Framstegstråden!

Sv: Framstegstråden!

Önskar jag också kunde göra det! :p
Jag får köra "gå fot"-stilen för att hästen lärt sig att drivning betyder "kom närmare så kan jag inte driva!" :rofl: Å andra sidan går det utmärkt att trava bommar och liknande med häst som går fot!

Haha vilken cooling! :D
Måste vara väldigt individuellt det där, hade en kuse som aldrig skulle drömma om at gå över något dylikt, om man så tränat tills vi båda blivit gråhåriga, och nästa som gick över en pressenning första veckan jag hade den och t o m trasslade in sig halvt om halvt (snubblade på den) utan att bry sig :rofl:

Trailtävling nästa för er? :)

**uppdatering**

Har försökt skärpa till min sits på sistone (mer... förut var det balansen i första hand som blivit bättre) vilket gett riktigt bra resultat även om det är långt ifrån perfekt än! :)
Nu känns det bitvis sjukt bra i traven, och det känns som att allt bara trillar på plats, en sak i taget... Men "framsteget" var att Equiterapueften (lille far) som behandlat för att hästen varit sned i höfterna bl a tyckte att hästen såg RIKTIGT fin ut! :banana: ett helt annat rörelsemönster (och han är petig...). Vilket har märkts i ridningen som sagt eftersom en sak i taget bara fallit på plats... Hästen har blivit mycket coolare, mer lättmanövrerad och är så sjukt arbetsvillig utan att vara överilad! :)
Nej, nu är inte galoppen långt borta!

Haha vilken cooling! :D
Måste vara väldigt individuellt det där, hade en kuse som aldrig skulle drömma om at gå över något dylikt, om man så tränat tills vi båda blivit gråhåriga, och nästa som gick över en pressenning första veckan jag hade den och t o m trasslade in sig halvt om halvt (snubblade på den) utan att bry sig :rofl:

Trailtävling nästa för er? :)

Hehe, det roliga är att min nordis som är lugn som en filbunke för allt skulle aldrig någonsin tillåta sig själv att gå ÖVER en pressenning. Det är den enda grejen han är rädd för.
Men den här lilla grisen istället, han är rädd för i princip allt förutom de han borde vara rädd för. plasten var ju liksom en baggis tyckte han:p Men att gå förbi stenen på ridturen häromdagen, det var inte lätt:p Man såg ju hur den var påväg att attackera. :rofl:

Haha, jag kanske ska satsa på det , va? ;)

*uppdaterar jag med*

På gårdagens dressyrpass hade jag inriktat mej på lydnads dressyr. Eller lydnad och lydnad, mer att han skulle följa mej genom BARA vikt och skänklar.

Red på jättelång tygel och med öppen paddock på flit. Jag valde att bara skritta idag och rida med enhandsfattning.

Det började skitbra på vägen till paddocken. red med långa tyglar och lunkade på jättelugnt och fint. vanligtvis brukar han stissa upp sej eftersom det brukar skälla massa hundar uppifrån en brant så hästen vet inte vart ljudet kommer ifrån riktigt, men han gick på bara. brydde sig knappt :) Det är ett stort framsteg för där brukar han bli jättestressad vanligtvis.

Kom sen upp i paddocken och red mest på tankekrafft och känsla:p Och det gick skitbra! Så fint som han följde mej igår har han aldrig någoinsin gjort förut:D Tror det berodde på att vi båda hade en lugn dag och så var vi inte ute i naturen där en massa saker är läskiga. Då brukar det vara svårt för han att koncentrera sig på det viset.

Känns så bra att det gick:D Visst, finns det en hel del att slipa på, men för att vara på omskolningsnivå så var han skitduktig! *stolt*

*knapprån*

Red jakt idag i Stockholm, SFK's andra förjakt för säsongen. Så kul! :love: Och alla som har hängt med i mina trådar här genom åren vet att min fullblodsdam skadade sig riktigt allvarligt vintern 2004/2005 och höll på att stryka med av feber och bakterieinfektion i skelettet. Hon blev bättre men sedan dess har jag varit jättenervös för att skadan ska "rivas upp" eftersom veterinärerna inte kunde säga om hon skulle hålla för hoppning och fälttävlan m.m.

Men idag red vi alltså en jakt och det gick kanonbra! :) Hindren var enligt mastern "i höjd med debutant fälttävlan för stor häst", men de varierade mellan ca 70 cm till uppåt 100 cm ungefär. Så det känns som ett riktigt framsteg att ha kommit "tillbaka" där vi var när hon skadade sig. Me so happy! :love:

Grattis, det var väl ett härligt besked. :bow:

Jag tog själv ett, för mig, stort steg i dag.
Jag har varit nervös för det här i flera veckor. :crazy:

Red för första gången ut själv på nya medryttarhästen.
Fjordingen Eikar, 4 år, skötte sig helt utmärkt, vilket jag iofs
innerst inne visste att han skulle. :love:

när jag har ridit min häst på banan har han alltid varigt så lång i formen (på förra stället har han bara gått omkring med småbarn på ryggen) ja så idag kom våran ridlärare och höll lektion för oss och han gick i jättefiin form!:love: nu är det bara galoppen som vi kämpar med :smirk:

Tackar, och grattis själv! :) Jag var jätteorolig i morse att det skadade benet skulle vara alldeles varmt och svullet, men det var bara lite småljummet, sådär som det har varit nästan jämt sedan skadan. Så det verkar inte som att jakten har haft negativa påfrestningar på pållan. *Jippiiiiee!* :D

Tack Sparf också! :bow:

Mitt riktiga framsteg kom i helgen då min älskade häst tog bägge galopperna utan draghjälp på en åker jag red på! de gick stagit framåt å ja han var kanon!

att de sen kom en hare framskuttandes en halvmeter framför som han inte brygge sig om alls ja de gör juh bara saken ännu bättre :banana:

han går dessutom rellativt stadigt frammåt i alla gångarter nu me!

en kallblodskille som är skolriden i snart 4 månader!

:rofl: sånnt där skulle jag träna med min häst häromveckan, de var bara deatt de var ruskigt spännande och inte ett dugg läskigt... :smirk:
Har man dessutom bara ett äpplep å andra sidan så travar han gladeligen över...

så himla tråkigt!

nu ska jag berätta lite om min lilla 3,5 årings framsteg bara den senaste veckan.

1. Hon står stilla när man ditter upp :)

2. vi har börjat med galoppen och hon fattar rätt galopp nästan alltid.

Överlyklig :)

*kl*

Kul att den här tråden kom upp igen! :)

Idag hade jag ett litet (väldigt litet, men stort för mig) genombrott med ena kusen. Det har känts som att han nästan fått tvångstankar och är orolig, väldigt nervös, känner liksom ingen tillhörighet och litar inte på mig utan vill hålla koll och "klara sig själv". Noll koncentrationsförmåga och nära noll i tillit.
Igår och idag så tränade vi sån basic sak som att stå stilla i grimskaft och sänka huvudet/böja halsen lite. Hästen tyckte först det var OMÖJLIGT att sänka huvudet lägre än normalläge (lite av en tvångstanke, då går det ju inte att ha koll..) men vad som var ännu svårare var att få honom stå still samtidigt som han sänkte huvudet. Noll koncentrationsförmåga som sagt, så ibland fick jag säga till på skarpen (hoppa och stampa i backen snett framför).

Men idag efter att ha jobbat ett tag så plötsligt var det som att något ändrade sig där inne i hjärnkontoret. Att jag var värd att lyssna på och att visst, det KANSKE kan vara trevligare att slappna av än att vara på spänn hela tiden :smirk:
Vi gick bort och nosade på de läskigaste sakerna i ridhuset (som han gått som närmast 8 meter ifrån även när han sprungit lös) och visst blev det lite häftig andning och på sin vakt men normalt sett hade man inte ens fått honom så nära att han går och nosar och går emellan "farliga" saker. Har saknats tillit och funnits för mycket trots-reflexer.

Så överlag kändes det som att hästen accepterat att lassa över en del av ansvaret på mig. Och att det inte är "jag mot henne" utan att det kan vara okej att samarbeta. Vet ärligt talat inte hur det gick till, för jag tyckte inte jag gjorde något särskilt :p

:rofl: sånnt där skulle jag träna med min häst häromveckan, de var bara deatt de var ruskigt spännande och inte ett dugg läskigt... :smirk:
Har man dessutom bara ett äpplep å andra sidan så travar han gladeligen över...

så himla tråkigt!

Då kan du ju börja försvåra övningan! :D
Att han ska stå still på presenningen kanske, eller att du ska kunna stryka med en plastpåse över hela kroppen utan att han är rädd. Man kan ju göra den ännu svårare sen, bara man inte går för fort fram och att hästen är lugn med situationen:D

Grattis! :bow:

*hugger knapp*

Jag måste säga att jag äntligen klarat ett av våra svåraste mål! Jag har kämpat upp till att så småningom kunna göra en skänkelvikning på öppet spår (alltså utan hjälp från staketet) och vi lyckades med det häromdagen! :banana:
Jag kunde sitta med lösa tyglar och i stort sett bara lägga om skänkeln och bara styra med sätet!
Förut har detta varit jättesvårt då han inte riktigt förstått och bara svängde istället, men nu på sista tiden så har vi kunnat gå över från till slutor till öppnor(med staket som hjälp). Och när han även klarade öppnan utan problem så provade vi en skänkelvikning och det gick som rinnande vatten! Då gick vi hem och putte fick massage :D

Knapplån.

Idag har jag och Nisse klarat av galoppen. Efter mer än ett halvår var det dags för galopp igen. Han var väldigt på (= bättre kondis!) och tog galoppen relativt fort.

Andra fattningen blev på tillbaka vägen. Han var ännu mer på och tog denna snabbare. Är väldigt nöjd med galopperna idag!

Sen på raksträckan i trav så gjorde han skänkelvikning åt båda hållen! Jag blir inte klok på den hästen! Han är som en duracellkanin! :D

Knapplån.

MÅSTE bara få skriva om mina och ponnyns framsteg! Är så glad.

Hon är 4 år och har typ sprungit iväg från pallen när jag ska hoppa upp... Har tränat lite från hand att stå stilla vid pallen och sådär.
Idag hoppade jag upp en gång från vänster o en gång från höger. Djuret stod stilla!!!!!! :banana: Helt underbart! :)

Red också på bara remontnosgrimma (dvs inget bett) och det gick JÄTTE bra! Är så glad!!!!

Bara för det här så kommer allt vara ett helvete imorgon :cry:

Vilken bra idé med en sån här tråd! :D

Det senaste framsteget jag gjort är att jag kunde sitta ner i trav senaste träningen!! :banana: :D

Måste bara berätta lite mer framsteg vi gjort på sista tiden. Innan, när man började trava, så drog hon iväg som ett lokomotiv och det gick inte att få stopp annat än mha väggen. Otrevligt tyckte både ryttare och häst. Det var alltså så att hon skjöt ut vänster bogen (hände bara när man skulle svänga höger) så mkt att hon tappade balansen och tyckte det var otäckt och typ "skenade" i trav. Men nu när man börjar trava så gör hon det helt lugnt och trevligt! :love: Ett tag var hon väldigt "hackig" i traven, höjde huvudet, sänkte ryggen, såg jättehemskt ut :crazy: , men även det är borta nu!! :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama