Frågor till er som har inackorderingar!

Fashionistan

Trådstartare
Jag ska snart flytta till ett nytt stall och innan har jag bara köpt strö (torv & spån) själv och använt så mycket som jag vill, dvs ½-1 ny bal varje dag!

Men nu kommer det att ingå 5 balar i månaden och man får köpa till mer om man vill.
Jag kan tycka att 5 balar är på gränsen till lite (?) och kommer att köpa till fler.

Hur räknar ni när ni räknar ut sånt här?
Och kan man räkna med att få strö upp med 5 stycken eller är det alla man får då första månaden?

(Ja, nu tänker alla olika men vissa normer brukar det ju finnas!)

:laugh:

Sv: Frågor till er som har inackorderingar!

kan ju vara så att boxen redan är uppströad, och tycker du att 5 är för lite så köp egna.
Jag var i ett stall där man fick mellan 4-5 per månad, första tiden försökte jag få det att räcka till, sen började jag köpa eget också.

Jag har nog använt 1,5-2 i veckan.

Jag skulle då aldrig ställa min häst i box som redan var strödd! :crazy:

Men absolut, jag köper gärna till, ville mest kolla läget! :)

Jag har inte några problem med att få en bal i veckan att räcka till en box... oftast behöver det ännu färre balar. Iofs har jag bädd, men den är fast och fräsch.

På den tiden jag inte använde bädd gick det inte heller åt mer än en spånbal i veckan.

Nu har jag inga inackorderingar, men fyra egna hästar. Efter att boxarna ströats upp klarar jag mig galant med 1 bal i veckan till varje stor häst och ca 0.5 bal i veckan till de små ponnyerna. Så jag tycker att 5 balar per månad låter rimligt, t.o.m väldigt bra. Sedan finns det naturligtvis hästar som grisar ned mycket, men i så fall får man ju köpa extra.

Från de stall jag hyrt in hästarna i har jag upplevt att många använder för mycket strö eftersom de mockar ut alldeles för mycket. Gödselhögarna har innehållit en väldigt stor del rent strö. Så jag har full förståelse för att stallägare vill begränsa hur mycket strö som ska ingå i hyran.

Där jag står ingår 4/månad. Och då inga extra för att strö upp boxen. Så jag tar första veckans spånbal + köper till så många extra som behövs för att strö upp boxen. Sen fortsätter jag att använda 1/vecka (köper till extra ibland).

Jag vet inte hur de kommit fram till detta. Men några använder halmpellets och där går de på rekommendationer från tillverkaren angående hur mycket som ska gå åt.

Jag skulle då aldrig ställa min häst i box som redan var strödd! :crazy:

)

För att?

Är intresserad därför att på den tidan vi hade inackorderingar så brukade vi, efter rengöring, utsopning och skurning efter förgående häst, ströa upp med nytt strö. Detta för att tillträdande skulle slippa mecka med det på en gång samt att de inte behövde "ta av sin kvot" för att ströa upp. Men detta kanske är nåt som generellt inte uppskattas?

Om jag vet att boxen är totalt rengjord och att det är helt nytt strö kan det vara okej, jag tänker mer om du får komma till en box som används som "innebox" under sommaren tex.

Men är det helt nytt så är det lungt, då är det ju som att jag gjort det själv och då är det ju bara bra! :laugh:

Vi fick 1,5 bal i veckan, det var lagom tycker jag. Men nu är det omgjort så vi betalar kallhyra, foder, strö etc för sig och jag använder drygt 1 bal i veckan (spån, ingen bädd) men då är jag väldigt noga när jag mockar för att spara så mkt som möjligt på ströet. Jag har till och med fått frågan om hur jag håller så rent hela tiden. Jag är lite pedant när det gäller hästens box...som tur är så är hon också väldigt renlig:D

Jag är också superpedant med boxen, kan plocka pluttar i åratal!
Tyvärr är detta inget min häst tar hänsyn till... :angel::devil:

;)

En om dagen? :crazy:

Har i princip oavsett häst klarar mig utan vidare på en bal i veckan, mockar petnoga (= slänger heller inte mer rent än vad som går att undvika).

5 bal i månaden är rätt generöst, det vanliga är att det ligger på 4 bal i månaden.

Okej! Låter lovande! :laugh:

Stallet i sig verkar kanon så det hade inte hindrat mig i vilket fall!

1 bal om dagen?! :crazy: Då måste antalgligen du slänga massor med rent stån, eller så skitar din häst ned fruktansvärt mycket? Jag använder 1/1.5 i veckan, max.

Ptja jag har en unghäst som går runt en del och gillar att dra ut hö + att jag vill att hon har en riktigt tjock bädd som är snustorr! :)

Har ej heller bädd, utan går igenom allt every day ;)

Vi klarar oss fint med en bal i veckan. Har man en häst som skiter som en ko och sölar ned precis överallt är det klart att det går åt mer, men annars får man nog lära sig att mocka lite noggrannare och bara ta bajsarna + det som är blött.

Det där var inte så trevligt om det var en pik? :crazy:

Men annars håller jag med!

Jag skulle bli galen på en häst som "elvispar" runt i boxen, DÅ är det hopplöst att vara pedant! Tur att jag och pållan tycker lika:D

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 024
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: warg
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 628
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka