framåtdrivning

N

Nora

Hur gör ni för att få fram hästen i ett bra tempo utan att stanna av efter några steg? Min shettis är ganska pigg och kan gå fram mycket bra - när han själv vill! Allt sitter i huvudet på honom. Jag har försökt med framåtkommandon och då han inte lyssnat lagt på pisken. Fungerar några steg med sen mattas all drivning av. Vill kunna få fram han ordentligt när man kör maratonhinder till exempel. Inne i ridhuset kan han vara hur pigg och stark som helst men det är ju som sagt som han vill... Pisken fungerar inte heller nå vidare.

Sv: framåtdrivning

Hej!
Jag ville bara säga att jag har samma problem som du med min mini shettis. hon vill helt och hållet bestämma när det passar henne att gå och hon lyssnar inte heller något vidare på pisken. Jag provade mig fram och kom på hur jag skulle göra med pisken för att få henne att vakna till. Istället för att använda pisken på henne viftar jag med den jämte mig på backen så att hon ser den i ögonvrån och när jag gör så brukar hon tända till, men det är inte altid det fungerar. Men det kan vara värt att testa.
MVH madde :)

Jag får prova det. Har inga skygglappar på honom nu så han borde ju se pisken. När jag tömkör funkar den jättebra men inte när jag kör! Har också provat snärta den i luften så det låter...funkar ett tag sen lägger han av. Ponnyr är ju så! Dom kan så jäkulst mycket!! Men bara då dom vill...

Det gäller att vara konsekvent med pisken. Och snabb! Snärten ska komma direkt efter kommandot. Om man är riktigt noga med att alltid använda pisk så fort h*n inte går framåt så kan även den segaste lilla ponnyn bli lydig.

Det gäller också att möta upp med handen så att hästen hela tiden har stöd i munnen.

Jo det är precis så jag gör! Men ändå så taggar han ner å¨tempot om han inte tycker det är tillräckligt kul!

Jag har inte så mycket erfarenhet med shettisar, men jag har kört in många brukshästar.
Det är bra om du kan köra så korta pass att hästen bjuder framåt när du lägger av. Det är viktigt att hon/han får känna sig duktig, då får du en arbetsvillig häst.
Pisken ska egentligen inte användas för att öka farten, det ska du göra med dina kommandon, pisken används för att påkalla/avleda uppmärksamheten och för att visa vägen vid vändning och vägskäl eller för att justera i sidled.
Pröva med att ha en annan häst framför som draghjälp, det kan vara bra i inlärningsskedet. Fungerar inte det kan du ha en medhjälpare som går bredvid och visar hästen tills den fattar vad du menar.
Det viktigaste av allt är att sluta när det går bra.

Jo, med en häst framför sig och kör man hemmåt skulla han ju springa gärnet tills han ramla ihop och dog! Även inne i ridhuset är han mycket pigg! Jag kan ju få fram honom i bra "dressyrfart" men när man kör maratonhinder vill jag ju ha fram han så han ger allt vad han har (som när han har en häst framför sig) inne i hindret. Jag vet ju att han kan! Men hur får man han att vilja...?

Jag tror starkt på mycket beröm när han bjuder framåt. Jag kör ju mest kallblod, och dom är nog inte som shettisar i sinnet, men arbetsviljan brukar komma när hästen känner sig duktig. Lycka till.

Hur bra kondition och styrka har din häst? Kör du mycket? Det kan ju faktiskt vara så att han inte orkar

Förutom att se till att han har respekt för pisken, så kanske du skulle testa att ge honom lite mera kraftfoder? Även små hästar som ska jobba behöver ju energi. Jag kan tänka mig (utan att ha haft en shettis själv!) att det lätt blir så att man ger dem rätt lite havre/pellets eftersom de ofta är runda i sig själva - men kör man mycket, så tror jag att man kan öka på kraftfodret en del utan risk för fång.

:banana:

Shettisen ifråga är mycket vältränad! På tävling har vi fått kommentaren att han borde ju gå distans när vi kommit till veterinärbesiktningen efter en tung A-stäcka. Han är också en ganska "orastypisk" shettis, mycket smäcker och fin. Han får 1/2 till 1 kilo havre om dagen i vanliga fall då han står på ridskolan. Då jag hade han i sommar fick han även betfor. Jag tror att alla hans begränsningar sitter i huvudet på honom. Som sagt tidigare springer han ju gärnet med en häst framför, på hemvägen och prcision/maratonkörning i ridhuset! Han är också oftast piggare på hösten och våren. Men min önskan är ju att få fram det så gott som alltid när jag kör. Alla måste ju få ha en trött dag men annars...Viljan att gå fram och inte bli driven hela tiden.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar