frågor vid hästköp

S

senap

Verkar nu äntligen hittat en ponny till dottern. :) Jag har försökt att ta reda så mycket jag bara kan om den, men jag är rädd att jag missat att fråga något. Hjälp mig lite....Vad tycker ni är viktigt att ta reda på när ni står i begrepp att köpa häst? :confused:
 
om den har haft några skador/sjukdomar
hur länge tidigare ägare haft den
vad den har för registreringsbevis
hur den är med andra (nya) hästar
hur den är att rida ut

finns hur mkt som hjellst man kan fråga. detta va vad ja kunde komma på fort vad det var vi frågade!

vi ringde även tidigare ägare (fick tlf. nr av säljarna) och frågade hur hon var när dom hade hennme-
 
Först o främst ska man ju se till att det känns bra och att säljarna verkar seriösa! :)

Ta reda på så mycket du kan om hästen; skador, olater, lastning, skoning, klippning och övrig hantering.
Rida ut? Trafiksäker?
Titta på hästen, kolla benen och att den inte har allt för stora exteriöra avvikelser som kan skapa problem i framtiden.


Det är alltid bra att provrida mer än en gång om man har möjlighet. Första gången man provrider så känner man ju mest av hur hästen är. Om man rider en andra gång så kan man rida lite mer ordentligt.

Sist men inte minst, gör en ORDENTLIG veterinärbesikning, med en kunnig veterinär..
Att ta blodprov kan också vara bra, känner en tjej som blev lurad på ganska mycket pengar om man säger så.
Genom blodprov kan man se till så att inte säljaren har gett hästen någonting smärtstillande eller liknande inför vet. besiktingen.



Jag köpte häst för två veckor sen, vi besikta den och han gick igenom, men likförbaskat är han halt.. :smirk:

LYCKA TILL!! :rofl:
 
Kan vara bra och ta ut en eqieteraput oxå, veterinärerna brukar inte vara allt för bra på att gå egenom muskler och så!!

kolla oxå om hästen är liksidig, el snemusklad.
 
Ja, det är ungefär samma saker som jag redan frågat och kollat. Då kanske jag inte glömt något i alla fall :).
Vetrinärbesiktning är ju självklart, tyvärr så kan vi bara provrida en gång, eftersom det är långt bort, men det kändes VÄLDIGT bra, och det var inget som vi kände oss tveksamma om. Men helst skulle jag vila att vi provade den en eller flera gånger till, men tyvärr så går inte det. Sen är det ju alltid en risktagning.....
 
Ni kanske kan få ta hästen på prov?
Jag tycker att om det känns bra ska ni köpa hästen.
Allting kan ju inte stämma direkt när man tar hem den heller, men det får man ju träna på! Huvudsaken är att det känns bra.

:)
 
det här med att få hästen prov kan ni glömma...har aldrig hört nån som lämmnat ut sin häst prov hittils iaf

Försök kolla upp gammla ägare oxå,och glö INTE att RÖNTGDA
 
Självklart kan man få hästen på prov, under förutsättning att man som köpare framstår som seriös. Och givetvis är det oxå. Det är vanligt att det går till så.
 
Vi har haft en ponny hemma på prov innan vi köpte honom. Inga problem. Skriv ett ordentligt kontrakt bara.

Om du har möjlighet så fråga någon från klubben där ponnyn varit. Hur han han gått på träning/tävling.
 
Jag skulle gärna ta en häst på prov. Men jag skulle ALDRIG lämna en på prov. Inte en chans i hela universum.

Jag har sett exempel på dem som fått tillbaka vrak efter ett par veckor på prov. Nejtack. Aldrig.

Däremot - kolla så många gånger som möjligt på hästen, be att få göra allt - typ hämta i hagen, lasta osv. Och siste men inte minst en ordentligt besiktning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp