Framstegstråden!

Sv: Framstegstråden!

Min unghäst Kveikja gjorde ett redigt framsteg häromdagen, hon tog sina första steg tölt med ryttare! Dessutom första ridturen med tygeln i bettringen istället för i nosgrimman... :banana:

Det var inte vackert, kvekki hängde inte riktigt med i vad vi gjorde men svarade på rätt sätt om än överdrivet. Och efter halva ridturen tog hon självmant ett par steg tölt innan hon föll över i trav när man drev framåt. Det var en van islandstränare som red, så jag hoppas att jag som amatör skall klara träna henne vidare.

vad kul att läsa!:d

Jag red dressyr igår.. håller på att lära d-ponnyn gallopombyte. jag övade förvänd gallop, avbrott, fattningar i "fel" varv osv.. helt utan förvaring gick han upp i hög form och fick en bra gallop. det gick långsamt först, men sedan gick det framåt tom! sedan gjorde han 2 stg piaff..;)

Min rara häst. Hon har haft en svullnad i ena bakbenet. Jag misstänkte att den kom pga att kälan kom. Hon spänner hela kroppen och vill inte gå alls. Hon va varken varm eller halt, bara svälld.. Så i väntan på hovis så stog hon i ca 2 veckor. Även efter hovis fick hon stå i 2 veckor då jag avvaktat på benet. Tagit promender i skritt samt longerat för att hon inte ska bli stel.
Igår kväll innan jobbet red jag i ca 20 minuter. Och gjorde även det nu på morron när jag kom hem efter jobbet.
Underbart att dels få rida igen...:bump:

Men min häst (som för övrigt va väldigt pigg på att få komma ut) gjorde nåt på första kommando som vi har haft svårt för.....Jag har jobbat med dessa sidepass i tider... Och det har varit kört. Så jag har låtit bli att bråka. Testat då o då men inte en enda utan att ästen vrider sej till en makaron!. Har tänkt att hon är väl inte redo. Tänker då muskelmässigt för den rörelsen.

Nä.. Idag minsann.. Då sicksacka vi över vägen i sidepass! Jag hade inte tänkt göra det. Jag skulle styra upp lite bus och komma undan ett dike. Och då gick hon en snugg mysig sidepass över vägen.

Oh.. Måsta prova igen. Och det gick lika bra åt andra hållet. Slutade genast testa då hon fått in 4 klockrena:banana:! Ville ju inte tjata.

Men paff vart jag och mycket nöjd!!!!!
:banana:

Ska tillägga att sömnen idag va så underbar då man lyckats med detta!

Kul när något släpper helt plötsligt! :)
Kan det ha varit vilan som gjorde susen?

Man sitter och sliter sitt hår och tänker "vad gör jag för fel?!?" i flera ridpass, och så har hästen mage att plötsligt göra det - bara sådär! :devil:

Ja det är inte omöjligt.. Men hon hade vila i sommar oxå då jag jobbade som mest.. Att det inte gav sej då!?

Hur som är jag jublande gld över denna lilla grejj. Och hoppas det håller i sej tills vi tränar som vanligt igen. Vill ju inte överasntränga henne 2:a dagen jag rider.

Men nu vet jag att hon klarar av det så då törs jag kräva ut mer av henne.

Kanske inte gills eftersom jag inte satt på men min pålla har varit svårlastad ett atg men nu går hon rakt in!!!!
SÅ Sjukt Glad!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D:bump::banana:

Klart det räknas! Vad kul! :)

Och trevligt att den här gamla tråden dök upp igen! :angel:

Nya framsteg för min del på sistone är två saker:
Kusen stod stilla när jag KLÄNGDE mig upp i barbackapadden med en för låg pall. Han brukar knappt kunna stå stilla när jag hoppar upp med pall + stigbyglar och nu stod han som en ängel och lät matte kravla sig upp! :)

Kusen har varit riktigt lugn att rida ut på. Han är förlåten för dagens små-travande eftersom den andra kusen som gick före gick ganska snabbt (och att han blir hetare när han måste gå efter) för i övrigt var han lugn och fin, och sist tog han bara ett ynka travsteg på hela skritt-turen! :)

jo ja e stolt över min rackare, helt en dag när ja skulle ta ett dressyrpass så först sprang han runt som en tok, efter lite uppvärmining så tog han de jätte lugnt, hade jätte fin arbetstrav. så med farten är ja väldigt nöjd, sen helt plötsligt kunde han galopp super bra :D så kul

Min underbara varmblodsvalack har slutat att försöka dra/bli stark/sticka vid galopp ute! Har hänt kanske 4-5 ggr att han stuckit på riktigt. Och ibland har man fått blåhålla. Men nu kan man galoppera både själv och med sällskap utan problem, bara han galopperar först så! =) Och om hästen framför håller ett bra tempo.

Han e så duktig min prins.

Ett annat framsteg han gjort nu, är sina första korrekta skänkelvikningar som vi lyckades med igår utan nåt bråk alls! :D

*kl*

Kanske ska uppdatera lite här jag med!

Idag red jag en d-ponny på ridskolan och vi fungerar inte så jättebra ihop, men idag tyckte jag att nu jävlar får det vara nog, nu ska jag rida ordentligt. Och det gjorde jag. Vi jobbade galopp-skritt övergångar samt 5 korta travsteg och 5 längre travsteg. Ponnyn gick som en klocka och jag red skitbra för att vara mig.

På slutet gjorde vi galopp-skritt-halt-ryggning 2-3 steg och sen galopp igen övningar, och det gick så bra :D

Så nu känner man sig stolt som en tupp :D ;)

håller på att sätt igångmin häst efter kot och knäledsiflamation och tog första "tillåtna" galoppen i måndags :D Även om det bara var några steg känns det kul att man har kommit igång i alla gångarter. Och att man galopperar när han får och inte när han blir lite väl pigg ibland ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama