Frågor till er som har inackorderingar!

Sv: Frågor till er som har inackorderingar!

KL

Vi har en inackordering men har kallhyra och sen skriver dom upp hur mycket hö och spån dom har användt under månaden summan för det räknas ihop och läggs på kallhyran. Då kan dom ta hur mycket som dom själva vill och det funkar bra.

Annars tycker jag att 5 balar i månaden låter ganska rimligt och priset för dom 5 är såklart inräknade i din stallhyra. Det kunde säkert ingått 10 också men då hade ju stallhyran aoutomatiskt blivit dyrare och eftersom dom flesta inte använder 10 spånbalar i månaden så känns det ju lite onödigt att dom ska betala för ngt dom inte använder.

Jag tänker som så att en bal om dagen är jäääättedyrt!! Här kostar de billigaste balarna 75:- och en om dagen blir 2.250:-/månad!! En hel väldig massa pengar som jag hellre lägger på annat. När jag hade sto+föl i samma box gick det ca 2 balar i veckan, med bara mitt sto går det 1-1.5 bal i veckan och med världens renligaste unghäst på bädd gick det 1 bal var 10ende dag:).

KL
Min häst är en riktig gris i boxen, skiter precis där det faller sig, dock ingen boxvandrare, men grisigare än många andra, och honom har jag haft på 1 1/2 bal spån i veckan utan problem. någon enstaka vecka häroch där har det gått åt 2 bal i veckan. så för mig låter TS 1/2 bal om dagen helt extremt, förstår inte hur det ens är möjligt att ett sånt behov skulle finnas om man strött tillräckligt från grunden - ÄVEN om man mockar bort kisset varje dag och är nitisk ang. att boxen skall vara fräsh och torr.

Jag tänker som så att en bal om dagen är jäääättedyrt!! Här kostar de billigaste balarna 75:- och en om dagen blir 2.250:-/månad!! En hel väldig massa pengar som jag hellre lägger på annat. När jag hade sto+föl i samma box gick det ca 2 balar i veckan, med bara mitt sto går det 1-1.5 bal i veckan och med världens renligaste unghäst på bädd gick det 1 bal var 10ende dag:).

Där tänker jag som du, att så gott om pengar har jag inte att jag kan slänga dom direkt ut på gödselstacken ;)

*kl*

Och hade jag varit stallägare hade jag inte varit lycklig för det måste hamna hur mycket ren spån som helst där, och det gör den ju helt värdelös att använda som gödsel sedan när den ska tömmas.

/Camilla

I min hyra ingår 3 balar spån eller torv/månad, jag köper till en eller två en vanlig månad. Om jag skulle lägga in en halv-1 bal/dag skulle jag bli ruinerad... Och galen.

Tar ut allt blött varje dag, har inte tunn bädd på något vis och plockar allt bajs såklart. Silar igenom allting varje dag men det tar ju max 10-15 minuter om jag är långsam.
Och det räcker utan problem. Spånet är väl inte kritvitt varje dag men det är inte smutsigt så det ser illa ut heller. Jag tror jag är rätt normal på den punkten.

Jag tycker endå det låter väldigt, väldigt mycket.:crazy: Jag har inte heller bädd, mockar ut allt. Då är min häst väldigt lättmockad, men jag vet andra hästar som är riktigt skitiga av sig och de använder inte mycket mer än jag gör. :)

*kl*

När min häst stod installad och spån igick så hade vi 6 balar i månaden. På vintern räckte det lite dåligt, jag brukade använda 7 när hästarna bara var ute 9.30 -16.30. I nuvarande stallet är hästarna ute 7-18 (ev 19) vintertid och det märks betydligt på spånförbrukningen. Klarar mig oftast med 4-5 balar per månad då.

KL

Våra hästar står inne ca 8-10 timmar per dygn. Två är renliga av sig och de klarar sig på 2-3 balar var i månaden. Till vårt stora kallblod som är en riktig skitgris och som dessutom äter uppåt 20 kg grovfoder per dag går det snarare 2 balar i veckan, så 8 i månaden då.

Så åtgången varierar väldigt mycket och många hästar står ju inne längre än vad våra gör. Men jag har ändå svårt att förstå hur man kan komma upp i sådana mängder som en halv bal per dag för en normalhäst :D

Har bädd till mina. Torv i botten och spån över. Använder pärl-kalk mot lukt och för att suga upp fukt. Karar mej lätt på en bal spån i veckan till två hästar.

*kl*

När min häst stod installad och spån igick så hade vi 6 balar i månaden. På vintern räckte det lite dåligt, jag brukade använda 7 när hästarna bara var ute 9.30 -16.30. I nuvarande stallet är hästarna ute 7-18 (ev 19) vintertid och det märks betydligt på spånförbrukningen. Klarar mig oftast med 4-5 balar per månad då.

Ja, det är ju sant visserligen, står de inne mer går det åt mer strö. Men även om våra nån dag bara varit ute 8.30 - 16, har det aldrig gått mer än 6 balar i månaden och då är det MYCKET strö för mig. använder normalt 4/månad. :)

Jag brukar ströa upp till en ny häst och sen gäller en bal i veckan (ganska stora balar) Sen får man betala extra. Det är många som inte har en aning om hur man mockar och vräker ut allt, rent som smutsigt så det är för att undvika skenande strökostnader och att lära folk mocka mera noga. Kan tillägga att jag inte mockar, utan det för de göra själva. Jag tycker att det är ett sätt att folk inte struntar i att komma för att se till sina hästar dagligen. Visst kan jag mocka om någon behöver vara borta, naturligtvis. Eller så får de be någon annan.

Där jag står ingår det fem spånbalar i månaden, och vad jag har märkt är det tillräckligt. Det är inte jag som mockar utan det ingår i hyran, men jag har aldrig sett att det varit ont om spån i boxen och inte heller att det har varit skitigt. När jag stod i stall med bara kallhyra gjorde jag av med ungefär lika mycket :)

1 bal spån om dagen köpt från granngården styckvis blir ju 89:- om dagen:crazy: det är ju typ 2600 kr i månaden:crazy: Varför kör du inte med bädd istället på en sån häst som gillar tjockt lager att ligga på?

Jag spånar upp min box med 3-4 balar. Sen går det åt en bal per 8-10 dag, runt 4 i mån. Har rejäl bädd.
Nu i sommar står han på halm, "vanlig mockning". Gick åt 2 balar halm (stora småbalar) att halma upp den. Sedan 1 bal var 5-7 dag. Lite går åt som "tilltugg":d

Jag har aldrig gjort av med 5 spånbalar per månad. Har två hästar och det går åt 3 balar i månaden i stort sett hela tiden. (ena hästen på växelströbädd och den andra på permanentbädd)

Hur stor är boxen du ska flytta in i?
Tycker ½-1 bal per dag låter enormt till en normal stor box.

Själv använder vi knappt 3-4 balar i månaden till en 4*4 box då den är upp strödd, och då är vi också ganska pedanta med att göra rent (tar dock aldrig ur rent spån).

Jag har både egna hästar och inackorderingar. I stallhyran ingår 1 bal per vecka och det har hittills räckt. Jag kör med permanentbäddar under vintern då jag har ett helkallt stall. Har provat m växelströbädd och det går inte åt mer spån för det. Om en häst drar så mycket som en halv till en bal om dagen skulle jag kontrollera hur mycket vatten den dricker och också om det är mer högar än vad en häst normalt lägger på samma tid.

KL

Inte ens min hästs kompis, som är en riktig lortgris som släpar runt fötterna i ströet strör vi med så mycket som 1/2 bal om dagen åt! :o

Om man mockar "för noga" (dvs gräver upp de kompakta men torra delarna runt kanterna och siktar hela bädden genom grepen) så får man såklart ströa upp en hel del varje dag, men jag brukar försöka att mocka så mycket som möjligt åt honom själv för att slippa den åtgången.
(Han har annars några olika skötare som aldrig är där två dagar efter varandra, så se mockar så som de tycker är rent och fint, utan att se konsekvenserna av det dagen efter. Svårt det där...)

Nä, strör man upp hans box ordentligt en gång och mockar utan att gräva upp det som han trampat till så går det inte mer än 1-1 1/2 bal i veckan, trots elvispfasonerna. :)

Ju tunnare bädd han har från början, desto snuskigare blir den varje dag, och desto mer strö går det åt i längden.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 024
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 914
Senast: warg
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 628
Senast: Thaliaste
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka