Verkligen. Jag har ingen anledning att tro annat än att hon är rakt igenom bra då hon kommer från släkt med trevliga, långlivade, friska individer. Men hon är än så länge ung (1 1/2 år). När hon blir äldre ska vi göra ultraljud på hjärtat och hålla utkik efter lämplig partner till henne. Det är just hjärta + NCL som är värt att testa enligt rasklubben, och NCL är hon fri från (inga andra hälsoproblem heller, och med en fantastisk mentalitet och mycket sund kroppsbyggnad).
Redan när hon kom hit så var flera erfarna inom rasen mycket nyfikna just pga blodslinjerna och jag vet att de håller koll på oss
Hon har även en bror här i Sverige. Så ja, om inget oförutsett inträffar så blir det förhoppningsvis valpar i framtiden. Det finns dock de som är starkt emot henne och liknande hundar. De är "inte renrasiga" enligt vissa då det dyker upp luckor i stamtavlan ganska nära. Min tik har luckor redan i 5e generation då hon har släktingar importerade från ursprungsländer där de inte ens har kennelklubbar osv och det är
inte populärt hos vissa, trots SKK registrering och trots att tex Embark säger att hon är 100% renrasig.
Pga detta så jobbar vi nu mycket på att sprida information om hundarna från ursprungsländerna, för att det inte ska bli så att folk motarbetar oss. Vi som har sådana här hundar blir av vissa sedda som ett hot och stämningen är inte alltid trevlig, även om fler och fler verkar nyfikna och även många gamla erfarna uppfödare är positiva till våra hundar. Det har t.o.m. hänt att det nämnts i diskussioner online att vi "för ett krig mot de renrasiga hundarna" vilket vi
aldrig gjort (och vi har heller aldrig försökt blanda in deras hundars blodslinjer i våra hundars, aldrig försökt motarbeta dem på tävlingar, i rasklubb eller någonting alls, däremot vill vi ha möjlighet att delta på samma villkor som dem, vi har ändå samma ras).
Så tja, jag kan absolut känna mig lite orolig ibland, för vem vet vad som händer de kommande åren? Planen är att ta Embark-test på min "vanliga svenska" hund också för att kunna se skillnaden just i COI. Tittar man på hennes stamtavla är det inte direkt rolig läsning. På 10 generationer har hon förlorat 77,5%(!) av möjliga förfäder. Hon har en inavelsgrad på 11,95% på 10 generationer, men på SKKs avelsdata står det 5,3% inavelsgrad då de inte räknar speciellt många generationer. Och, hennes stamtavla är inte ovanlig. Tvärt om så har hon vanliga, svenska linjer i sin stam och många nära släktingar som i sin tur gått i avel osv.