Fraktur på griffelben bak?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Snovind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 14 894
Sv: Fraktur på griffelben bak?

Snovind skrev:
Någon som varit med om det? Prognos osv?

Har inte fått det konstaterat ännu, men misstänkt. Veterinären misstänker det men hon var där igår så jag har inte kunnat ringa och få röntgentid ännu. Så - ge mig era erfarenheter!

Tar upp en gammal tråd! Min häst har haft en spricka i griffelbenet som för 4,5 veckor sedan röntgades och då var utläkt. Prognos.. hur lugnt ska man ta det vid igångsättning?? Jag tycker det är läkt och det är "bara att köra"! Givetvis med åtanke att hästen har varit avställd och tappat kondition och muskler!! Men mer än bara skritt o 10 min trav i skogen bör han väl klara?? Han kutar runt och lever livet i hagen och verkar helt ostörd av sin skada!

Min ponny blev sparkad av en annan häst och fick ett litet sår, han blev svullen och sen så tittade vetrinären på det och sa att det inte var nått alvarligt utan att vi skulle avvakta och se. Han gick till och med en vetrinär besiktning, så vi köpte han men då ville vi fara och kolla upp svullnaden och då visade det sej att det var en fraktur på Griffelbenet. VEtrinären sa att det är svårt att upptäcka en sån fraktur eftersom att det inte är nån belastning på det benet, så hon sa att det bästa att göra med ett brutet Griffelben är att operera bort den nedersta delen av benet, den använd ju inte till nått eftersom att det är en rästbit från då dom hade tår. :)

Men dom hade ju till och med tävlat han då han hade skadan för dom viste ju ingenting ? Och vetrinären hade ju sagt att det inte var nått farligt så så kan det gå :crazy:

och konvalens tiden på efter en sån operation är inte lång. Men får åka hem samma dag och hästen ska ha boxvila i 4:a veckor elr gå i sjukhage. Men du får skritta den medans så att du sen efter 4:a veckor kan börja trava och skritta och trava den i 2 veckor sen är det bara att köra som vanligt ! det är juh bra :)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 797
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
627
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka