frågor om mugg....hjälp ! !

D

diva

jag har ett problem min häst får mugg stup i kvarten.
fast jag håller han så ren som möjligt?
nån som har nå dunder medel eller tips mot mugg?
små såren hinner bara försvinna sen går det några veckor sen är det samma sak igen? ! vet ej vad JAG gör för fel?
nå måste väl ha nå smart ide för att kunna få bort det här?

tack för all hjälp...
//milla :cry:

Är du säker på att det verkligen är mugg då så att det inte är fotskabb??

Sök på hovskabb och fotskabb så finner du mycket om det. Mugg som alltid återkommer eller aldrig försvinner mer än korta tider är ofta skabb.
MVH/

Lite tips från STC sida. :) Det finns även mer info där om mugg och sådana åkommor.

Rengöringen sköter Du bäst med en mild tvål, råd om tvål-val kan Du få på Apoteket. Efter tvätt är valet av fortsatt behandling beroende på om det är en "torr" mugg med skorpbildning eller om det finns vätskande sår.

Torr mugg kan efter rengöring behandlas med en mjukgörande salva - t ex salicylsyrevaselin eller salva med även antiseptiska förmågor som t ex Hibitane. Båda finns receptfria på Apotek. En fuktavvisande salva när hästen är ute i hage eller tränas kan också vara påkallad. I vissa fall kan kortisonsalva påskynda läkningen. Om Du inte tycker att Du får bra resultat med tvål+salva, men att problemet samtidigt inte förvärras, kan Du försöka med enbart tvätt och utesluta salvan.

Mugg med vätskande sår behandlas, efter tvätt, med en sammandragande lösning - t ex alsolsprit. Undvik jodlösningar.

Bandagering eller inte?
Här går meningarna i sär en smula; vissa menar att "muggen" skall ges tillfälle att torka upp, och då måste luft tillåtas komma till såren. Andra menar att ett bandage, som ju värmer en smula, kan förbättra cirkulationen under nätterna och därigenom minska svullnaden. Ofta kan man dock vara tvungen att lägga ett omslag i början på ett muggproblem för att skydda såren från ytterligare nedsmutsning. I sådana fall tvättar Du och lägger därefter på en steril kompress. Efter kompressen bomull (snåla inte!) och slutligen gasbinda. Lägg inte bandaget i enbart karleden - då kommer det att halka snett!

Trots att just det blöta underlaget vår och höst, kan vara en bidragande faktor till muggproblem, är det viktigt att hästen får röra på sig MYCKET så att cirkulationen i benen hålls igång. Daglig utevistelse i hage är ett måste. Tänk dock då på skyddande bandage + tvätt. Man kan också pröva med att massera hästens ben och muskelstrukturer ovanför dessa för att hålla igång cirkulationen.

mugg kan liknas med självsprickor på händerna, ska inte blötas i onödan men smuts ska hållas borta. kan man borsta bort smutsen ska man göra det, alltså inte tvätta om det inte behövs. är det tex blöt lera kan man tvätta med mild tvål som laktacyd (eller vaddetnuheter), torka sen med en bra och mjuk handduk så det blir helt torrt.
vet. tittade på "min" pållas mugg och hon sa att det var för sent att göra något åt det.. hon sa att den var kronisk vilket inte var kul att höra.
har det bildats ärr, ungefär som knölar under muggen?
hon skrev ut en kortisonsalva oxå, men har inte provat den än eftersom den har en karenstid på 14dagar och då kan jag inte tävla..
jag har även bytt strö från halm till spån och det har blivit aningen bättre.
hoppas att det blir bättre iaf!

Nylanders muggsalva har jag hört ska vara jättebra. Har en själv men har aldrig behövt använda den så jag kan inte uttala mig personligen. Men det är kanske värt ett försök.... :)

Hexosilschampo är superbra att tvätta ,mugg med. Ett utav stona som var varmvårdad när hon köptes hade rätt mkt mugg och då tvättade vi med det i ett par dagar och så försvann det. En annan sak man kan tvätta med är virkon.

Mugg kan komma "från magen" också, t.ex om hästen har obalans i tarmfloran. Kan vara värt att tänka på om det är återkommande mugg som verkar vara obotlig. :)

TUSEN TACK FÖR ALLA SVAR ... SE OM JAG OCH MIN PÅLLE FINNER ÄN VÄG UT FRÅN ALLA DESS MUGG... KRAAAAAAMM ;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 488
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 890
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Övr. Hund Vet inte om det går att göra åt åt, men nån kanske har nån ide om nåt som kan hjälpa... Jag jobbar skift och har av naturen begåvats...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 125
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka