Frågor om tornerspel?

P

Pontiac Firebird

Undrar om man får ha hingst på tornerspel?
Finns det någon internet sida om regler och sådant?
Finns det ett sällskap i östergötland?
Eller ett prova på?
Någon/några som kan tänkas starta ett eget?

Tycker det ser så roligt ut när ni riktigt flynger fram!:love:
Vill så gärna prova på!:d

Berätta gärna om hur/när ni började med tornerspel.

Kramar ia.

Sv: Frågor om tornerspel?

Undrar om man får ha hingst på tornerspel?
ja det får du
Finns det någon internet sida om regler och sådant?
kolla på http://www.xn--riddarsllskap-hfb.se

Finns det ett sällskap i östergötland?
kolla med http://lordseverin.mine.nu/ han håller till i östergötland

Tycker det ser så roligt ut när ni riktigt flynger fram!
Vill så gärna prova på!
det finns inget roligare än att rida tonerspel :love:

Berätta gärna om hur/när ni började med tornerspel.
jag började för 7 år sedan med att låna ut min häst till en annan ridare som red i ett år på min hästen . men jag tycket att det verkade roligt så jag började själva att rida har aldrig ångrat mig
har ridit 3 sm i år kom jag till final och blev 10:a och bästa kvinliga riddare

det kommer vara tonerspel hela sommar på medeltidens värld i götene börjar den 27 juni och slutar 31 augusti

Tycker prova på tonerspel du kommer inte ångra dig
Riddare Roth

Angående hingst eller inte så är det upp till tornerlaget som du är med i. (Om du går med i ett lag, alltså.) Det beror också på hingstens temperament, om han klarar av att ridas tätt ihop med andra hästar och ibland brunstiga ston. Somliga har inga problem med det, andra kan inte komma i närheten av andra hästar utan att smälla av.

Hehe, enligt min erfarenhet är problemet att rida formation betydligt värre med ston än hingstar :D

Till TS kan jag bara säga, fungerar hästen som individ brukar det inte vara några problem om det är en hingst. Det beror på vad föreningen du vill tillhöra har för regler, en hingst kräver ju egen hage eller kanske box när du ska ut på arr. Alla hästar passar inte till tornerspel, men enligt min mening är det relaterat till hästens psyke och inte dess kön. En väluppfostrad och välriden hingst kan utan problem ridas bland ston, även om det kan krävas lite mer av ryttaren under betäckningssäsongen.

En väluppfostrad och välriden hingst kan utan problem ridas bland ston, även om det kan krävas lite mer av ryttaren under betäckningssäsongen.

Visst fungerar det med hingst men det är nog som alla redan skrivit helt upp till den individen.

Som storyttare kan jag ju säga att en hingst som inte riktigt lyssnar på sin ryttare i närheten av ston är OTÄCK! Sen finns det ju en hingst i svängen som visserligen ropar och låter men som lyssnar väl på sin ryttare. Jag delade bo med honom på SM för 3 år sedan då jag red en 6årigt sto och jag hade ingen oro alls i det läget..

Ni förstår, när jag säger att jag har en fullblodshingst så backar alla!
"Fullblod är så hispiga och oregliga och en hingst då ja..." säger de.
Men han är coollugn! Visst "pratar" han mycket och "dansar" lite,
Men sedan när han vant sig vid omgivningen är han trevligare är stona!
Rider både ensam och i grupp med sidepull och känklar, då han är känslig.

Stolt över min älskling:love:

Äsch den gamla skrönan - alla hästar kan vara hispiga, det beror ju på hur dom behandlas... Själv har jag jobbat med nordsvenska brukshingstar där alla stod i spiltor brevid varandra utan nått tjafs. Dom kördes även i 4spann utan nått bråk.

Bockens Kämpar i sörmland har hingst med i sitt gäng. St Nicoali likaså... Sen kan det hända att jag missat nån.

Vi har Fortis Insanias St Miael´s häst som är en grymt trevlig individ.
Vet man inte att det är en hingst tror man inte det. Nog för att det finns power i hästen men inte en gnutta "hingstfasoner".

Var det den som "munken" red på SM? :confused: I s f kan jag bara hålla med - hade aldrig stämplat den hästen som hingst! :bow::love:

Ni förstår, när jag säger att jag har en fullblodshingst så backar alla!
"Fullblod är så hispiga och oregliga och en hingst då ja..." säger de.
Men han är coollugn! Visst "pratar" han mycket och "dansar" lite,
Men sedan när han vant sig vid omgivningen är han trevligare är stona!
Rider både ensam och i grupp med sidepull och känklar, då han är känslig.

Stolt över min älskling:love:
När jag skulle köpa fullblod och nämnde att jag skulle rida tornerspel så trodde jag allvarligt att folk skulla falla döda ner framför mig, för alla sa liknande saker som du har hört; "Det går inte att rida tornerspel på dem, de är för stissiga!" Bla, bla, bla... :grin:

Personligen älskar jag hingstar och hade gärna ridit tornerspel med min lilla kille om han inte hade varit 102 cm hög. :angel: Faktum är att en hingst som skärper sig brukar vara mer medgörlig än ett sto, men även en väldrillad hingst kan explodera i ett hormonstinnt orosmoln helt plötsligt, utan förvarning, vilket de flesta ston inte gör. Så om jag hade hingst och var osäker så skulle jag lyssna med det tornerlag som jag vill gå med i och fråga vad de har för regler för hingstar.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V