Framstegstråden!

Sv: Framstegstråden!

Jag GALOPPERA idag!:love: Har ridtravare på tre år.

Har försökt lite tidigare men då hardet mesta blivit bockningar, några steg galopp, gick och räkna på fingrarna.
Idag tog jag galopp på en volt, hästen gjorde den väldigt liten, 10 m i diameter men hon galopera, i långsam galopp, bärde sig någolunda och flera varv. Jag såg ut så här :D hela tiden.
Det finns hopp för oss.
Igår hade jag planer på att hoppa små studs men den ridturen gick år skogen så det blev inget....annars hade jag varit glad över det.....

Idag kom jag upp barbacka på pållen för första gången, som dessutom precis blivit helt ren efter en tids hälta !
Vi skrittade ut en 10 minuter , och han var kanonduktig, även om det blev lite försök till snabbare tempo så skötte han sig kanon ! :love:

Dock blir han ögoninflamtion inte bättre, vet var ute igår och gav medicin, hoppas det funkar nu, annars behöver hon komma ut igen ...

Dessutom fick skrutten bada , även om jag blev lika blöt som pållen så var han jätteduktig även om det inte var så populärt, underbara älskade otroligt dyr i drift, knashäst :love::love: :D

Ponnyn har börjat gå i stadig form i galoppen, typ la form. men - blev halt i torsdag :cry:

slänger väll in lite uppdateringar om mig och pållen då :)

Idag hoppade (!) han över några små hinder på 30-40 cm. har alltid klivit över/ gått rätt igenom dom innan.
Han flyttade sig även förskänkeln, det har aldrig hänt förut heller :)

Idag hoppade (!) han över några små hinder på 30-40 cm. har alltid klivit över/ gått rätt igenom dom innan.

När jag läste detta kom jag att tänka på ena pållen när jag var på ridbanan och skulle motionera lite utan ryttare. (Inte longering eller så utan bara i fri form i grimskaft för att få röra sig lite och gå över bommar) Det fanns ett ställe där någon lagt två plankbommar bredvid varandra, vilket blev ca 20cm långt och 5cm högt.. Det vägrade han först att gå över och jag orkade inte tjafsa med honom utan lät honom gå runt runt och prövade igen helt enkelt. Sen när han väl tog sig över så hoppade han som om det vore 60-70 cm högt! Inte bara EN gång utan alla sisådär 4 gånger han tog sig över! :rofl:
Borde vara lite tvärtemot din häst?:D

Jättekul när man hoppat sina första språng, första inkörsporten avklarad till hoppvärlden! :) Har du löshoppat något också?

*hugger knapp*

Min travare börjar komma i lång och låg! Dock bara en gång under ryttare men det går bättre i tömkörningen.
Vi har kämpat under ca 1 år att bara lugna ner oss och nu äntligen kan vi ut och rida utan att blir rädda för varenda liten sten på vägen:banana: Provade en gummisnodd på honom för två tömkörningspass sedan och även fast gummisnodden är så lös spänd att den egentligen inte borde ha någon inverkan, så har han valt att slappna av och sänka halsen och spåra! :D Han spårar jättefint dessutom!

Förra ridturen så lyckades jag dessutom sitta ner i traven, vilket jag kämpat med hur länge som helst, känns det som.

Och ÄNTLIGEN så kan pålle hoppa över diken ordentligt!
Han har varit osäker och landat jättefel över diken förut vilket har gjort så han tappat självförtroendet där, men nu så har jag hoppat 30 cm hinder med honom vid två tillfällen och han har hoppat jättefint! Inget travspring över utan ett riktigt hopp!
Så nu börjar han få tillbaka självförtroendet över dikena så nu behöver jag inte riskera att ramla av varenda gång vi hoppar:p
Kan berätta att som han hoppade innan så var det ner med huvudet i marken för att nosa på underlaget, kasta sig upp, nocka matte på hakan, kasta sig frammåt och lika snabbt ner. Matte tappar balans och stigbyglar och tjolabalej iväg... stackars häst.
Nu ser det mer ut som ner lukta på underlaget, upp med huvudet, och ta ett skutt över med balansen i behåll. Matte hinner tillomed med i skuttet:D Är så glad!

Vi har hittat en trav som passar både mej och min häst.
Tidigare va det omöjligt att sitta ner i sadeln då jag red i trav.
Igår satt jag hela tiden och hon gick gudomligt:banana:..

*knapplån*

Jag började fatta förra lektionen vad min intruktör menade jag skulle göra när hon sa "försök lura honom att han går på lång tygel" för att få honom lång och låg (stjärnkikande ridskolehäst :D ).
Vi har inte kommit så lång att han går så hela lektionen men ett par minuter i taget iallafall :p

Slänger in en bild på när pållen hoppar då ;) jag blir alltid glad när ja ser den, så mkt finare mot vad det var förut :)

Ulle hoppar

(inte jag som rider!) fast jag är ack så stolt ändå :)

Idag har vi ridit en skänkelvikning som jag upplevde som korrekt:banana::bump::banana:

Har varit lite klurigt för oss (hoppryttare+unghäst), men känslan var fantastisk och det såg bra ut i spegeln iaf:rofl:

Sen har hon varit helt otrolig att rida i allmänhet idag:)

Jag är hemskt nöjd med mig själv idag :D

Nyss börjat rida en ny pålle, ett kbl som inte är speciellt mycket riden och som kan bli lite ängslig när han inte fattar, och idag la jag ribban efter det som han faktiskt klarar och inte efter vad jag tycker han borde klara. Han var trygg och nöjd, jag var nöjd och allt kändes toppen.

Får hela tiden påminna mig om att han inte är något toppklass-halvblod med hög ridbarhet, utan en knubbig otränad nordisherre. Om han bara klarar övergångar skritt-trav och att vända över banan, ja då gör vi det ett tag nu och så går vi vidare sen.

Så min nöjdhet består i att jag anpassar mig efter hästen och att han blir så glad då!

Bra tråd!!
Framåt för ridglädjen!!

Jaha, vad har vi lyckats med då?
Från att ha dagdrömt om att en vacker dag få uppleva att hästen inte skickar en till månen i traven, är oreglerbar och kanske en dag kan galoppera på volt, kan han nu det här:

Travskolor mjukt o fint efter sitsen. Går undan för innerhöften efter hur mkt jag vrider den.
Tar galopp ur halt, skritt o trav ..men vänster krånglar fortfarande, har haft en rejäl låsning på motsatta sidan o är snedmusklad! Det blir ofta förvänd under ryttare. För jobbigt ännu. Får fila på vänsteröppnan lite till.

I lätta varvet är traven helt mjuk o kan regleras med sitsen. "Bar´ å åk"
I svåra behövs stöttning av innerskänkeln för att inte fjädra iväg o tappa bärighet med inner bak.
Börjar följa överlivet i skrittpiruetterna, dit bröstet pekar dit vänder framdelen.
Har själv bjudit på mjukt tramp, i väntan på kompis som dröjde.. Och mjuk stabil terre a terre vid omkörning av läskig lastbil.. *lycka*
Då det normalt skulle ha blivit stenhård mun som drar tyglarna ur handen och rygg o bakdel som tappas bakom en gran..

Så vi har framtidstro!! o ridglädje! Det kommer det kommer, då det är dags.
En ren njutning att leka på ridbanan! Meditation och djupandning. Som att fylla på med livsenergi tillsammans! (då man lyckas kasta prestationskraven över staketet)
Då hästen har låg nivå växer han då kroppen används väl, och har jag låg nivå bjuder han på sig själv så glädjen bubblar!

Min lilleman har börjat att byta rent varje gång :bow: Han är jätteduktig och så otroligt ambitiös. Det roligaste är att vi började med bytena i våras och han har varit lite crazy med dom sen dess.
Men nu är dom klockrena, kanske lite bus efter men det tar jag än så länge.
Det har vi lärt honom, den gamle 18åringen :D

Vi har nått två långa milstolpar:

1: galoppfattningarna, de kommer inte som en skjuten pil, utan lugna och fina!

2: jag orkar sitta ner i trav nästan ett helt ridpass utan att störa Prins!

Måste bara få skriva av mig här då. mitt eng fullblod på 6år. har under perioder gått jätte bra /dåligt. mestadels i galoppen då han mest bockat o kört upp huvudet, o sen försökt skjuta in bogen på volterna. men gissa idag då galopperade jag på volten först tog han bara 1 bocksprång men sen så gick han JÄTTE fint i form i galoppen helatiden.. plus att i traven så sköt han INTE in bogen alls bara lite i början... SÅ GLAD att det gick så bra idag.. =):d

Min pålle gick så bra idag och igår!

Igår tränade vi hopp och Wimsan visade återigen att hon är korsad med en studsboll för hon tog alla hinder på alla möjliga sätt (har bildbevis ;)). Hon tyckte det var superkul och försökte för en gångs skull inte döda de andra hästarna...

I dressyren idag gick det också super! Hon böjde och tänjde sig i alla möjliga vinklar och fattade höger galopp på första försöket! Har världens bästa häst"

I torsdags red jag lektion på min tränares 12åriga femgångssto Drífa och efter lektionen har hon sagt att jag blivit en bättre ryttare sen första lektionen på hennes Hvatur.
Jag har blivit bättre på att använda kombinationen säte och skänkel, samt att mina händer inte ligger så högt över manken.

KL

Jag har fått en riktigt fin kontakt med min häst:love: Jag har "kommit på" hur jag ska kommunicera med henne och har lyckats hoppa med henne helt löst (hon är väldigt hopprädd...). Känns som att vi verkligen funnit varann nu. Hon vill vara med mig, hon söker sig till mig, gnäggar när jag kommer i hagen och så:love:

Ett par bilder från igår. Första gången jag jobbade med henne lös.

Precis efter hoppet (dålig bild:()

Nja, alltså jag typ löslongerade fast gick bredvid om du förstår vad jag menar:p Visade henne vägen med min kropp och hand^^

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 217
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·
Hästmänniskan Jag känner mig som världens mest oturs förföljda människa:( OBS. Det här är en lååång klagotråd..! Mitt hästliv har de senaste...
Svar
13
· Visningar
2 711
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama