Frågor om provridning

Sasse

Trådstartare
Jag ska ut på min första provridning nu i veckan. Det handlar om en välutbildad medryttarhäst som ägaren gärna vill att jag ska träna hopp/dressyr med. Nu har jag inte ridit (mer än sporadiskt) på flera år, vilket ägaren såklart vet om. Min fråga är vad ni själva som hästägare hade haft för förväntningar av provridningen vid en liknande situation? Skulle det vara okej att inte kunna rida hästen i form t.ex.?

Sedan undrar jag vad mer man kan behöva tänka på? Har ni tips om frågor man kan ställa?

Sv: Frågor om provridning

Det beror på. Vill ägaren att du ska träna dressyr, om det är syftet med att hon/han skaffar medryttare, så bör du givetvis kunna rida hästen i form, kanske inte felfritt första gången men du bör ju åtminstone vara på rätt väg. Nu låter det visserligen konstigt att man vill att en lite ringrostig ryttare provrider överhuvudtaget om man prompt vill att medryttaren ska träna dödsallvarlig dressyr, då letar man nog efter någon med lite referenser och sådär, någon som har tävlat och tränat väldigt mycket och är erkänt duktig så att säga.... Jag har ju ingen aning om hur denna ägare har tänkt, det vet ni nog bättre själva, men jag antar att hon/han tänker sig att en ringrostig ryttare fungerar ypperligt och att du och hästen ska utvecklas tillsammans och totas ihop över tid snarare än att du ska komma och visa upp att du kan träna dressyr på hög nivå. I så fall måste du nog inte "bevisa" att du kan rida hästen i form, då är det nog viktigare att visa att man är på rätt väg och har ett genuint intresse att utvecklas.

Jag kan inte ge något bra svar, kan ju knappast veta vad ägaren tänker sig, så det är bara funderingar från mitt håll :) Jag tittade inte alls på formen när jag letade medryttare men vill å andra sidan inte ha någon som tränar min häst per se, bara någon som ser till att han får komma ut och göra något de dagar jag inte orkar åka ut. Om de vill träna och utvecklas ihop så går det jättebra, men vill de bara rumla runt lite så är det helt okej. Jag tittade efter en ryttare som fick min häst att se nöjd och glad ut, någon som red mjukt och lugnt och som gav mig rätt magkänsla. Min medryttare är ingen toppryttare men hon har otroligt fin känsla och har en väldigt fin grundridning vilket gör att hon kan utvecklas jättemycket med min häst.

Det är alltid svårt att veta vad en annan människa tänker och förväntar sig. Om du är osäker på vad ägaren förväntar sig av din ridning så tycker jag att du ska fråga, antingen innan provridningen eller efter. Det är bra att du sagt att du inte ridit regelbundet på ett tag, då har du iaf varit ärlig. Förhoppningsvis är ägaren också öppen och ärlig med vad hon/han förväntar sig av en medryttare. Om han/hon inte tycker att du har de kunskaper som förväntas så kommer han/hon förhoppningsvis att säga detta. Det är inte alla provridningar som blir lyckade. Vissa hästar passar man inte ihop med och ibland är det andra saker som inte stämmer, t.ex. ägarens krav eller medryttarens önskemål. I de fallen är det bara att leta vidare. Det finns en häst för alla :)

Jag är fortfarande lite förvånad över att jag fick ett sådant här erbjudande, men jag antar att hästägaren inte kräver något speciellt (till att börja med) även om hon är ute efter dressyrträningar. Hon har trots allt svarat på en annons jag haft ute, som beskrivit hur lite jag ridit och vad jag sökte.

Men jag får se hur det går och vad hon förväntar sig av mig. Hon lät trevlig i alla fall och har plockat fram en läromästare till mig, så jag hoppas verkligen jag kan åstadkomma något vettigt :p

Tack för svar till era båda!

Är det hon som svarat på din ärligt skrivna annons så tycker jag inte att du ska oroa dig :) Då vet hon nog ungefär vad hon ska förvänta sig!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 051
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?