Framstegstråden!

Sv: Framstegstråden!

Knapp

Verkligen trevligt med en så positiv tråd!

Det är så mycket positivt som händer hela tiden, tänk vad man uppskattar det lilla ändå :) Bland annat så har jag och Affie kämpat med korrekta galoppfattningar, där jag bara ska använda skänkel, sits och röstkommando och galoppen ska komma direkt efter fattningen och inte efter en massa slängtravsteg. Har funkat ok en gång innan, men idag var det verkligen bra :)
Dessutom så är hon så duktig på att stå still och slappna av och sänka huvudet! Känns verkligen som om att hon har blivit stadigare, säkrare och lugnare :) Härligt!

*kl*

Nu har jag inte läst igenom tråden så här miss i nassen men får väl göra det i morgon.

Men tänkte berätta om mina och mina hästars framsteg.

Gammeltanten utvecklas mer och mer inom ridningen. Sist vi tävlade så vann vi en klass (den svåraste att vinna) och nu är det snart tävling igen. Givetvis hoppas jag att det ska gå lika bra den här gången. Hon går nu i form på relativt lång tygel och är väldigt känslig/lätt att rida på hjälper osv. vilket är ett stort plus inom min ridning....western.

Jag har en ny häst också. Han har inte ridits på väldigt länge antagligen samt är troligtvis mycket körd. Jag har ridit han ca. 6 gånger och under den tiden har han utvecklats en del.
Han gick väldigt högt med huvudet och var seg i munnen. Idag söker han sig jättefint nedåt/framåt samt slappnar av i munnen och sidorna.
Nu har han fått vila en vecka men i morgon är det dags igen och då får vi se om han kommer ihåg något, men det tror jag han gör.

Min häst var superduktig idag :D
Framdelsvändningarna blev jättebra i vänster varv och hon stressade inte runt som hon brukar göra. Typ en eller två blev bra i höger varv också :p. Hon var dessutom jättefin i formen, fick upp huvet lite mer än vanligt och hade varkligen energi i bakbenen.

Jag tror nästan hon vill bli dressyrhäst i stället för hoppehäst :p

Får man skriva framsteg som mest gäller en själv? Jag ar fått jättebra balans efter att ha ridit barbacka mycket det sista, tom när hästen slängtravar, sticker, tvärstannar och gör helt om sitter jag kvar...

Får man skriva framsteg som mest gäller en själv? Jag ar fått jättebra balans efter att ha ridit barbacka mycket det sista, tom när hästen slängtravar, sticker, tvärstannar och gör helt om sitter jag kvar...

Klart du får! :p
Grattis, barbacka är kanon! :)

Måste bara berätta lite mer framsteg vi gjort på sista tiden. Innan, när man började trava, så drog hon iväg som ett lokomotiv och det gick inte att få stopp annat än mha väggen. Otrevligt tyckte både ryttare och häst. Det var alltså så att hon skjöt ut vänster bogen (hände bara när man skulle svänga höger) så mkt att hon tappade balansen och tyckte det var otäckt och typ "skenade" i trav. Men nu när man börjar trava så gör hon det helt lugnt och trevligt! :love: Ett tag var hon väldigt "hackig" i traven, höjde huvudet, sänkte ryggen, såg jättehemskt ut :crazy: , men även det är borta nu!! :D

Det där påminner om det jag skrev precis i början av tråden, att hästen börjat slappna av mer i traven så man kan sitta! :idea:
Var av ungefär samma anledning för mig (högerbogen, svårt på volter vilket resulterade i stress/spänning när tekniken blev för dålig, och allmänt lite taskig teknik med kroppen) fast något skenande blev det väl inte riktigt, utan "bara" slängtrav och/eller huvudet i vädret. När huvudet var i vädret då blev hästen så framtung att man tappade balansen, när hästn mest flängde iväg då blev det för orytmiskt och stötigt för att sitta. Men NU trots att traven är långt ifrån riktigt bra (och trots att mattes sits behöver massor med mer träning) så kan jag faktiskt sitta ner utan större problem! :) Mycket mer taktmässigt (bättre tempo och lättare att reglera tempot) och mer avslappnat, även om sökningen framåt/nedåt fortfarande kan bli mycket bättre.

Kul att höra att det finns andra i samma sits! :angel: ;)

Efter allt kämpande är jag lika lycklig varje gång som min älskling fattar höger galopp från skritt med små hjälper (var så sned från början att han inte kunde gå i höger varv knappt i skritt och kunde bara fatta höger galopp om han landade efter ett hinder) och när han jobbar så fint & tuggar på bettet i alla gångarter:love::love:

Blir glad varje gång vi hoppar med, det älskar han:love:

Är också STOLT över våra tävlingar:love:

Grattis alla till era framsteg!

Har haft massa svårt med galoppen men idag fick jag en nia :o:D på den i dagens klubbdressyr! :banana:

Jag har fått min första aha-upplevelse på min pålle så man kan verkligen säga att vi har gjort framsteg!
För att göra en väldigt lång historia kort, så har jag och Naomi stött på MÅNGA hinder på vägen under våra 2 1/2 år tillsammans.
Det har varit pinne i benet, spark på hasen, sår, skor som inte sitter, muskelömhet och sadlar som inte passar. Hur som helst, ni som har hängt med i mina tidigare trådar vet vad jag pratar om ;)

Hon blev alltså helt friskförklarad från sin skada på hasen i början av sommaren, vi satte igång igen. Det gick jättebra och vi började tävla lite smått, det blev bla en tredje plats i 1.10 : )
Sedan började hon tappa sina skor, och hovarna gick sönder totalt. Jag bytte hovslagare och sakta men säkert blev det bättre igen. Sedan kom hon igång, vi tränade och det gick jättebra. Sedan började vi hoppträna på lite höjder och jag märkte snabbt att något var fel, så vi åkte till en kiropraktor o det visade sig att hon satt fast i hela nacken och ryggen.
Åkte till vet som konstaterade att hon var väldigt vass i munnen (därav spändheten i nacken som sedan spridit sig till ryggen). Hur som helst, hon har fått behandlingar med laser, akupunktur och massage. Jag har tömkört och sprungit omkring i backar i skogen i ett par månader.
För ett par veckor sedan fick jag helt grönt ljus från både kiropraktor och vet att köra för fullt igen.
Och gud vilken underbar häst jag har! Hon är så positiv! Så glad, mjuk och samarbetsvillig. Klart vi har mycket kvar innan vi kommer tillbaka i samma form som innan, men det känns verkligen som en nystart!

Lite bilder från idag,

nov3.jpg

nov2.jpg

nov.jpg

Film:
http://s147.photobucket.com/albums/r304/emsaslemsa/?action=view&current=nov005.flv

Då kan du ju börja försvåra övningan! :D
Att han ska stå still på presenningen kanske, eller att du ska kunna stryka med en plastpåse över hela kroppen utan att han är rädd. Man kan ju göra den ännu svårare sen, bara man inte går för fort fram och att hästen är lugn med situationen:D

sen då?
kan stå på pressennings med påse på huvet stryka hela hästen med den osv... har lite bristp å fantasi nu dock!

Jag har haft rätt stora problem med min häst sista tiden och har även blivit lite rädd. igår red en av ridlärarna henne och idag red jag. det gick "jättebra" ! Hon gick inte i nån form eller så men hon gick ordentligt framåt och hon krånglade inget! känns så skönt!:D:D

sen då?
kan stå på presennings med påse på huvet stryka hela hästen med den osv... har lite bristp å fantasi nu dock!
Du kan ju tex ha med dig två medhjälpare som prasslar med preseningen i vågor på varje kortsida, sen så går du med hästen över plasten på mitten.

Du kan successivt lära hästen att kunna ha plasten över sig som ett täcke. Du ska alltså kunna dra på presenningen upp på ryggen från sidan eller bakifrån så att den täcker hela hästen, förutom hals o huvud till en början.

Du kan även dra en presenning under magen på hästen. eller kunna rida med en presenning som ländtäcke, släpandes på marken.

Såg en bild på google då jag sökte på "häst + presenning" på en kille som red sin häst och samtidigt viftade med en stor plastbit runt sitt huvud. Hästen var kolugn och skrittade på långa tyglar.

Lycka till igen :p

Nu har jag börjat att få halvblodshingsten jag rider, att verkligen få lite mer tryck i baken. Han är en sån typ av häst som har väldigt svårt att länga sig, men nu är han nästan hur fin som helst.
Håller även på och tragglar lite med passagen.. det går.. men det ska bli bättre! hihi

Jag brukar jämt bli supernervös när det är hoppning och har ibland övervägt att strunta i de lektioner då jag vet att vi ska hoppa. På senare tid har jag dock blivit mer modig och tycker att det är roligare och roligare med hoppning och idag hoppade jag drygt en meter utan att fundera på det, det var bara väldigt skoj! :D
Och tro mig, förut har det räckt med sjuttio för att jag knappt skulle våga...
Har också fått massa positiva kommentarer av olika ridlärare när jag har hoppat på sistone, så det har förstås bidragit. Men kul är det! Och nu har jag anmält mig till en hoppkurs i jul :D

Åh, det där känner jag igen. Har också haft hoppskräck men lyckats ta mig igenom det med hjälp av snälla hästar och bra tränare så i somras tog jag fälttävlanskort och idag har jag hoppat bana på 90cm (utan att få höjdskräck!!!) för första gången:banana:

:banana: idag tog vi ett stort steg i god rikting.

Bsakgrundsfakta: jag har ny medryttarpolle, en gammal gubbe med MASSA mycket motor :angel: han har tidigare varit så otroligt pigg att jag knappt kunnat hålla han i traven, och galoppen ska vi ju inte äns nämna :o dock har han funkat prima i skritten

IDAG: travade med god frammåtbjudning I form lite serpentiner osv. han var väll lite för pigg men jag kunde ändå arbeta han, sedan när han var uppvärmd i traven kunde jag sitta ner villket jag aldrig kunnat innan för jag nästan skuttat av då :D och :love: det gick massa bra.

sedan skulle jag galoppera och gjorde en så perfekt galopp fattning så jag dansade på rosa moln, galoppen är min personliga svaghet då jag brukar släppa allt men nui höll jag och samlade han på ytter in i fattningen och han fattade så där perfekt utan att öka traven och kom in i en lungn galopp i form :love: *jag är på raawsa moln..* fick ju fortfarande rida han VÄLDIGT mycket å¨ytter för annars tappade han allt och bara stack men så länge jag kom ihåg det gick det massa bra :love: testade även att byta varv men är osäker på om han bytte :angel:

imorgon ska jag prova på att hoppa :angel:

ps. ska börja ta lektioner på han till vintern, och jag har vart då nervös till att vi inte ska kunna galoppera på volt ^^ :angel: så detta var behövt

Senast ändrad av en moderator:

Allt som vi lär oss är framsteg.. Fick min ponny när jag var nybörjare och han var då riden i 2 veckor!

Iår har vi uppnått ALLA våra mål och lite till!

Framsteg nr 1: Gått runt en LB bana var målet, första LB nollade vi och vann.. Vågade stara LA också, vilklet jag ser som framsteg!

Framsteg nr 2: Rida ett debutant dressyr-peogramm godkänt, red förra helgen andra dressyrtävlingen för oss båda på 64,74% i LA:1!

Framsteg nr 3: Kom runt en terängbana i Fälttävlan! debutant klass!

*kl*

Man kan nog säga att jag och Reperis redan gjort framsteg..
Har haft honom i 3-4 veckor, och när jag köpte honom sa de uttryckligen flera ggr " Han KAN INTE gå i form"
Det kunde han inte första veckan, han var omöjlig första dagarna..
men nu..

16301144.jpg

Jag tycker det är stora, snabba framsteg. För han kunde inte slappna av, och han sökte sig inte neråt alls i början. men redan nu efter en knapp månad kan han slappna av, söka stöd och börja arbeta ordentligt.
Han är en väldigt ambitiös häst, annars hade det nog inte gått riktigt så fort.

Första veckan rusade han även iväg allt vad han hade när han såg ett hinder, sist jag hoppade hemma nu så kunde jag rida honom i en lugn, samlad galopp på rakt spår och i samma, lugna tempo styra över och hoppa över hinder på allt mellan 70 och 145 cm. :P

Han hade mer den här formen 95% av ridtiden förut :p
15589616.jpg

Senast ändrad av en moderator:

*hugger knapp*

Jag har nu ridit barbacka för första gången på varmblodet! Trodde aldrig jag skulle våga så mycket som han kan hoppa till för "läskiga" grejer men jag tog det säkra före det osäkra och red i paddocken. Först så gick han väääldigt sakta och då vinglade han jättemycket, men när han ökade skritten lite så gick det mycket bättre. Jag höll dock på att kasa av säkert en 10 gånger men klarade mig ändå.
Kul var det iallafall :) Ska nog testa nu i helgen igen, behövs för min balans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama