Hur brukar ni göra, brukar ni ta med foder?
När min var inlagd på Ultuna frågade jag om foder men det tyckte de inte att jag skulle ta med. Har man en känslig häst däremot kanske det är en god idé.
Håller tummarna för dig i alla fall
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur brukar ni göra, brukar ni ta med foder?
Åh va bra o läsa om att de gått bra!! Ska de stå med dränage sen eller är de liksom klart sen? Sist min blev op för sårskada skulle han stå med dränage 1 vecka o då jag va osäker på o ta bort den fick han stå kvar på kliniken en vecka. Kan man göra så fortf?De hästar jag haft som haft benbitar som opererats bort har jag fått hämta när de piggnat till tillräckligt för att kunna åka transport. Nu har jag lämnat dem samma morgon eftersom jag har 5 mil till kliniken, men de har fastat från kl. 18 kvällen innan op. Sedan har det varit 2-4 veckors boxvila beroende på vilken typ av benbit de opererat bort.
De jag haft har inte haft dränage. Bandage som skulle bytas var 3-4 dag på en som hade ett sår med 6 stygn, bandaget var på i 14 dagar, han fick sprutas med pc i fem dagar efter hemkomsten då benbiten satt ganska djupt och nära en led, stygnen togs efter 10 dagar, 2 veckor strikt boxvila, 2 veckor box + 2x5 minuter skritt, sedan sjukhage i 4 veckor innan vanlig hage. Med en annan var det ett litet sår med bara två stygn, så där var det tejpat i 10 dagar innan stygnen togs bort, ytligt sår och ingen pc, 2 veckor i box med korta skrittpromenader, 2 veckor i sjukhage och sedan ut i vanlig hage.
De är båda tävlingshästar i dag, så de blev friska. Det går säkert bra med din också!
Hoppas att allt går bra. Jag förstår vad du går igenom. Min tjej gick omkull i hagven i somras och lyckades få en liknande fraktur som din, fast på bakknät. Det var otroligt oroligt och jag mådde verkligen urkasst. Kunde inte slappna av förrän min häst stod hemma i stallet igen, och det tog 4 dagar efter operationen då hon fick kolik efter op, vilket blir lite omständigt när hästen inte får röra sig. Men allting gick bra och de brukar ju vara jätteduktiga.
Kan bidra med att min häst har klarat allt jättebra. Hon var skadad i ett ligament också och det har tagit sin tid att läka. Det har varit ett par lååånga månader, men nu är min häst under igångsättning och allting ser bra ut. Prognosen är att hon ska komma tillbaka till full träning och tävling. Hoppas på detsamma för din häst
Jag vet tyvärr inte hur lång tid det kan tänkas ta, men de kommer inte ringa dig förrän hästen är uppe på benen och mår bra. Minns att de ringde mig ganska sent (typ mellan 17-19 någon gång) men då vet jag ju inte när de började.Jag är precis som du var jätteorolig , mår inte alls bra. Och försöker jobba men det går sådär...
Pratade precis med veterinären och de ska söva min häst nu. Så himla orolig!!
Jag vet inte hur länge jag förväntas vänta på ett samtal nu??
Mår så illa...
@frittan Hur har det gått?
Härligt! Hoppas du får hämta honom snart. Det är ju sån lättnad när man får hem sin häst till hemmaplan igen. Lycka till med rehabiliteringen nu!
Hoppas på det, de skulle höra av sig idag men ännu har jag inte hört något.
Kan inte undgå att bli orolig
Precis som Görel sa så skulle jag ringa själv. Jag tyckte att jag ringde hela tiden när min tjej opererats. Det har kanske dykt upp något akut som gjort att de inte hunnit ringa eller glömt av det.Hoppas på det, de skulle höra av sig idag men ännu har jag inte hört något.
Kan inte undgå att bli orolig
@frittan säger som övriga - ring själv ! Du betalar och har rätt att få daglig rutinrapport om din hästs tillstånd oavsett ! De brister ibland att ringa men då får man ringa själv och den som svarar är ofta ngn jour/assistent/växeln osv, men då ringer ngn av behandlande vet tillbaka om du ringt och efterlyst rapport !
Okej, jag kanske ska ta och ringa själv då om de inte ringer nu framöver. de hörde i alla fall av sig igår och då sa de att de ringer, att jag inte ska ringa. typ... men ringer inte de så måste ju jag få ringa!!
ingen hemgång än för min fining, men de ska höra av sig idag när de bytt bandage. såret hade vätskat sig en del...
känns konstigt att han snart varit där en vecka!!