Främmande. Dricker ej kaffe själv.

Min mor ställde sin gamla pressobryggare hos mig för att hon skulle kunna få sitt morgonkaffe när hon bor över :D Har ett paket med lämpligt kaffe liggande i frysen. Jag kan dock inte hantera bryggaren själv så de gäster som vill får fixa sitt kaffe själva.
Fick också min första bryggtratt på det viset av en person som ville öka standarden vid sina besök. :)

Numera dricker jag själv bryggkaffe, men har så lite pulver och så mycket vatten och mjölk att jag inte duger till att portionera upp om det ska bjudas till någon annan. För sin egen skull får de idka självservice.
 
Köp en burk billig Instant Coffee.
Se’n får ditt främmande välja om de vill ha det, eller annat.

Med det sagt, fryskaffe har ett oförtjänt dåligt rykte. Det blir betydligt bättre om det får stå och dra ett par minuter, än om det ska kolkas medan pulvret löses upp.

Mina föräldrar tycker det är helt okej, men hör andra som vägrar.
 
Havremjölk? Ingen som har åsikter om smak? Hållbarheten var ju toppen!

Cappucino-kapslar är det jag borde köpa i kapselväg då?
Jag har varit på arbetsplatser där havremjölk erbjöds till kaffet och en del föredrog det. Jag har också varit med om att havregrädde skär sig i kaffet.
Aha! Är det havremjölk i dom? Hade ingen aning. Men då så!
Nej, h-mjölk är komjölk som har pastöriserat så den tål rumstemperatur.
 
Vanlig kaffebryggare och ett paket standardkaffe. Det går åt mjölk i huset till annat så att ha mjölk hemma är inga problem och socker har vi också. Ingen av oss dricker kaffe. Passar inte den kaffesorten vi har hemma så får man antingen vara utan kaffe eller ta med eget.
 
Känner mig så B när jag inte kan servera det folk vill ha 🙈 Prestationsångest? 😇
Folk får ju ta att hushåll har olika utbud, utifrån sina förutsättningar och vad en normalt förbrukar.

Som mjölk- och te-drickare så är jag van att det kan inträffa att inget av det finns. Då får man välja svart kaffe eller inget. Där tycker jag det är viktigast att ingen gör en grej av att man vill slippa. Behöver en dricka för törstens skull går det alltid bra med vatten.
 
Är vuxen men har hittills aldrig bjudit någon på kaffe hemma,dricker inte kaffe vill dom ha kaffe får dom köpa med sig.
 
Jag tycker inte folk kan förvänta sig att man har saker hemma som man själv inte dricker/äter.

Vi har en burk snabbkaffe stående i kylen. Det tycker mina föräldrar är helt ok. Har även en perkulator (stavning?) och då ett paket kaffe som förvaras i frysen, kan tas fram vid behov framförallt om vi har flera gäster samtidigt som vill ha kaffe.

Mjölk dricker ingen av oss. Min sambo har rismjölk hemma men vanlig mjölk köper vi aldrig. Kan möjligen köpas hem om vi skulle ha typ kalas eller något (vilket vi aldrig har), men jag skulle inte köpa mjölk bara för att någon ska komma på besök.
 
Men fryskaffe och cappuccinokapslar då? Och havremjölk? Då borde jag anses som en bra värd? 😁

Alltså jag tycker inte att det har att göra med att vara en bra värd eller inte. En bra värd är du om du är trevlig, och om syftet med besöket var att inta någon typ av förtäring är det ju bra om du bjuder på något iaf ;)

Personligen tycker jag att snabbkaffe/fryskaffe är odrickbart och jag tycker havremjölk är fruktansvärt i kaffe. Men jag skulle aldrig någonsin ha synpunkter på vad någon annan bjöd på om jag var på besök. Då hade jag väl tackat nej till kaffe och druckit något annat. Hade inte heller förväntat mig att folk som inte dricker kaffe har det hemma öht.

Vi har kompisar som inte dricker kaffe och inte äger någon kaffebryggare och när vi är där brukar vi ta med en termos hemifrån. Problemet löst för alla parter :) Men där är det ju liksom etablerat att vi gör så sen tidigare. Annars blir det ju märkligt som att vi skulle förutsätta att vad de bjuder på inte "duger".
 
Jag har en liten presskanna och så köper jag pulverkaffe som jag förvarar i frysen nu efter tips från bukefalos 😊

Havremjölk har jag alltid hemma så det är det som serveras till.
Dricker inte kaffe själv.

Inga klagomål hittills.
 
Men fryskaffe och cappuccinokapslar då? Och havremjölk? Då borde jag anses som en bra värd? 😁
Jag tycker det är en riktigt bra värd, och har folk andra åsikter så släng ut dem :D

Nu är jag visserligen kaffedrickare men förväntar mig aldrig kaffe om det inte är hos någon jag vet dricker kaffe. Instant-kaffe är jättebra, jag har sånt hemma till mig själv om kapslarna är slut och jag inte vill använda spisen. Allt som inte är det allra, allra billigaste är bra typ. Som någon annan skrev ovan, låt det dra nån minut innan det dricks upp.

Angående kapslar så har jag också Tassimo och du får mer kapslar för pengarna om du köper "vanligt kaffe", typ gevalia mellanrost, istället för cappuccino. Cappuccino är oftast populärt dock :)

Havremjölk funkar bra till kaffe och även cashewdryck(också lång hållbarhet).
 
När jag var i den sitsen hade jag antingen pulverkaffe eller en kaffepanna, pga storleken (lättare att ställa undan).

Nu har jag alltid köpt mjölk till mig själv, men om inte så hade gästerna fått klara sig utan.
 
När jag var i den sitsen hade jag en kaffebryggare och ett paket kaffe i frysen. Var det någon som ville ha färskare kaffe så fick de ta med det själva. Låglaktosmjölk, då från apoteket och med en betydligt sötare smak än dagens laktosfria mjölk fanns alltid hemma men aldrig vanlig mjölk.

Om folk bara dimper in så anser inte jag att de kan förvänta sig att allt de önskar ska finnas hemma utan då tar man det som det är. Vid förväntat besök köper jag däremot gärna hem/fixar det jag vet att de önskar om jag har möjlighet till det.

Eftersom du redan har en kapselmaskin så borde det duga utmärkt. Kapslarna borde väl gå att frysa de med i värsta fall? Laktosfri mjölk har väldigt lång hållbarhet (den jag köpte i veckan går ut i augusti) så det är också ett tips.
 
Men oj.
jag har inte bjudit på annat än snabbkaffe i många många år. Absolut ingen har klagat!
på den tiden jag bodde med en kaffedrickare var detta vad vi drack.

Vadan denna aversion? Kaffefinns i så många varianter. Snabbkaffe som får stå och dra en stund är oändligt mycket bättre än t.ex. automatkaffe. Något folk dricker utan att klaga.
 
Jag hade kört på dina kapslar, de har ju lång hållbarhet och du har en maskin redan. När det kommer till mjölk så kan du ju antingen köpa ett litet paket om du vet att du ska få besök, eller så kan du köpa mjölk med lång hållbarhet eller havremjölk. Viktigt att tänka på är ju dock att bäst före endast gäller oöppnad förpackning, så om inte hela paketet går åt kanske du ändå har mjölk kvar som blir dålig innan nästa tillfälle. När det kommer till havremjölk finns det barista-varianter som är speciellt framtagna för att funka bra i kaffe, de finns också i vanliga butiker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Senast: lilstar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 002
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 939
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp