Frågor om rang

Tussemaja

Trådstartare
Vi pratar ju ofta om rang när det gäller våra hästar. Låg rang. Hög rang....
Men hur kan man egentligen veta? Vilka specifika tecken på låg resp hög rang kan man säga att det finns? Hur kan man tex märka i stallet om nån är hög eller lågrangad...? Jag har hållit på med häst läääänge och trodde mig veta detta, men när jag började fundera närmare så inser jag att det är mer komoplicerat än jag trott...Jag har tex ett sto som jag alltid ansett stått högt i rang. Hon började inte brunsta förrän det kom ett annat sto till stallet, som är någorlunda jämnårig och - troligen - åxå skapligt hög i rang. Fast bara vad jag tror... Men hur vet jag 100 att mitt sto är ranghög? Kan det inte lika gärna handla om osäkerhet? Eller är det bara vi människor som blir arga när vi blir rädda? Kunde vara kul att få lite synpunkter på frågor kring detta. Eller finns det nån anna bra tråd?

Sv: Frågor om rang

Har själv insett att hästars rang verkar mest bero på flocken dom går i för tillfället,om individen inte är extremt hög eller låg rangad..
Min egen blir vakt hingst (är en hingstig valack)om han går med ston eller bred vid ston.I en ren valack flock med en stark bra ledare blir han genast mellan rang och låter andra ta hand om vakten....

en häst som står högt i rang är en häst som bara behöver vifta på svansen eller vinkla ett öra så lyssnar de andra...det är en klok och sansad flockledare för mig.

Sen har vi min häst som vid första syn kan verka hög i rang för den obildade, blir hon arg eller förnärmad så går hon till atack, jagar och stampar osv, tills hon hamnar i en flock där hon får en riktig ledare över sig, hon blir helt sansad och "normal". Jag anser att min häst i själva verket är lågrangad och som dessutom inte kan ta en ledarposition på ett hälsosamt sätt utan då reagerar hon som jag skrivit ovan. Hon är beroende av att hamna i en flock med en riktig ledare.

Jag tror att de som gör mest väsen av sig är inte säkra på sin position och vet inte hur de ska hantera "makten"

Tror ungefär som du men vore skönt om man kunde känna sig lite mer säker - i synnerhet i samband med hopsläpp å sånt...

Man får ju också titta på varför den ene jagar den andre.... Ett av mina ston kan vara superilsk på en av de andra och jaga henne och hotas, men det är för att hon håller ordning och tycker att den andra hästen inte sköter sig som hon ska. :) Hon som håller ordning i ledet så att säga är inte högst i rang. Det finns ju olika "arbeten" i en flock, tex bestämmare, vägvisare, väktare...... den som visar vägen tex behöver inte vara den som är den slutgiltiga bestämmaren...
Sådärja, nu kanske jag har krånglat till det ännu mer! ;)

Håller med, det är inte så enkelt att som åskådare få klart för sig hur hästarna löser rangordningen. Det krävs många timmars iakttagande ...

Tycker, som någon skrev här, att en bra ledare inte gör så mycket väsen av sig men är den som tveklöst bestämmer när det hettar till eller när det gäller vem som först tar för sig av maten t ex.

Vi har ett mycket ranghögt ledarsto i vår flock. Hon har ingått i olika flockar genom livet och alltid, undantagslöst, tillskansat sig ledarposition. När hon var ung var det med ett mer våldsamt tillvägagångssätt, numera räcker det med små signaler från denna mycket självmedvetna äldre dam.

De andra i flocken växlar lite i rang, beroende på vilka som ingår där för tillfället. Vaktstoet har i år lämnat över den rollen till en yngre häst, som går in för sin uppgift med lite väl mycket energi ibland. Det äldre vaktstoet är ibland tuff mot sin efterträdare, ibland backar hon. Själv har hon slagit sig ihop med en mycket ranglåg äldre dam, och de två är mycket fridsamma och blandar sig aldrig i några bråk.

Sedan har vi den lille shettisvalacken, som har tagit på sig rollen av "hingsten som vaktar sin flock" och som gärna håller sig lite i utkanten men ändå högst närvarande, om ni förstår vad jag menar. Han tar hand om alla nykomlingar, mäklar fred, håller reda på var alla är någonstans och bryr sig inte så mycket om rangstrider.

Jag tycker det är jätteintressant och skulle kunna skriva metervis om detta ...

Ledaren och väktaren tycker jag är lättast att se i en flock. Ledaren är oftast ett äldre sto som utstrålar lugn och trygghet, men det är hon som ska äta, dricka, få godis och uppmärksamhet först. De andra flyttar sig när hon kommer lunkande och höjer lite på huvudet. Man kan också märka på flocken när ledaren är borta, det är oro i lägret.
Väktaren är alltid uppmärksam på vad som händer, tittar upp först och rör sig mest.
Där emellan kan det vara svårare. Det är ganska kul att se. Vi har två ston "mellan" ledaren och väktaren var av den ena är dotter till ledarstoet. Hon är dessutom yngre ( 4 år) än det andra stoet och borde därmed visa respekt för detta. Men hon kan retas, tränga sig i vatten/mat kön osv. När det andra stoet vill sätta henne på plats, springer hon till sin mamma som genast tar henne i beskydd. Blod ÄR tjockare än vatten! Är däremot mamma borta så är det genast det andra stoet som tar ledarrollen.
Jag tycker det är underbart att se med så små medel ledaren kan få hela flocken att agera och de fattar direkt. Hon kan också ta i ganska ordentligt på sina föl när hon uppfostrar dem, samtidigt som hon skyddar den lille omsorgsfullt när de andra blir lite för närgångna.

KL

Jag har 3hästar hemma som har vad jag kan se är.

Cilla, polisen. Hon ser till att dem andra två uppförsej vid maten, in/utsläpp, vid ridning, bajsar på toaletterna i hagen, mm.

Simba, försvararen. Han jagar ut vilt från hagen och (Harkel) även folk han inte tycker har i hans hage att göra, han har även som yngre slitit sig och jagat hundar som har sprungit efter oss vid promenader.

My, vet inte.

Fast jag vet inte om jag har någon som är högre i rang en den andra då alla äter ifrån samma mathög, Cilla kan bli sur på Simba om hon inte tycker att han uppförsej vid maten.
Ställer jag ut en spann med mat så trycker 2 ner sina huvuden i en 20/25L spann och den tredje jagar inte bort någon av dem andra utan är väntar ivrigt på när en lucka uppnarsej, vilka två som äter först är olika.

Kram

KL
Detta är så otroligt intressant! Man lär sig massor bara av att se på hästarna i hagen.
Jag skulle kunna sitta hur länge som helst och se på hästar som "pratar" i hagarna. Man lär sig se hur de använder sitt kroppspråk och att läsa av dem, något som man har stor nytta av även när det är dags för människorna att blanda sig i.

byt ut ordet rang mot status, hästar rangordnar sig inte 123 osv utan parvis, och det handlar mest om vem som flyttar sig för den andre.

man kan ställa dem i boxar bredvid varandra innan man släpper ihop så får man ett hum om vem som är högst i rang.
Ranghöga skriker och stampar i marken

Håller inte med helt, det finns många olika sätt att uttrycka ranhöghet på. Gamla trygga ledare behöver inte skrika och stampa i marken, det räcker med en speciell hållning och en blick.

Parvis rangordning förekommer säkert bland hästarna som är underordnade ledarstoet, men hon har ingen jämlike. Åtminstone inte i de flockar jag har haft insyn i.

den som skriker och stampar mest är inte alltid ledaren, min står o stampar o skriker på flera meters håll och om de andra då kommer närmre så springer hon iväg åt motsatt håll, brukar försäkra hästägare som ska släppa ihop sina hästar med min att hon aldrig går upp i närkamper hon slåss på avstånd. Och tro mig hon skriker och brölar nåt så otroligt, hörs på långa vägar.

Här har vi lite olika exempel på ngt överdrivna signaler vid ett ihopsläpp, den andra hästen är som synes inte märkbart imponerad ;)

IMG_1158.jpg

IMG_1159.jpg

IMG_1164.jpg

IMG_1166.jpg

Stamp och brööööl

IMG_1167.jpg

Vad söta de är. Man ser också att han håller "säkerhetsavstånd" till "bläsen" när han visar upp sig. Han vet nog väldigt väl att han inte ska utmana på allvar.

I flocken som mitt sto gick i förut såg man det när IKEA påsarna anlände vid lunch, samt vid insläpp. Hästarna hade en väldigt tydlig ordning, som vi människor respekterade när vi tog in dom, annars blev det tjafs hästarna emellan. Annars syntes det inte så mycket. Mitt sto var "lägst" - fick äta sist och hängde längst bak tills alla andra hade gått in - men hon var faktiskt bästis med ledarstoet och gick mycket med henne i hagen. Hon är lite nervös av sig, kan vara att ledarstoet var en trygghet för henne.

Min förra arabvalack var lägst i rang i sin flock -det såg man även där när dom fick mat i hagen och när dom skulle in - men trots det märkte jag att han var väldigt poppis bland dom andra, och var den som nya hästar alltid tydde sig till. Han var väl en sån som var för gammal och klok för att bråka om rang helt enkelt, men nöjde sig med att vara en klippa i flocken.

Ranghöga skriker och stampar i marken

:confused: Nej du, ;) det gör hingstar och vissa valacker och även vissa ston men det är mera en utmaning. sånt ägnar sej inte ranghöga åt. Det behöver de inte.

Delvis KL
Håller med nästa talare, dem som har rang verkligt hög rang, behöver inte visa det alls, dvs synligt för människor, det bara ÄR, de går dit de vill och ingen ger sig i strid med dom i regel. OM någon sätter sig upp så pass att den riktigt ranghöga måste markera så handlar det om blixtsnabba och kraftiga markeringar. Tar inte den uppstudsige det kan den åka ut ur hagen - via staketet...Men det är ofta resten av flocken som jagar, de går ledarens ärenden....när de insett hur landet ligger, hästar är medlöpare i allra högsta grad;)

Är hagen riktigt stor så ser den som är flockledare till att den uppstudsige håller ett rejält avstånd till övriga flocken och bevakar det noga. När den visar underkastelse kan den få närma sej och vara kvar. Det gäller även nya som inte underkastar sej.

Sen kan rangen ändras mellan hästarna särskilt inom mellanskikten, eller om det kommer nya som ska inordnas. Det kan bli lite randiskussioner.

Blir ledaren tex skadad kan andra vara där och nafsa efter rollen, men annars är det som sagt mellan de lite lägre det strids mest.

Den som med öronen slickade jagar undan andra hästar är inte en ledartyp.

Studera gärna hästflockar nu i sommar, det är väldigt spännande att se deras signaler och diskussioner

precis du har rätt - det är en utmaning . men det innebär inte att hästen törs backa upp den - fel av mig. jag tänkte mer när de hälsade mule mot mule.

jagh håller med om studier, särskilt de byggda på etologi. Då lär man sig också första att en Ledarhäst inte behöver vara ranghög. Det är att missförstå vad en ledarhäst är. Den visar vägen. Ranghöga går mitt i flocken

Martha Kiley Worthington har bra bilder och förklaringar på hästspråk. Margareta Rundberg har också bra bilder i en samlingsbok, som jag tror heter hästen utfodring biologi och avel

Jag ser nog mera att den häst som verkligen har pondus inte bryr sig om vad andra hästar gör, det är en mänsklig tolkning att de bossar.

Man vet att status ärvs från föräldrarna bland djur . ranghöga föräldrar tuktar mindre, barnen tillåts mer - får ett större egenvärde = vet sitt värde = status.

Jag håller dock med att den häst som har slickade öron bakåt försöker ha mer pondus än den kan backa upp.

citerar också Hempfling "bara de svaga kämpar"
Bråkiga hästar och människor är osäkra individer

Jag ser personligen ingen skillnad mellan ledarhäst och ranghög. Även om ledaren/den ranghöga går mitt i flocken så är det ju hon som bestämmer när det gäller.

Vårt ledarsto är definitivt ranghögst och kommer vara det tills hon blir så gammal att hon inte orkar längre. Men om en "fara" nalkas är det inte hon som går fram först, nej, då är det vakthästen som går i spetsen. Ganska självklart eftersom ledarstoet är den mest värdefulla individen i flocken och den som offras sist, förutom fölen. Så om man tror att ledaren går i spetsen och möter alla faror har man nog läst för mycket gamla hästböcker ....

Det är också sällan hon tar initiativ till spring och lek, hon håller sig ganska lugnt i centrum av flocken men är den som äter först, går först in i stallet och ser till att alla andra hästar backar för henne om det kniper. Men med små signaler då, om det inte är någon riktigt uppstudsig sort ...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama