Framförgående..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ambra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 250
A

Ambra

Jag har ett problem!

Jag har kommit så pass att jag kan "klappa" på ex. en bänk, vända vovven, gå 100 meter, vända, sätta hunden fot, komendera, skicka fram henne men sedan börjar problemen! Skickar en boll över huvudet på henne för att belöningen ska komma frammåt men hon är för slug den lilla:mad: Detta har resulterat i att hon går på helspänn "bakåt" för att kunna va med när bollen kommer:crazy:

Nån som har ett bra tips? Det enda jag kan komma på är att skaffa en träningskompis som går framför men vill inte vara beroende av det!
//Camilla

Sv: Framförgående..

Jag hade samma problem, Focus trodde till slut jag kastade en boll för varje steg jag tog och armarna fick gunga.

Jag körde in Framförgående helt utan externa belöningar, går lite fritt följ, sedan hjälper jag hunden ut i kopplet. Lirkar lite, drar handen något framåt, så fort hunden kommer ur FF-position berömmer jag: "Braaaa Före!"

Likdant på promenader, så fort vi gick i en smal passage, trottoar, stig eller annat och han gick rakt framför mig i kopplets längd "Bra före!". Till slut la jag in "Stanna" när han gick fint framför, gick fram och gav honom en gotta.

Ställer honom även på "Stanna", går bakom honom och "Före".

Finns många varianter :D

(Testade innan att ha föremål framför honom, omg. Jag trodde han skulle döda mig genom omkulldragning..)

Boll fungerade heller inte på min hund. Jag tränade det nästan som du gjjorde. Jag började träna det så smått på promenader och sa framåt och visade med handtecken i riktningen. så fort hunden gick framåt så var det mycket beröm. Jag fortsatte så med större avstånd och tillslut när han förstod ordet så tog jag bort handtecknet och bara använde framåt. Stanna kom in därefter

Senast ändrad av en moderator:

Jag har påbörjat träningen med framförgående genom att lägga belöning(godis) i huvudhöjd på (marschallhållare) för att hunden inte ska söka sig bakåt för att se när bollen kommer flygande eller nosa i backen om man lagt den på marken.

Jag går fram och lägger godis tillsammans med hunden, går ca 10 m från hållaren och då ge kommandot "före", släpper ut hunden i koppel längd. Har därefter ökat längden för varje gång.

Hon går bra och rakt i "före" men jag har inte fått henne att galoppera ut till koppellängden innan hon återgår till min vanliga marschtakt.

Lill / Stall Nöbbeled (ursäkta om stavningen inte blev den bästa)

Ska du kasta boll över huvudet måste boilen kastas när du har önskvärt drag framåt i kopplet! Kastar du när hon är halv vinklad bakåt så får du det problemet som du beskriver.

Jag har påbörjat träningen med framförgående genom att lägga belöning(godis) i huvudhöjd på (marschallhållare) för att hunden inte ska söka sig bakåt för att se när bollen kommer flygande eller nosa i backen om man lagt den på marken.

Jag går fram och lägger godis tillsammans med hunden, går ca 10 m från hållaren och då ge kommandot "före", släpper ut hunden i koppel längd. Har därefter ökat längden för varje gång.

Hon går bra och rakt i "före" men jag har inte fått henne att galoppera ut till koppellängden innan hon återgår till min vanliga marschtakt.

Lill / Stall Nöbbeled (ursäkta om stavningen inte blev den bästa)

Jo det var så jag började men jag har kommit till nästa steg sas..
Fick ett tips av en kompis.. Ska prova det ikväll. Återkommer med resultat:)
Tack för alla råd!:bow:

Ska du kasta boll över huvudet måste boilen kastas när du har önskvärt drag framåt i kopplet! Kastar du när hon är halv vinklad bakåt så får du det problemet som du beskriver.

Fast det där håller jag inte helt med om. Jag kastade boll enbart när min hane hade ett fint sug och drag framåt. Till slut kunde jag knappt röra armarna utan att han vände upp :crazy:

Får tillägga att jag klickade för att få det mer exakt.

Fast det där håller jag inte helt med om. Jag kastade boll enbart när min hane hade ett fint sug och drag framåt. Till slut kunde jag knappt röra armarna utan att han vände upp :crazy:

Får tillägga att jag klickade för att få det mer exakt.

Där håller jag med dig!
Det är som att det är typ tre rörelser för mkt! Hunden hör att det kommer grejor!
Man kan ju inte gå med bollen över huvudet "kast redo" under hela framförgåendet:crazy:

Men då skulle jag gått och vevat som en väderkvarn tills han slutade "tjuva", eller bytt metod.

Alternativ är också att ljuda innan belöning. Dvs. vad dina armar gör innan ljud/belöning spelar ingen roll. Vill man använda sig av den metoden så går det att lösa. Men är man negativ till det så är det enklare att byta metod. Men jag har varit nöjd med mina 9or på framförgående ;)

Men då skulle jag gått och vevat som en väderkvarn tills han slutade "tjuva", eller bytt metod.

Testade det med, allt blev bara stress och konflikt. Kanske beror lite på hur mkt en boll betyder också? För honom är bollen nr 1. Valde att istället lära in utan belöning och utan någon stress.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 790
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 184
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 810
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 509
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka