Frågor om rang

Sv: Frågor om rang

Min häst delar hage med ett äldre russto, båda är ston.

Där ser man klart och tydligt vem det är som bestämmer. Min häst vaktar vattnet(dv.s står vid vattnet och låter inte russet dricka förrän min häst säger varsågod. typ.)
Sen brukar hon 'valla' russet och tja. Man ser helt enkelt vem som äter först, vem som håller mest koll på omgivningen osv.

:)

Till alla egentligen... Mina hästar går ju inte i flock. Har ett sto som enligt förre ägaren varit väldigt agressiv mot andra hästar så jag har inte vågat. Sen hade jag nog kanske testat ändå om det inte varit så att min valack har en skada som gör att han inte ska härja för mycket i hagen -eller inte härja alls egentligen. Men nu har jag ett nytt sto i stallet, lika gammalt som mitt. Hon står i boxen brevid mitt eget sto och i början slog det gnistor bäde i stallgolv och vägg - fast det vara eg bara mitt eget sto som härjade och hotade. Jag hade en dröm om att låta dom gå tillsammans och det var därför jag ställde dom brevid varandra. Läget nu är lugnare utom nån spark vid matdags - från mitt sto då...Men jag känner mig fortfarande osäker. Vill inte ha bråk och skador. Mitt i bästa ridsäsongen...

Jag ser nog mera att den häst som verkligen har pondus inte bryr sig om vad andra hästar gör, det är en mänsklig tolkning att de bossar.

Du missförstod eventuellt. Enda gången dom bossar är när det är någon som verkligen ifrågasätter deras rang vilket ytterst sällan sker med en sån häst.
Dom går aldrig omkring och "bossar" och därför ser sällan människor att det är den hästen som är den verkligt ranghöga i hagen, vid en snabb titt.

Men om det händer att någon tex en ny häst ifrågasätter eller inte accepterar ledarskapet, då är dom supertydliga och kompromisslösa med vad som gäller. Ute ur flocken eller underkasta sej. Det finns inget annat.

Det är då en "snäll" häst som aldrig lagt ett öra bak mot en annan häst på 10 år, plötsligt kan sätta igång att visa sidor mot en ny häst som får ägaren att gapa:eek:

det är för att du missförstår (liksom nästan hela NH världen) vad en Ledare är.
Ledare är en roll inte en position

En ledare är en som tar initiativ, en som går först på växeln den som initierar en sovpaus eller en matstund, det är ofta ett äldre sto enligt Rundbomskan, men denna häst behöver alls inte ha företräda vid en havrehink utan är snarare en häst som är rätt säker på sitt beslutsfattande Nu är det dags, och idag går vi åt det här hållet och krubbar. Detta är forskat från de vildhästlika populationer som finns de har ofta en sovplats som de utgår ifrån på sina excursioner men de går ju inte åt samma håll varje dag. Svårt att se detta i små hagar kanske

Nej jag håller inte med dig i detta. Jag har ägnat mycket tid åt att studera vad mina hästar har för sig i sin flock, och jag kan säga helt klart att vårt ledarsto är både ledare och ranghögst. Hon bestämmer när det ska vilas, när alla ska gå in i vindskyddet för att slippa flugorna, när det är dags att gå och äta igen osv. Ingen av de andra får ta hennes plats i vindskyddet eller gå före henne in i stallet, dricka före henne, äta före henne.

Sedan finns det som sagt en mängd olika roller i flocken, det finns de som är initiativtagare, som är vaktare, som är unghästfostrare osv, men det är inte samma sak som att vara ledare. Självklart går inte det värdefulla ledarstoet främst när en fara hotar, hon håller sig mitt i flocken och är den som främst beskyddas näst fölen. Det är ju hon som ser till att det är lugn och ordning, att alla sköter sig, att inte anarki uppstår.

Det tar tid att förstå hur en hästflock fungerar när den fungerar på ett lugnt och tryggt sätt. Signalerna är verkligen små och det uppstår ytterst sällan bråk.

I vår flock här hemma, bestående av 9 hästar (för tillfället 11) har vi en rätt så synlig rangordning. Anledningen till att jag kanske lagt märket till det väldigt mycket är att min häst har fått kämpa sig upp från lägst i rang och mobbad/utfryst till att nu vara i medelrang, i vissa fall något högre.

Vi har en typisk ledare, hon är ett ponnysto, väldigt kaxig och går först i alla lägen, dricka, äta m.m. Man kan ibland väldigt tydligt se hur hon sorterar de andra hästarna. Väktaren har bytts ut, tidigare var det en nordsvensk valack, brodern till min häst (han såg aktivt till att min häst inte fick vara med i flocken den första tiden, Lillebrors-komplex? :P) De andra flyttade sig för honom, och han i sin tur flyttade sig för ledarstoet. Främsta anledningen till att han troligen fick den ställningen var att han är fruktansvärt orädd.
Men nu har han bytts ut, det kom en ny ung valack som är fruktansvärt kaxig, han sorterar tydligt och ifrågasätter även ledarstoet i vissa lägen. I detta bytet fick ny min häst vara med i flocken igen, men fortfarande lägst i rang.
Något som kan vara intressant i sammanhanget är att båda väktarna är betäckande valacker. Förra sommaren då nordisen var ledare betäckte han de ston han fick. Nu är det den unga valacken som gör likadant. Tror denna egenskap kan vara en avgörande faktor till att de kämpat för att få sin ställning.
Vi har ett antal medelhästar som även de har tydliga ställningar, men kan variera dag för dag. För att förenkla så kallar vi ledarstoet för s1, nuvarande väktare för v1, förre väktaren v2 och så vidare.

v1 är näst högst i rang, därefter v2.
Efter honom kommer en Robin Z avkomma, v3, därefter hans gamle vän v4, som följer efter honom var han än går, men som enbart fått sin höga rang på grund av sin vänskap med v3.
Därefter kommer ett ponnysto, s2, som pendlar i rang på grund av att v1 är mycket förtjust i henne, emn hon är även god vän med min häst, v5. s3 är väldigt svår att avgöra rang på, hon bråkar inte med någon, umgås inte särskilt mycket med någon, hon bara är där.
Sedan har vi s4, hon pendlar i rang då hon är är god vän med v3 men även med min häst v5. Hon lät sin förra sommaren betäckas av v2 vilket gör henne till en av hans favoriter. I övrigt är hon mycket låg i rang. Dock är hon skyddsling till min häst och försvarar honom ofta.
Min häst, v5 är lägst i rang vissa dagar, andra dagar går han upp i rang då han är vän med s4 och ibland går över henne i rang, han är även respekterad av v3 och v4 vilket gör att han ibland går före dem. Han och hans bror v1 umgås inte vilket gör att han inte kommer högre i rang än så.

Vi har nu även två nya ston i flocken för tillfället, mor och dotter. Dottern låter sin betäckas och skyddas av v1, detta ger henne en hög rang, själv skyddar hon sin mor som för tillfället är mycket längre i rang är min häst, v5. Vilket har gjort att flocken har blivit ännu tätare.

Nu vart det väldans krångligt, men jag hoppas att ni förstår min halvdåliga förklaring. :P
Något som är tydligt är att åldern på hästarna inte spelar roll, inte heller kön. Alla hästar har sina skyddslingar som försvarar dem och alla ligger hyfsat nära varann i rang och är goda vänner vilket gör de möjligt för dem att variera i rang utan bråk.

nja det är inte mig du inte håller med - utan etologin

men visst kan en ledarhäst vara högstatus också - det jag skerv var att det inte var synonymt.
En väsentlig skillnad

det låter som du lägger mänskliga värderingar på saker i en hästflock och att det definitivt inte är grundat på vetenskap, utan på NH dravel

Ursäkta ordvalet, men det där härskartänket - det är ett förmänskligande.

Hästar lever i nuet - de är inte beräknande, även om vissa människor läser in sånt - men det har nog mer med deras egen personlighet att göra

och är lika smart som att tro att hästar djävlas - istället för att inse sina egna tillkortakommanden i kommuniaktionsväg :o

Nu tror jag inte jag kan ändra ditt synsätt, men någon måste ju stå för något annat sätt att se på djuren än att tolka in illvilja och egoism

Senast ändrad:

Jag slår ett slag igen för Martha Kiley Worthingtons böcker - hon är proffessor i hästbeteende och åker världen över och håller föreläsningar

De är på engelska men värt besväret att traggla sig igenom

Sedan har vi den lille shettisvalacken, som har tagit på sig rollen av "hingsten som vaktar sin flock" och som gärna håller sig lite i utkanten men ändå högst närvarande, om ni förstår vad jag menar. Han tar hand om alla nykomlingar, mäklar fred, håller reda på var alla är någonstans och bryr sig inte så mycket om rangstrider.

Haha, vi har en shettis som är lite likadan. Han tar emot alla nya hästar men annars håller han sig i utkanten i flocken. Ibland när de andra vilar kan man se honom stå och hålla vakt. Det ser jätteroligt ut :D

Jag hade anledning att fundera en del över det här för ett par år sedan. Jag hade ett shiresto på foder - hon var en mycket bestämd dam och väldigt självsäker uppfattade man henne som. När vi flyttade till detta stall ställdes hon ihop med en äldre valack som alltid varit "kung på gården" och en äldre märr som aldrig gjort en fluga förnär. Märren gick förstås åt sidan omgående och det var då upp till "min" och valacken att göra upp. Blev inget blodigt slagsmål men visst kivades det i några dagar. Sedan gav valacken upp.

Efter ett år kom min häst som jag köpt till gården också. Valack, sent kastrerad och bara fyra år gammal. Ställdes ihop med dessa tre och jösses vad med stryk han fick av min fodershire. Och jag trodde ett tag att jag köpt en utvecklingsstörd häst för han stod EXAKT stilla och tog emot smällarna. Tänkte att hon skulle slå sönder bogen på honom. När hon sparkat sig trött gick han sakta sakta fram emot henne och stannade inte förrän hon slog igen. Sedan gick han sakta, sakta fram emot henne och så fortsatte de ett tag. Sedan gick hon undan.

Min häst är en sådan given ledare att han inte viker för någon. Inte hittills i alla fall. Han är lugn och trygg, snäll och vänlig, ser till att alla mår bra och helt enkelt en perfekt ledare i en hage. Han har blivit vår ständiga unghingstuppfostrare just för att han har ett gigantiskt tålamod. Aldrig har någon av unghingstarna (han är inne på sin tredje unghäst nu) kommit in med skador annat än något litet bett. Min häst däremot har kommit in med sparskador och broddmärken över ryggen när unghingstarna stått mot honom. Han lär dem av med det genom att snällt och tålmodigt putta ned dem och köra iväg dem.

Han är helt enkelt löjligt trygg i sin ledarroll och med nästan FÖR stort tålamod med de andra hästarna.

Han är inte heller sådan att han alltid ska göra allt först. Oftast gör han och unghingsten allt tillsammans. Vi testade länge att ge dem varsin hink med kraftfoder ute i hagen - men det var lönlöst för de åt tillsammans upp innehållet i först den ena, sedan den andra hinken.

Senast ändrad:

nja det är inte mig du inte håller med - utan etologin

men visst kan en ledarhäst vara högstatus också - det jag skerv var att det inte var synonymt.
En väsentlig skillnad

det låter som du lägger mänskliga värderingar på saker i en hästflock och att det definitivt inte är grundat på vetenskap, utan på NH dravel

Ursäkta ordvalet, men det där härskartänket - det är ett förmänskligande.

Hästar lever i nuet - de är inte beräknande, även om vissa människor läser in sånt - men det har nog mer med deras egen personlighet att göra

och är lika smart som att tro att hästar djävlas - istället för att inse sina egna tillkortakommanden i kommuniaktionsväg :o

Nu tror jag inte jag kan ändra ditt synsätt, men någon måste ju stå för något annat sätt att se på djuren än att tolka in illvilja och egoism

Jag tror inte du har läst vad jag egentligen skrev.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama