Fraktur på griffelben bak?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Snovind
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 14 894
S

Snovind

Någon som varit med om det? Prognos osv?

Har inte fått det konstaterat ännu, men misstänkt. Veterinären misstänker det men hon var där igår så jag har inte kunnat ringa och få röntgentid ännu. Så - ge mig era erfarenheter!

Sv: Fraktur på griffelben bak?

Har en ponny i stallet vars vänstra griffelben bak är helt av. Men det är en ren fraktur, inga skuggor. Hände för två månader sedan och trots hagvistelse som vanligt så är han i stort sett fri från hälta nu.

Ska promeneras för hand, konsultera vet igen om två veckor för att ev utöka promenaderna och sedan röntga igen om sex veckor ungefär.

Vet ser inget hinder för att det inte skulle läka.

Tack för svar.
Det här är snarare en spricka, hästen har inte varit halt utan ridits som vanligt eftersom det bara varit en liten svullnad och såna brukar komma och gå på pållen. Enligt vet. kan de vara ohalta när det är just griffelbenet.

min kompis häst sparka på en keramikvattenkopp... gick av.. hon opererade bort det, blev helt återställd, tog inte så lång tid... hände väl typ på sommaren eller strax innan...
vet iaf att hon fick A1-försäkring på den hästen sen, så...
inte hänga läpp :D

Min gamling (25:bow: ) bröt griffelbenet hb på sommarbetet 9 september 2003.
Var då blockhalt, 5 grader :( .
MK ville först op frakturen, men eftersom pållen var 22 då, fick det självläka.
Fick gå i en sjukhage i 6½ månad:( , sedan i en större ensamhage, innan han fick gå i sin vanliga hage. Rymde på slutet från hagen, tyckte det var skittrist att gå själv där!:o
Hade först stödbandage båda bak, men fick sedan ha dubbelt zincabandage + stödbandage på hb i ca 3 månader. Fick oxå 2 kurer med Pronaxen.
Är nu återställd efter frakturen, men är skritt/sjukpensionär pga artroser båda kotorna bak, strålbenshälta/ringkota hf.:(
MK "hittade" oxå kotledsartros hb, när de rgt frakturen, även förtjockade gaffelband.:(

Ring så fort du kan och be om en akuttid, så borde du få komma och röntga hästen redan idag eller imorgon. Min erfarenhet av sprickor är att de kan vara riktigt lömska. Ena dagen ser röntgenplåten bra ut och nästa gång har sprickan glidit isär och läkt ihop fel så en operation blir oundviklig... Har också hört en bekant berätta om ett sto som fått en vertikal spricka genom hela benet (tror iofs att det var skenbenet) som inte upptäcktes i tid, och på nästa röntgenplåt syntes att hela benet glidit isär flertalet centimeter. Henne fick de ta bort, det fanns inget att göra.

Men till det positiva nu då! Om din häst bara har en spricka, så borde prognosen bli väldigt god och med lite vila och skritt vid hand borde skadan läka mer eller mindre av sig själv på några månader. Håller tummarna!

Men shit vad du skrämt!! Så lät det inte alls på veterinären! Nåja - skräckhistorier finns det alltid.
Enligt henne så läker de ganska lätt och att de inte ska ställas av utan skrittmotioneras.
Fler erfarenheter?

Snovind skrev:
Men shit vad du skrämt!! Så lät det inte alls på veterinären! Nåja - skräckhistorier finns det alltid.
Enligt henne så läker de ganska lätt och att de inte ska ställas av utan skrittmotioneras.
Fler erfarenheter?
De griffelbensfrakturer jag sett har blivit bra, ibland mha op.
Men dessa hästar har hållts stilla i ett akut läge tills fissuren/frakturen stabiliserats.
Vid fortsatt rörelse riskerar man att en spricka i benet blir en fraktur.

Min häst blev sparkad av en annan häst, det svullnade, men blev efterhand bättre. Helt plötsligt en dag var hon svullen igen och det gick inte ned... Hon var inte ett dugg halt, vare sig i skritt eller trav.
Jag åkte till kliniken och röntgade: griffelbenet var av.
Det blev operation och vila i liten sjukhage, sedan rehabilitering med promenader etc

Jag fick den bortopererade biten med mig hem :) På den kan man se att det är en spricka och strax därunder har benet gått av.
Förmodligen har det gått av när hon rullat eller nåt...

Jag tycker du ska röntga, så du vet vad du har att rätta dig efter

Inte min mening att skrämmas, jag bara delar med mig av erfarenheter. Det huvudsakliga är ju att din häst kommer till en klinik och blir röntgad och att skadan undersöks ordentligt, kanske med ultraljud. Frakturer och sprickor ska man inte vänta med, de blir oftast bara mycket värre ju längre man avvaktar, i alla fall om skadan inte är spjälad och hästen satt i boxvila.

Så har det varit för mig med. Just att det blivit bättre efterhand.
Självklart ska jag iväg och undersöka det - det är ju klart!
Hur lång rehabilitering hade du efteråt?

Det var mest ett spontant utrop. Jag har ju bett om erfarenhetsutbyte. Som jag skrev ovan ska jag självklart iväg och kolla det hela ordentligt.

Fakta om griffelbenet:
Hästen går ju på mittentån och griffelbenen är rester av de två andra tårna som är sammanväxta med skenbenet. Det är alltså inte ett ben som har någon "egen" funktion i rörelsemekaniken, de finns kvar som förstärkningar.

Så sprickan ska nog kunna läka och hästen bli problemfri, men jag förstod i din andra tråd att den också har ryggproblem och det kan ju vara en värre sak.

Fortsättning från Senior.

Alltså situationen är följande:
-Du är ordentligt sjuk, lång tid framöver, har inte själv möjlighet att ta hand om hästen
-Ekonomin lidande
-Hästen 15 år och även den hyfsat långtidssjukskriven pga den ännu oröntgade men troliga sprickan
-Kissing spines finns kroniskt, blir värre nu när hästen skall stå. Försvinner aldrig
-Hästen utbildad ung. LA
-Hästen hyfsat snäll och okomplicerad (?)

Ditt läge... hmmm...
-Låna ut hästen som sällskapshäst till någon mot att denna står för hästens kostnader => du kan vara sjuk i lugn o ro och det belastar inte din ekonomi, men kanske inte såå lätt att hitta någon som tar emot hästen NU samt att du kan få tillbaks den när som helst i princip och ändå har kvar yttersta ansvaret och oron.
-Sälja hästen som tänkt. Men köpare som vill köpa en 15-årig konvalecenthäst står kanske inte på kö? Kan dröja att få den såld.
-Ta bort hästen. Oerhört jobbigt för dig att göra men döda hästar lider inte och du behöver ingen som sköter den åt dig.

Hade det varit jag och min häst i motsvarande situation hade jag nog valt att ta bort den om den inte hade haft några speciella egenskaper som hade kunnat locka ett bra hem till den.

Tack. Det förklarar ju också att han inte visat hälta - vilket talade för just griffelbenet enligt vet.?

Tack för svar och engagemang!
Jag är inte ordentligt sjuk ännu men på kraftigt nedåtgående om man säger så. Resten av sammanfattningen stämmer. Hästen är väldigt okomplicerad men har fysiken mot sig. Väldigt stor och grov och därmed inte helt lättriden då han är ganska stark och mycket kropp att hålla ordning på. Men som sagt totalt okomplicerad att hantera, ha med sig osv.
Han är ju troligen inte så lättsåld även om han "bara" haft ryggen, hade jag visst det jag vet idag när jag köpte honom så hade jag inte köpt honom. Låna ut har jag varit inne på - men precis som du säger. Vem vill låna honom och då står jag risken att få tillbaka honom trasig.

Min shettis hade 3 sprickor i griffelbenet precis under hasen.Var på solvalla och röntgade 3 gånger på ca 5 månader för att hålla ordentlig koll.Trots otaliga rymningar och allmänt bus blev hon helt återställd efter ca ett halv år.Det ända som märks är att hon har en liten knöl där skadan var,men detta är helt normalt enl min vetrinär.Hoppas att allt går bra!!!

happ..då ska jag nog ringa klinik i morgon för att boka röntgen med andra ord.De har sagt åt mig att avvakta men inget har hänt..

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
472
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 797
Senast: MayGrace
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
627
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
872
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka