Ja, det känns ju som att åtminstone såren borde börja sluta sig. Antar att hästen fick en ordentlig pencillinkur efter operationen? Jag kollade på lite bilder på min och efter ca 2,5 vecka efter operationen hade det i alla fall blivit skorpa på såren. Hon stod ju inne till 3 veckor passerat innan hon fick gå ut i sjukhage. Det var ju mitt i sommaren så vi ville rädda det så mycket som möjligt från insekter och solen.

Eftersom det fortfarande vätskar sig så kanske man skulle behöva köra på med lite med penicillin.

Min hade strikt boxvila hemma 1,5 vecka (stod då också en vecka på kliniken). Hade en kraftig infektion, därav stod han kvar o antar att de va pencillin han fick då.

Det HAR varit skorpor, på undre "hålet" har de varit en hel skorpa som lossnat och nu börjar det bli en skorpa igen.
på övre hålet har det varit skorpa på delar av såret. vet inte om jag ska tvätta på det mer eller bara låta det vara o ta bort vätska som runnit nedanför...?

Min hade strikt boxvila hemma 1,5 vecka (stod då också en vecka på kliniken). Hade en kraftig infektion, därav stod han kvar o antar att de va pencillin han fick då.

Det HAR varit skorpor, på undre "hålet" har de varit en hel skorpa som lossnat och nu börjar det bli en skorpa igen.
på övre hålet har det varit skorpa på delar av såret. vet inte om jag ska tvätta på det mer eller bara låta det vara o ta bort vätska som runnit nedanför...?
Okej. När min började vara litegrann så bad jag om råd från en vän i stallet som är läkare (gäller att utnyttja de resurser man har ;)) och hon rekommenderade väteperoxid som rengöring. Jag tvättade bort det som hade runnit med ljummet vatten och sen hade jag väteperoxid i en spruta och sprutade på såren. Det dödar bakterier och torkar ut bra. Såret blev bättre på bara ett par dagar och slutade att vätska sig.

När min hästs sår rann sådär fick jag instruktioner om att inte peta om det inte fastnat smuts i vätskan. Kolla med din veterinär hur denne tycker du ska göra?

När min hästs sår rann sådär fick jag instruktioner om att inte peta om det inte fastnat smuts i vätskan. Kolla med din veterinär hur denne tycker du ska göra?

pratat med dem och de sa koksalt bara om det behövs.

igår rev min häst sin sjukhage (!) och sprang in till den flocken (ej gått med dem tidigare) som han ska gå med när han läkt klart (!!). idag har såret stängts helt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp