Frågor om hundutställning

Ämelie

Trådstartare
Hur går en hundutställning till? Är det någon skillnad beroende på vilken ras det handlar om?

Vad menas med en Champion? Vad krävs för att en hund ska bli champion?

Vad menas med om en hund fått ett CERT, CK osv. och vad krävs för att en hund ska få det?

Vad brukar det kosta att ställa ut en hund?

Kanske finns det någon bra hemsida där man kan läsa lite mer om hundutställningar?

Många frågor, men är lite nyfiken :D
 
Sv: Frågor om hundutställning

SKK har en del skrivet om utställningar (regler osv), annars kan du googla på utställning och se vad du får fram. Jag vet att det finns en hel del bra information om utställningar på shibainfo.com också. De av dina frågor jag kan besvara är:

Proceduren är densamma oavsett ras, även om hundarna ställs upp lite olika. Du går in med hunden, ställer upp er, väntar på er tur på bordet. Där känns hunden igenom, det tittas på tänder osv. Sen ska ni jogga en runda (eller en triangel) i ringen så domaren kan se hur hunden rör sig. Efter det kommer alla hundarna sorteras efter hur bra domaren tycker om dem, och ev jogga ett varv till innan han bestämmer sig.

En champion är någon som fått tre cert (i sverige). Den blir då Svensk utställningschampion (SUCH). Ett cert betyder att hunden har "champion(at?)kvalitet". Det som krävs för att få CK är en fin hund ;)

Priset för en utställning verkar ligga mellan 150-300 kr beroende på klass och utställning (off/inoff).
 
Sv: Frågor om hundutställning

Tack för ditt svar! Ska kolla vidare lite på hemsidorna du tipsade om ikväll när jag får tid :) En till fråga bara, vad är bättre att få ett CERT eller ett CK? och vad är det förkortningar på?
 
Sv: Frågor om hundutställning

cert och ck är samma sak, såvitt jag förstått :) Bara det att man vanligen säger cert i vardagligt tal, men ck skrivs i resultatlistor.
 
Sv: Frågor om hundutställning

Mja, njä... CK kan man ju få utan att få CERT, men inget CERT utan att ha fått ett CK. Vet dock inte vad förkortningarna betyder. ChampionKvalitet? CERTifierad?

:p
 
Sv: Frågor om hundutställning

CK = Certifikatkvalitet (tidigare hette det Championkvalitet)
CERT = Certifikat
 
Sv: Frågor om hundutställning

jahaaa, får man CK för att få tävla om CERT? Och tre CERT ger en championtitel? Jag missade visst ett led där. (får skylla på att jag hittills bara närvarat på en utställning)
 
Sv: Frågor om hundutställning

CK ger hunden "rätt" att tävla om CERT.

3 CERT för tre olika domare = Championat.
Dock måste 1 CERT tas efter 2 års ålder för att hunden ska kunna erhålla championatet. Innan 2 års ålder kan en junior/unghund ta hur många CERT som helst, utan att bli champion.

Hade det räckt med 3 CERT oavsett ålder, så hade Strumpan redan varit Champion (han har tagit 2 som junior och 1 som unghund), men nu får vi vackert vänta till slutet av Juli, och hoppas ta ett sista CERT efter att han fyllt 2 år
 
Sv: Frågor om hundutställning

Om du vill veta mer rekommenderar jag boken "Handling : att visa sin hund på utställning" av Mia Sandgren. Där finns det mesta bra beskrivet.
 
Sv: Frågor om hundutställning

Puttar upp den här tråden jag skapade för några eckor sedan med yttligare en fråga :D

Vad menas med BIR och BIM?

:)
 
Sv: Frågor om hundutställning

BIR: Bäst i rasen
BIM: Bäst i motsatt kön

Den hund som vinner BIR är alltså den finaste hunden i rasen på den utställningen (enligt domaren), och BIM-hunden är den finaste av det könet den har, men är slagen av BIR-hunden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
517
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 652
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 793
Senast: Hermelin
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp