Framridning med graman??

bigganl

Trådstartare
Har nyligen varit på hoppning och tittat. (130-150 klasser)
Tittade en hel del på framridningen och det slog mig att ett flertal ekipage red fram med graman. Min fråga är helt enkelt: Varför?
(Graman hänger ihop med någon sorts korrigering för mig och korrigeringar sysslar man inte med på en framridning till tävling.)

Sv: Framridning med graman??

svårt att svara på då man inte själv sitter på hästen eller var där.;)

Men ibland kan en graman hjälpa till att få hästen lite mer fokuserad på arbetet istälelt för att lala runt och glo på allt spännande på en tävlingsplats.

Jo men handlar det om unga hästar så hör det ju till innan de är vana. Är det rutinerade hästar är det en träningssak känns det som.
Framridningen ska ju förbereda inför start. Träningen gör man hemma liksom.
Det känns så fel med graman på en framridning för mig, men jag är inte alltför ofta på hoppning. Det kanske ofta är så nuförtiden?
(Det var ju heller inte en häst utan flera, så det verkar inte vara en ren tillfällighet)

även om man tränar hemma så blir det ju en helt annan atmosfär på tävling.
Även vissa rutinerade hästar kan bli taggade och upphetsade av denna atmosfär.

Men som sagt. Jag vet inte varför just dessa ryttare använde graman.

Nej varför just de använde det vet bara de själva. Vad jag tyckte var underligt var att öht se någon använda graman på en framridning. *Det har jag aldrig sett förut och jag (och de som var med) tyckte det var konstigt och någonting som inte hörde hemma där. Funderingen blev då om detta är något vanligt nuförtiden? och varför i så fall?
(avveckling istället för utveckling?)

Graman är tvingning ner på tygel.

Det kanske är bra för att få hästen fokuserad genom graman så hästen vet om att den inte ska glo runt, men samtidigt så känns det som om man bör kunna göra hästen uppmärksam på vad man vill utan graman.

håller med dig om man rider på den nivån borde man ju klara av o hålla hästen fokuserad på dig, sen om man är på ett sånt nivå brukar man tävla rätt mkt och hästen blir ju "van" till slut på att vara på olika omgivningar. :)

Senast ändrad:

Ja det tycker jag också. Tar det lite längre tid så får det väl göra det i början. Sen borde hästar som är på 1.50 nivån vara rätt vana.

Det skulle väl bli förbjudet på framridningen? Kommer inte ihåg när det träder i kraft bara. Någon som minns?

Usch! graman tkr iaf jag är hemskt. Om man ska rida med det så ska man vara VÄLDIGT duktig och om man är så duktig så ska man väl ändå kunna rida sin häst i form?! Och i hoppning är oftast bara en genväg. Det finns kanske någon som behöver det, men inte så många!

Så tkr iaf jag.

Sedan årskiftet förbjudet på framridningen till klasser under 1.30 är det väl? Men det verkar en del överdomare antingen okunniga om eller se mellan fingrarna på...

Just detta med Graman kan disskuteras i all oändlighet...
Jag själv KAN vara för ett graman användande om den används rätt och inte "drar" ner hästen... En rätt använd graman ger hästen valmöjlighet att själv bestämma var den vill ha nacken, men ändå vara i lod eller något framför...

Graman kan vara ett hjälpmedel till att få en häst koncentrerad, istället för att spring och glo på en massa olika saker och sen tappa rygg och bakben så, känner i alla fall jag, att man får det lättare att få ihop hästen bakifrån när man kan hindra "Stjärnkikaren"....

Ang. graman användning på tävling kan detta också vara en bra grej att få hästen att slappna av i ryggen, har man en häst som gärna spänner sig och går med svanhals så kan gramanen vara en vägledare till en avslappnad rygg och därför ett bättre arbete för hästen och bra uppvärmning inför ett högpresterande moment...
Graman får ej användas på framridning i klasser under 130...

håller med dig helt. Förr var jag helt emot graman men efter att ha haft en häst som vart tokspänd utan o hela ridningen blev ett krig så har jag ändrat mig. Med graman på slappnade han av o koncentrerade sig direkt trots att jag höll längst ut på gramanen o den bara hängde. Den hästen har iofs blivit riden på graman hela sitt liv.

Hej! vet iallafall att det är förbjudet på ponnytävlingar att använda graman! jag tycker det är bra(använder ej graman själv) för man måste väll ändå kunna rida sin häst på tygeln? fast sen såklart så skiljer det dig väll olika från häst/nivå/ålder osv..:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 596
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka