för lite arbetsskygga hästar, och sen så blir man själv inte fast i ett lugnt (bekvämt :o) tempo, utan måste komma ihåg att rida lite mer framåt också om man tänker mkt på tempoväxlingar

Haha ja hon är VÄLDIGT lat av naturen..:p Ska testa det för det vore ju kul o få henne att arbeta rätt igen. Hon har varit utlånad ett bra tag men hon är som sagt utbildad men senaste åren bara skogsgmullat. Jag kanske har lite för höga krav för att jag vet vad hon kan...men hon kan ju åtminste försöka arbeta men inte då...plockar jag henne i munnen så stannar hon...hihhi o driver jag så springer hon ifrån arbetet...:confused: lat som sagt.

MANDH: Nej det är såklart svårt att svara över nätet, men tränare har vi en duktig dressyrryttare som rider elitklasser..hehe lite överkurs för oss kanske men hon är bra. Grejen är att jag står inte o betalar en massa pengar för träningar när min häst vägrar gå i form. Jag vet som sagt vad hon kan o dit ska hon igen o jag behöver knep att ta mig dit för jag vill ju få bort hennes framtunga så snabbt som möjligt då hon slits av det....
(Vet att dte inte finns genvägar men knep finns det!!!)

Som någon skrev så är tempoväxlingar och halvhalter jättebra!
Det ska hända något hela tiden så man inte bara traskar runt runt.
Små volter, över bommar m.m. Och klättra för att stärka så hon orkar.

Jag har dock svårt att tro att en sådan häst är utbildad LA?
Jag är inte så värst insatt i dressyr men en del av själva dressyren är ju att hästen rids i form, vilket den inte gör om den går på bogarna.

Om du läste mitt tidigare inlägg så står det att hon varit utlånad, närmare bestämt i flera år. O där har dom inte ridit dressyr alls, vilket gjort henne väldigt stel o ovillig att arbeta. Hon är i bra kondis om än lite rund om magen o har strykan att arbeta rätt men vill inte... Det är lite tråkigt då jag faktiskt varit med o utbildad henne. Hon ÄR utbildad LA, men hon reds aktivt i de klasserna (tävlade inte) innan hon lånades ut så hon har knappast glömt allt..

Vi klättrar mkt då vi har världens största ås 500meter från gården..=) Kanonbrant o bra. Hon rådde inte alls när hon kom hem men nu klarar vi flera backar uppför utan att flåsa!! :D Men bommar kan vi prova oss på..=) Alla tips är välkomna för min donna ska tillbaka i rätt skick!!

En bra övning för att få dem på rumpan är.

Skritt-trav-galopp-skritt.
Dvs. Börja skritta vid A (ridbaneförklaring) skritta till K där är det trav direkt vid bokstaven. Trav till E där är det galopp och sen vid H är det skritt, eller halt. Och så fortsätter man så.
Kan varieras skritt-trav-skritt
Galopp-skritt-galopp
Galopp-trav-galopp
Galopp-halt-galopp osv.

Får dem uppmärksamma och lite mer på rumpan.

Men det tar ju ett tag från skogsmulle till dressyrhäst... Att få hästen avslappnad är första steget för mej, då kmr formen ganska automatiskt , lite beroende på hur mkt styrka hästen har...

Absolut tar det tid, jag räknar inte med att hon vips är uppe på LA igen. MEN hon försöker inte ens. O det är DET gör mig frustrerad. Avslappnad är hon alltid men såfort jag kräver att hon ska arbeta så kommer direkt åsnan i henne fram..Lat som sjutton. Hon är nyss igenomgådd av kiropraktor så hon är fräsch. Men jag ska testa att få upp tempot lite på henne först o främst o därifrån kanske formen kommer tillbaka succesivt??

Har tyvärr inga övningar direkt, det låter jag någon annan tipsa om ;) Tycker att tipsen du har fått verkar himla bra!
En grej kan ju vara att rida ute på någong äng eller liknande så kanske hon tycker det är roligare och blir mer "tänd" :) Nu kanske du redan gör detta men det var det jag kunde komma med!

Lycka till med hästen! :laugh:

Prova att galoppjobba henne lite emellanåt i skogen (även t.ex. före eller efter ett arbetspass), då kanske hon piggnar till? Hon kanske tycker det är tråkigt att vara på ridbanan?
Jag red en sådan häst en gång, fick intruktioner om att driva, driva, driva, driva... :p Det var ingen idé att jag krävde ngn form, först å främst skulle han gå fram och "upp".

Prova att galoppjobba henne lite emellanåt i skogen (även t.ex. före eller efter ett arbetspass), då kanske hon piggnar till? Hon kanske tycker det är tråkigt att vara på ridbanan?
Jag red en sådan häst en gång, fick intruktioner om att driva, driva, driva, driva... :p Det var ingen idé att jag krävde ngn form, först å främst skulle han gå fram och "upp".

Precis ja tänker lite som dig upp och fram först och främst för att sn efter hästen kommit igång och går lite "av sig själv" kunna sätta sig nero ch jobbas igång hästen

Tycker helt klart du ska ta en tränare till hjälp.
Men sluta lyfta upp hästen. Det får bara motsatt verkan. Rid hellre på väldigt långa tyglar för att inte hästen ska få något att hänga på. Den måste lära sig bära huvud/framdel själv.
Mycket variation är viktigt på flegmatiska hästar. De ska vara beredda på att något händer hela tiden och då är det bäst att se till att det händer något också.
(ex. flytta sidvärts olika antal steg, variéra tempo ofta, växla mellan gångarterna ofta, osv
Var noga med att du inte fastnar i ett tempo på ett spår. små variationer med ofta.

Senast ändrad:

Jag rider henne enbart i skogen just nu för att få lite bjudning, har inte satt en hov på ridbanan sen hon kom hem igen.

Nu skriver jag till er alla orkar itne svara er en o en...

Det jag menade med att "lyfta upp" är att jag höjer handen lite extra utan att hon får extra stöd. Detta har fungerat på henne förut o hon har då gått bättre efter ett tag men såhär oriden har hon nog aldrig varit.
Var dock beredd på det då dom ville ha henne som skogsmulle.

Hon har arbetat riktigt bra med bakdelen förut, inte riktigt satt sig men verkligen arbetat.

Visst ska vi ta hjälp av en tränare såsmåningom men som jags krev tidigare så känns det lite onödigt nu, vill få henne att börja arbeta rätt först. O dessutom blir det att harva runt på ridbanan om man tar hit en tränare o då blir hon ännu latare.:crazy:

Du kanske skulle varva med att rida på ridbanan i alla fall. Det handlar ju om att hästen behöver bära mera vikt bak och det är lättare att träna på ridbanan. Rent dressyrarbete alltså.

Håller med.

TS: Förstår inte alls ditt tankesätt "först ska det gå bra sen tränare". Man har ju en tränare för att man ska lära sig och om du har en tränare så kan h*n säkert hjälpa dig till ett snabbare resultat än om du harvar runt själv.
Sen koncentrerar du dig på fel ände om motorn är igång så följer resten efter.

Va inte rädd för att släppa hästen ibland, på det sättet måste hästen bära sig själv, istället för att du ska bära den.

Hur länge har hästen varit igång då? Tog iaf 1 månad innan min häst började slappna av när jag köpte henne, kunde då börja få nått steg med ryggen aktiverad, sen har styrkan ökat och utvecklingen automatiskt gått framåt :)

Att rida skänkelvikningar och flytta in fram och bakdelen lite (ungefär som öppna och sluta) samt tempoväxlingar tkr jag funkar bra för att rama in hästen och aktivera bakbenen mer :) Nu har jag en väldigt känslig häst så måste passa mej för att spänna låren för då försvinner ryggen ganska på en gång, är först nu efter ca 5 månader som hon börjat få med sig hela överlinjen mer i skritt iaf :) så det tar tid!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 483
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag kände mig lite söndagdeppig igår igen, inför en ny arbetsvecka. Det har gått så många år nu utan att jag känt någon som helst...
2
Svar
31
· Visningar
3 107
Senast: enough
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka