Ja du kan ringa om du inte fått daglig rapport de ska ge sådan ! Du betalar och har rätt att få daglig uppdatering om din häst, har du inte fått det så ringer du själv !
De har mycket att göra på kliniksjukhusen men de ska oavsett tillhandahålla djurägaren med daglig rapport så inga som helst konstigheter om du ringer när de inte hört av sig . Att de säger att folk inte ska ringa osv är ju att de inte vill ha en massa oprovocerade samtal hela tiden vilket är helt rimligt och klokt, men då ska de även själva leva upp till att en gång varje dag rutinuppdatera kunden om status på dess djur .
Det "goda" i att de ev inte hört av sig i tid osv, är dock att då mår din häst ganska bra och inget konstigt har hänt .

Ja nu har de ringt mig alla dagar sen i alla fall (förutom under helgen). Och de sa att de ska ringa mig idag med. Imorgon ska bandaget bytas igen och då får jag veta om jag får hämta honom eller om jag måste vänta lite till...

Det känns tryggare att han är där om de tvekar det minsta på att släppa hem honom, även om jag toksaknar!

Hoppas det går bra för din häst!

Under förra året hade jag en som fick en fraktur på griffelbenet som satt "rätt" och läkte bra av sig själv och inte ens behövde boxvila.
Sen hade jag en som hade en lös benbit i knäleden bak och har opererats för det. Hon har precis fått komma ut efter sex veckors boxvila. Den första är helt återställd och för den andra verkar det gå åt rätt håll.

Det är jättejobbigt med skadade djur men jag vill berätta om mina för att du ska få några glada historier där det gått bra.

Hoppas det går bra för din häst!

Under förra året hade jag en som fick en fraktur på griffelbenet som satt "rätt" och läkte bra av sig själv och inte ens behövde boxvila.
Sen hade jag en som hade en lös benbit i knäleden bak och har opererats för det. Hon har precis fått komma ut efter sex veckors boxvila. Den första är helt återställd och för den andra verkar det gå åt rätt håll.

Det är jättejobbigt med skadade djur men jag vill berätta om mina för att du ska få några glada historier där det gått bra.

Åh vad skönt att höra!
Var det strikt boxvila som gällde för dig eller fick de vara i sjukhage?
Jag är lite nervös för att det blir lång boxvila då min häst ju är lite äldre...

Åh vad skönt att höra!
Jag är lite nervös för att det blir lång boxvila då min häst ju är lite äldre...
Tänkte bara dela med mig av hur jag fick göra med min häst. Hon hade strikt boxvila i 3 veckor. Som längst gick jag utanför stallet och lät henne beta lite. Kändes taskigt då det var mitt i sommaren så lite gräs fick hon iaf. Tror dock att årstiden gjorde att hon blev ordinerad endast Box. De ville att såret skulle hinna läka helt utan att bli irriterat av flugor och liknande. Efter det fick hon stå på sjukhage i 9 veckor med promenader. I början 5 min och sen ökades det 5 min/vecka. Hoppas du slipper lång boxvila :)

Åh vad skönt att höra!

Det var strikt boxvila. Men eftersom jag har en liberal stallägare fick hon gå runt i stallet en timme varje dag medan jag mockade och fixade för att hon skulle få använda huvudet och få en möjlighet att vara social med andra hästar. Hon hade också ständigt sällskap och utsikt över hagarna där de andra hästarna gick
Hon kunde få gå promenader men jag ville inte leda henne, jag tycker att det oftast är ett dåligt råd då en frustrerad häst kan explodera. Då var det mycket tryggare att låta henne strosa fram och tillbaka i det lilla stallet.

När hon blev utsläppt i helgen gick hon först runt hagen och luktade, sen släppte jag in hennes 25-åriga mamma till henne och då sprang de lite men inte på ett negativt sätt. Den här veckan får hon vara ute några timmar varje dag för att det sedan ska bli mer och mer och planen är att släppa ut henne på lösdrift igen tre månader efter operationen.

Det var strikt boxvila. Men eftersom jag har en liberal stallägare fick hon gå runt i stallet en timme varje dag medan jag mockade och fixade för att hon skulle få använda huvudet och få en möjlighet att vara social med andra hästar. Hon hade också ständigt sällskap och utsikt över hagarna där de andra hästarna gick
Hon kunde få gå promenader men jag ville inte leda henne, jag tycker att det oftast är ett dåligt råd då en frustrerad häst kan explodera. Då var det mycket tryggare att låta henne strosa fram och tillbaka i det lilla stallet.

När hon blev utsläppt i helgen gick hon först runt hagen och luktade, sen släppte jag in hennes 25-åriga mamma till henne och då sprang de lite men inte på ett negativt sätt. Den här veckan får hon vara ute några timmar varje dag för att det sedan ska bli mer och mer och planen är att släppa ut henne på lösdrift igen tre månader efter operationen.

Hämtade hem min häst i torsdags och han ska stå på box dygnet runt tills på fredag. sedan ute dagtid i sjukhage med bandage.

pålle ganska missnöjd med att vara inne o har svårt att stå still i boxen men funkar med mat som muta oftast :D

vårt stora problem är att få det där bandaget att inte kasa!!! verkar vara totalt omöjligt :( nån som har några tips??

såret är alltså mitt fram på skanken typ så är ju bandage från hov till bakknä som gäller typ!!

Hämtade hem min häst i torsdags och han ska stå på box dygnet runt tills på fredag. sedan ute dagtid i sjukhage med bandage.

pålle ganska missnöjd med att vara inne o har svårt att stå still i boxen men funkar med mat som muta oftast :D

vårt stora problem är att få det där bandaget att inte kasa!!! verkar vara totalt omöjligt :( nån som har några tips??

såret är alltså mitt fram på skanken typ så är ju bandage från hov till bakknä som gäller typ!!

Precis där är min häst också opererad men hon skulle inte ha något bandage så jag har inga tips.

Men jag vet de som använt blöjor som bandage och tyckt det fungerar bra. Kanske finns det någon här som använt blöjor och kan tipsa dig om vilken sort som funkar bäst?

Precis där är min häst också opererad men hon skulle inte ha något bandage så jag har inga tips.

Men jag vet de som använt blöjor som bandage och tyckt det fungerar bra. Kanske finns det någon här som använt blöjor och kan tipsa dig om vilken sort som funkar bäst?

blöjor... hmm intressant.

jag läste om någon som la "vanligt" stallbandage på benet och sedan det andra bandaget bara ovanför hasen. kanske kan funka?!

blöjor... hmm intressant.

jag läste om någon som la "vanligt" stallbandage på benet och sedan det andra bandaget bara ovanför hasen. kanske kan funka?!

På häst med sår på skanken har jag lindat tjockt på skenan och sen lindat som kryss över hasen med lite mer öppet baktill på hasen, för rörelse, och sen lindat med bomull med "inbyggd" gasväv över och vetrap som skal. Man fick göra det rätt tjockt och styvt så att det inte kunde kasa ner genom att korvas ihop liksom.
Det satt ju dock bara ngt dygn innan man fick lägga om.

Vet vissa som använt lim för att limma fast i pälsen en bra bit från såret, där det inte är rakat etc. Huruvida det är bra eller ej vet jag inte. Men i värsta fall kanske man kan börja fråga runt om det är ngt..
Snögg kan ju funka i vissa fall med.. Men det kanske måste få luftas mer alt behöver tryck.. Det får du kolla med vet och inte mig.. ;)

Snögg kan man också använda som "lim" på pälsen runtomkring såret, just som fäste för bandage. Om inte såret behöver ett "hårt/stödjande" bandage så kanske en Sorbactkompress över såret och enbart Snögg över kan räcka. Det kan man med fördel dra ett varv så sitter det toppen!
Man kan tänka på att Snögg är tjockt och det blir en ganska skarp kant, så man vill inte ha Snögg underst och sedan dra över ett heltäckande och styvt bandage, det kan bli tryckskador då. (egen erf)

Tänkte uppdatera lite. Bandaget togs bort i fredags, på lördagskvällen var hela skenbenet och hasen kraftigt svullet (jag tänkte direkt lymfangit). och varm på skanken där han är sydd. dränagehålen vätskar fortfarande en del, han är ohalt och feberfri. ringde veterinären i Uppsala som lugnade mig med att så länge det vätskar är det en pågående process och att det var normalt att svullnad uppstår...

Så idag har vi öppnat upp så han går i större hage och kan röra sig mer, se om det hjälper. är så orolig igen för min springare!!

Sen kommer det verka som att svullnaden ökar, men det beror på gravitationen fick jag lära mig, d v s svuullnaden går neråt på benet för att sedan till slut försvinna.

Man får jätteont i magen när man ser det men det är som det ska vara!

Sen kommer det verka som att svullnaden ökar, men det beror på gravitationen fick jag lära mig, d v s svuullnaden går neråt på benet för att sedan till slut försvinna.

Man får jätteont i magen när man ser det men det är som det ska vara!

tack för dina stöttande ord!! det behövs för en orolig själ...

När min opererade knät svullnade hon upp jättemycket efter ca 2 veckor. Hennes knä blev som en fotboll, men det vätskade sig då också, och svullnaden försvann sakta, men det tog lång tid. Förhoppningsvis är det liknande för din häst. Det är säkert ingen fara med honom så länge han verkar pigg och glad :)

När min opererade knät svullnade hon upp jättemycket efter ca 2 veckor. Hennes knä blev som en fotboll, men det vätskade sig då också, och svullnaden försvann sakta, men det tog lång tid. Förhoppningsvis är det liknande för din häst. Det är säkert ingen fara med honom så länge han verkar pigg och glad :)

jag hoppas det är så, svullnaden är nu mest nere vid kotan så den vandrar nedåt. däremot är han ganska svullen där han är sydd och det vätskar fortfarande... om det inte gett med sig i mitten på veckan så ska veterinär komma ut igen och bedöma om han måste till Uppsala igen och öppna upp igen. Oro i magen.... :(

jag hoppas det är så, svullnaden är nu mest nere vid kotan så den vandrar nedåt. däremot är han ganska svullen där han är sydd och det vätskar fortfarande... om det inte gett med sig i mitten på veckan så ska veterinär komma ut igen och bedöma om han måste till Uppsala igen och öppna upp igen. Oro i magen.... :(
Håller tummarna för att det bara är vanlig svullnad. <3

hoppas också det... men det ser inte så bra ut, men så vet jag ju inte hur jag ska förvänta mig att det ska se ut heller :)
Har du någon bild?

Slänger in två bilder på hur min häst såg ut. Nu är det ju inte fraktur på samma ställe, men du kan ändå se att det var väldigt svullet i början.

Den här bilden var nog drygt 10 dagar efter operationen. När hon kom hem typ 4 dagar efter operationen var hos knappt inget svullen kan tilläggas.

Denna bild var från ca 2,5 månad efter operationen. Man ser ju fortfarande viss tendens till svullnad men den gick saaaakta tillbaka.

Har tyvärr ingen nytagen bild. Nu är hon inte direkt svullen men hon har en del ärrvävnad och har hårda knölar vid alla ingångshål. Min häst hade ett sticksår också (där den största bullen är på första bilden) och där har hon idag en ganska stor knöl och håret har inte växt ut precis där.

Har du någon bild?

Slänger in två bilder på hur min häst såg ut. Nu är det ju inte fraktur på samma ställe, men du kan ändå se att det var väldigt svullet i början.

Den här bilden var nog drygt 10 dagar efter operationen. När hon kom hem typ 4 dagar efter operationen var hos knappt inget svullen kan tilläggas.

Denna bild var från ca 2,5 månad efter operationen. Man ser ju fortfarande viss tendens till svullnad men den gick saaaakta tillbaka.

Har tyvärr ingen nytagen bild. Nu är hon inte direkt svullen men hon har en del ärrvävnad och har hårda knölar vid alla ingångshål. Min häst hade ett sticksår också (där den största bullen är på första bilden) och där har hon idag en ganska stor knöl och håret har inte växt ut precis där.

okej, när jag ser din översta bild så känns min svullnad ganska liten. DOCK va ju min knappt alls svullen när han kom hem men blivit mer svullen nu, ca 2,5 vecka efter stygntagning...

bild från första bandagebytet efter hemkomst (24 januari):
24_januari_2015_54e1de8c2a6b2278ebb3ec65.jpg

bild från i fredags, 13 februari:
13_februari_2015_01_54e1de952a6b2279914223e0.jpg

13_februari_2015_02_54e1de9dddf2b377f937ed1c.jpg

det kommer mkt vätska/var fortfarande från öppningen precis under där stygnen var. den undre öppningen vätskar ej längre.

okej, när jag ser din översta bild så känns min svullnad ganska liten. DOCK va ju min knappt alls svullen när han kom hem men blivit mer svullen nu, ca 2,5 vecka efter stygntagning...

bild från första bandagebytet efter hemkomst (24 januari):
24_januari_2015_54e1de8c2a6b2278ebb3ec65.jpg

bild från i fredags, 13 februari:
13_februari_2015_01_54e1de952a6b2279914223e0.jpg

13_februari_2015_02_54e1de9dddf2b377f937ed1c.jpg

det kommer mkt vätska/var fortfarande från öppningen precis under där stygnen var. den undre öppningen vätskar ej längre.
Ja, det känns ju som att åtminstone såren borde börja sluta sig. Antar att hästen fick en ordentlig pencillinkur efter operationen? Jag kollade på lite bilder på min och efter ca 2,5 vecka efter operationen hade det i alla fall blivit skorpa på såren. Hon stod ju inne till 3 veckor passerat innan hon fick gå ut i sjukhage. Det var ju mitt i sommaren så vi ville rädda det så mycket som möjligt från insekter och solen.

Eftersom det fortfarande vätskar sig så kanske man skulle behöva köra på med lite med penicillin.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 721
Senast: Oknytt
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp