Framstegstråden!

Sv: Framstegstråden!

Vad kul! :) Ja, just "formen" i galoppen på travarna brukar ju kunna ta sin lilla tid :p
Jag som inte ens börjat träna på galoppen än :rofl: vill ha hästen ännu mer "stabil" i traven först och att han ska sluta med sin ovana att inte vilja skritta utan bara trava. Så man inte riskerar att få samma sak fast att han stressar upp sig och vill galoppera istället :o

min pålle gick ner på tyglen igår :D Han har gått och stretat emot tygelns bara. Så satte vi snodd på han i förrgår och nu slappnar han helt plötsligt av :D bara bakbenen som ska med också då ;)

jag och min kille har lyckats att få höger galoppen att funka( att han tar den för skänkeln) sååååååååå lycklig
samt att han kan nu rygga :bump:
tog oss bara två dagar han är bäst så smart min pålle.

Vilken kul, upplyftande tråd! :D

Pållen har fått ganska mycket semester i sommar då jobbet tyvärr krävt på tok för mycket tid, och det har satt sina spår. Stor mage och en lite mindre musklad häst som tappa sin fantastiska galopp..
Var på träning för första gången efter sommaruppehållet förra veckan och fick som vinterläxa att träna mycket på galoppen.
Igår kändes det som att det släppte litet; han galloperade framåt med luftiga steg, bar sig själv och höll tempot och takten, för första gången på länge! Jag som trodde jag dragit över honom en massa olater (vilket jag alldeles säkert har) och att han "glömt" våra framgångar tidigare. Men icke, de är påväg tillbaka..!

Vet intre riktigt om det var en fart- eller glädjetår som rullade nedför kinden i det ögonblicket... :rofl:

Vilken kul, upplyftande tråd! :D

Pållen har fått ganska mycket semester i sommar då jobbet tyvärr krävt på tok för mycket tid, och det har satt sina spår. Stor mage och en lite mindre musklad häst som inte orkade hålla sin fantastiska galopp..
Var på träning för första gången efter sommaruppehållet förra veckan och fick som vinterläxa att träna mycket på galoppen.
Igår kändes det som att det släppte litet; han galopperade framåt med luftiga steg, bar sig själv och höll tempot och takten, för första gången på länge! Jag som trodde jag dragit över honom en massa olater (vilket jag alldeles säkert har) och att han "glömt" våra framgångar tidigare. Men icke, de är påväg tillbaka..!

Vet intre riktigt om det var en fart- eller glädjetår som rullade nedför kinden i det ögonblicket... :rofl:

Framgång för mig:
Ridit det bästa passet någonsin i mitt liv! Allt klaffad:bump:

Framgång för hästen:
Fått kondition & friskförklaring efter 2 års konvalecent

*kl

Häromdagen plockade jag ästen från hagen, gick till närmsta stubbe och svingade mig upp. Red skritt och travserpentiner och volter först, sedan red vi till äppelträdgården och mumsade. Allt utan sadel, träns eller tyglar. Fantastiskt att ha en häst som är så lyhörd, försiktig och kärleksfull som jag har! :love:

*kl*

Unghästen: Suttit på och blivit omkringledd heelt utan problem. Även testat one-rein-stop(rider i grimma) och han fattade direkt! (han är ovanligt begåvad, om ett par månader ser ni oss tävla internationellt tror jag :D )

Gam-hästen: Helt plötsligt är han inte huvudskygg längre utan låter mig gäärna rykta och borsta i ansiktet :love: Dessutom har vi börjat dressyra lite i grimma och det går fantastiskt bra :idea: verkar som att han låser sig när man använder bettet faktiskt. Även tölten funkar bättre i grimma.

(härligt tråd! :bump:)

Det senaste för egen del var när jag senaste passet "lyckades" sitta ner i traven på kusen. :) Visst kunde jag egentligen innan, men det kändes inte harmoniskt utan som att rumpan ville upp för att inte störa hästen i ryggen. Men nu var det som att hästens rygg bjöd in till att sitta ner, tempot var lagom (lägre än vanligt) och ryggen mer svingande än stötig, mycket mindre spänt. En basic sak, men STOOR för mig! :rofl:

Exakt samma sak för mig! Min instruktör skrek bara SUVERÄÄÄÄÄNT! och Å VILKEN FIN HÄST!!!
Jag kommer att suga länge på den karamellen :)

Fast sen när jag skulle träna själv utan närvaro av instruktör som rättar till alla mina småfel som förstör, så gick det inte alls lika bra :angel:

Men nu vet jag i alla fall att det är möjligt!

Vilken tur att jag inte är den enda som har problem med nedsittningen! :rofl: har dock gått framåt en hel del på sistone just i traven, från att flänga omkring utan att kunna styra ordentligt eller hålla samma tempo så har vi t o m kunnat lägga in svaga skolor på volterna, eller egentligen "rakt" på volterna eftersom hästen trycker lite åt höger med bogen :angel:

Vilken tur att jag inte är den enda som har problem med nedsittningen! :rofl: har dock gått framåt en hel del på sistone just i traven, från att flänga omkring utan att kunna styra ordentligt eller hålla samma tempo så har vi t o m kunnat lägga in svaga skolor på volterna, eller egentligen "rakt" på volterna eftersom hästen trycker lite åt höger med bogen :angel:

Ja precis det sitter mycket i att hålla samma tempo. Det är som någon sorts ond cirkel/god cirkel tycker jag, om jag är i balans och har bra rytm i sittningen/skumpandet så har också hästen balans. Men börjar en av oss ramla ur det där "fina" så följer den andra med liksom.

Jag antar att skicklighet består i att inte ramla ur själv och kunna parera om hästen börjar göra det, och där är jag inte riktigt än. Så det blir fint och sen blir det pannkaka av allting och sen är det fint igen ett halvt varv och sen pannkaka. Men den här "framgångsgången" var det fiiiiiint hela tiden och vilken känsla.

Åh en tråd där jag och Ella passar in just nu:bump:

Vi tävlade en klubbtävling i dressyr i lördags (LD och LC:1) och eftersom vi var ensamma i LD:n så slog de ihop båda klasserna. Och jag och Ella fick 64% i LD:n vilket gav en förstaplats och 62% i LC:n vilket gav en andra plats:D Så vi kom både 1:a och 2:a trots att det enligt mig inte gick superbra^^

Och sen igår när jag red kändes allting helt UNDERBART! Ella bara svävade. Jag kände hur hon liksom satte sig bak (inte helt förstås men mycket mer än innan!) och när jag testade att öka traven så bara flög hon:love: Så himla mycket energi och samtdigt lyssnade hon perfekt! Är helt lyrisk fortfarande:p

Åh en tråd där jag och Ella passar in just nu:bump:

Vi tävlade en klubbtävling i dressyr i lördags (LD och LC:1) och eftersom vi var ensamma i LD:n så slog de ihop båda klasserna. Och jag och Ella fick 64% i LD:n vilket gav en förstaplats och 62% i LC:n vilket gav en andra plats:D Så vi kom både 1:a och 2:a trots att det enligt mig inte gick superbra^^

Och sen igår när jag red kändes allting helt UNDERBART! Ella bara svävade. Jag kände hur hon liksom satte sig bak (inte helt förstås men mycket mer än innan!) och när jag testade att öka traven så bara flög hon:love: Så himla mycket energi och samtdigt lyssnade hon perfekt! Är helt lyrisk fortfarande:p

Men grattis :bow:

*knapplån*

Idag galopperade jag med hästen för första gången! Eller.... nja, det gjorde jag väl egentligen inte :angel: men hästen blev lite skraj för något bredvid ridbanan och galopperade några språng för att sen sakta av (annars brukar den skutta till/kasta sig åt sidan snarare om den blir skraj för något.) Undrar om det är hästens sätt att säga att det är dags för galopp nu? :angel: :rofl:

Jag har också svårt med nedsittningen i traven. Inte lätt att träna i och med att jag bara rider en gång i veckan och inte har ridit så länge. "Studsandet" leder till att jag inte får riktig styrsel på benen och kan ge korrekt galoppskänkel. I vänstervarvet fick jag hela tiden gå in i mitten eftersom jag inte fick upp honom i galopp. Men sedan i högervarvet klickade det plötsligt till och han flög fram i en mjuk galopp. Då kunde jag även hitta balansen bättre och åtminstone få till en antydan till galoppskänkel. Ett litet steg för rytteriet, men ett stort steg för Ranger. :)

Igår, när jag inte ridit hästen på en vecka och han var stel som en pinne. Kämpade i en och en halv timme med att få honom lösgjord, på slutet kunde han till och med göra travökningar, vilket han alltid haft svårt för. Brukar mest bli slängtrav. det kändes som ett stort framsteg för mig! :idea:

Det där med styrseln på benen känns också som en klassiker! När kusarna drar iväg i lite snabbare trav vrider de kroppen så mycket att mina skänklar åker som en skidåkare framåt och bakåt åt varsitt håll! :rofl: fast jag brukar slippa det på ridbanan, möjligen om jag rider bomlöst på den ena eftersom den tar ut steget jättemycket då :p

Känns som att jag har fått mycket bättre styrsel på benen just nu på banan, nu kan jag länga lädren ett hål och ändå hålla rätt bra koll :) och eftersom jag börjar kunna sitta ner har jag lättare att styra hästens tempo och kroppsdelar.

Kul! :)
Tycker också det är ett stort steg när man börjar kunna länga utan att det blir flängigt eller för snabbt!

Jag kämpar på för att jag ska lära känna och kunna rida helt avslappnat med min nya häst.
För hästen är det att han ska få lite jämnare hull, mer muskler och bli mer stabil i traven (en travis som inte är riden mycket).

Mitt långsiktiga mål är att tävla min första tävling! Nästa eller om 2 år kvittar. Det blir troligtvis hoppning (40 cm! :idea: ) eller western. Jag är OK med att det tar tid, det tar ju tid med travhästar, förut ville jag ha en "riktig" ridhäst och börja träna mer direkt men hästen är verkligen super-genomsnäll och helärlig så jag hoppas vi kan komma ihop oss.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama