Frågor om foder?

Bansan

Trådstartare
Hmmm, får man fråga om vilka foder folk använder & vilka erfarenheter olika hundägare har av olika fodermärken utan att det räknas som "reklam" här?

Jag har lite funderingar kring foder både nu när valpen är liten & längre fram under uppväxt osv... Har funderat lite på fodret Lone Star t ex & undrar om det finns någon som har något att säga om detta foder? Positivt eller negativt... Framförallt gäller det nu Lone Star Premium Puppy.

Fast egentligen vill jag ha synpunkter på allt som rör foder & utfodring av hundar... Något som man absolut ska akta sig för? Vad måste man vara extremt noga med?

Sv: Frågor om foder?

Klass kan jag rekommendera varmt min stora hane 45kg från 1,5kg per dag min valp 14kg (Schäfer) får 1kg per dag

Billigt foder som har en jäkligt hög smältbarhet 6% mer än dom bästa torrfodren Klass har 96% smältbarhet bästa torrfoderet 90%

sen Junior foder har jag aldrig förstått mig på om jag ska vara ärlig.

Satt faktiskt just & läste lite om just Klassfodret... Men hittar ingen länk med info om hur det ligger i prisklass... Alltid kul att ha koll på det ungefärliga kilopriset.

Bansan skrev:
Satt faktiskt just & läste lite om just Klassfodret... Men hittar ingen länk med info om hur det ligger i prisklass... Alltid kul att ha koll på det ungefärliga kilopriset.

ca pris är 17:-/kg lite olika men jag betalar 17:-/kg

va har du för ras så ska jag säga hur mycket det går åt i måanden så ser du en måands kostnad för dig

Jag har alltid gett Royal Canin eller Klass. Gillar båda fodrena riktigt mycket, och enda skälet till att jag egentligen inte ger enbart Klass är bekvämlighet. Det blir lite krångligare på resor etc, men det går om man vill.

Nu har jag ingen plats för det heller, men kan förhoppningsvis ta upp det när vi flyttat igen.

PIRU skrev:
ca pris är 17:-/kg lite olika men jag betalar 17:-/kg

va har du för ras så ska jag säga hur mycket det går åt i måanden så ser du en måands kostnad för dig

Jag ska ha en rottistik... Men hon är bara fem veckor än så länge så det tar ett tag innan hon kommer äta full ranson *s*.

Bansan skrev:
Jag ska ha en rottistik... Men hon är bara fem veckor än så länge så det tar ett tag innan hon kommer äta full ranson *s*.

nej Jääkeri väger bara 14Kg o äter nästan lika mycket som Piru på 45kg så det är ju så att e valp gör av med mer än vuxen hund.

just nu hos kenneln får min valp royal canin medium junior å det ska jag fortsätta med när jag får honom, alla mina fd katter (fodervärdskatter) har fått royal canin fast för katter då å sen min egna katt oxå.
Funderade på hills men jag vill inte byta iom att det kan bli jobbigt för valpens mage

Only_Me skrev:
just nu hos kenneln får min valp royal canin medium junior å det ska jag fortsätta med när jag får honom, alla mina fd katter (fodervärdskatter) har fått royal canin fast för katter då å sen min egna katt oxå.
Funderade på hills men jag vill inte byta iom att det kan bli jobbigt för valpens mage

Inge illa menat till dig eller nån annan men förklara nån varför använder man junior foder. Jag med min lilla hjärna tror du för att alla typ Eukanuba, Royal canin o.s.v. har dom bara för o tjäna pengar på Valpköpare som tror bara för det står junior så måste man köpa en säck foder för 500-600:-

Vi ger våra Purina. De mår jättebra av det; fina i pälsen och "gammelgubben" som brukar bli stel i lederna när han sprungit mkt har inte haft såna problem sen vi började med detta foder.

PIRU skrev:
Inge illa menat till dig eller nån annan men förklara nån varför använder man junior foder. Jag med min lilla hjärna tror du för att alla typ Eukanuba, Royal canin o.s.v. har dom bara för o tjäna pengar på Valpköpare som tror bara för det står junior så måste man köpa en säck foder för 500-600:-

För att valpens matsmältning inte är densamma som en fullvuxen hund av vad jag har hört.
Det kan ju inte skada att valpen får valp foder å det är ju värt dom extra pengarna även om det inte finns nån skillnad dessutom jag tar hellre det säkra före det osäkra.
Har man inte råd med valp fodret så förstår jag inte hur man har råd med vetrinär om det skulle behövas.
Lägger hellre ut för mycket pengar än för lite.
Att man ifrågasätter visar på intelligens å inte en liten hjärna ;)

Fast Juniorfodret kostar sällan mer än vuxenfodret, så för att tjäna mer pengar är det sällan.

Jag väljer ut foder efter sammansättningen, vad proteinet kommer ifrån, balansen mellan fett och protein osv. Därefter kollar jag på vad min valp generellt sett behöver, om det är en snabbväxande ras eller inte etc.
Min Grand Danois åt aldrig valpfoder, eftersom det hon behövde för att kunna växa bra och samtidigt behålla både muskler och hull, inte fanns i något sådant foder.

Min nya valp kommer att få ett Juniorfoder, eftersom jag hittat ett bra sådant som verkar passa ihop med hans växttakt och liknande förutsättningar.

Jag är Royal Canin-fantast och lär nog hålla mig till det. Fungerar till och med på känsliga klåd-hunden här hemma.

Färskfoder är också trevligt, men jag tycker det luktar så förbannat illa att jag inte vill hantera det. Dessutom är det platskrävande.

'kl'

Jag har gett min "valp" ( ett år blev hon den 17 mars:angel: ) Bento Kronens valpfoder hela tiden. Nu i och med årsdagen håller jag på att vänja över henne på Purina Proplans foder.

Enya då får också proplan nu, tidigare har hon fått Bento Kronen Light och Bento Kronen Mega Size. Nu har jag dock överfört henne till seniorfodret.

PIRU skrev:
Inge illa menat till dig eller nån annan men förklara nån varför använder man junior foder.

Nu barfar ju jag, och kommer aldrig att ge torrfoder mer, men en gissning är att det finns mer protein och energi i juniorfodren? När jag fodrar unghund är det vad som skiljer från de vuxna hundarna, plus att jag väljer mat som är något mer lättsmält.

Jag ger min hund BRAVO-färskfoder och kommer förmodligen aldrig byta. Innan jag hittade färskfodret så testade jag flera andra märken (allt från lågpris till högpris) utav torrfoder och blev inte alls nöjd.
Den största skillnaden jag märker är:

- Skiter kanske 1-2 ggr om dagen istället för 3-5 ggr.
- Han skiter aldrig löst längre och är aldrig dålig i magen vilket han var på det andra fodret.
- Pälsen har blivit bättre och mycket av hans klåda har försvunnit.
- Sedan tycker han att det här är så mycket godare än torrfodret.
- Blir heller inte hungrig jämt och ständigt som förr.

Det ända problemet med detta foder är att man måste ha tillgång till en stor frys. Att det skulle lukta illa tycker inte jag men jag låter bara fodret tina innan det serveras. De gånger jag har värmt upp det i micron har det luktat mycket mer.

Ett plus är att jag får det hemkört till dörren var femte vecka :)

*lånar*
Jag ger min Schäferhane Royal Canines German Shepard. Fick Hill's innan men har bytat för jag tyckte han var lite tveksam i hullet och åt det inte så bra alltid. Är helnöjd med Royal Canines och han äter mycket bättre nu! Tycker dessutom han har ökat i hull också. Han har precis blivit ett år och så vitt jag vet aldrig fått Junior-foder.
I djuraffären så fick jag varma rekommendationer om just Royal Canines German Shepard, hon i djuraffären gav det till sin valp som inte var en schäfer. Såklart kan man ju ge det även till andra raser och hon tyckte det var det bästa torrfodret. Har för mig att det kostar 38kr/kg.

Only_Me skrev:
För att valpens matsmältning inte är densamma som en fullvuxen hund av vad jag har hört.
Det kan ju inte skada att valpen får valp foder å det är ju värt dom extra pengarna även om det inte finns nån skillnad dessutom jag tar hellre det säkra före det osäkra.
Har man inte råd med valp fodret så förstår jag inte hur man har råd med vetrinär om det skulle behövas.
Lägger hellre ut för mycket pengar än för lite.
Att man ifrågasätter visar på intelligens å inte en liten hjärna ;)

Fast jag har lärt mig motsatsen = att det just kan skada. Åtminstone på medelstora/stora hundar. Min hunds uppfödare sa att jag INTE skulle ge valpfoder och jag har även hört det från fler håll. Anledningen är att det just innehåller mer proteiner och annat näringsmässigt, som kan göra att hunden växer för fort och får skador pga detta.

Har aldrig vågat chansa, och ser heller inte anledningen till att ge annat än normalfoder till en valp. Man ska inte krångla till det, hundar är tämligen enkla varelser. Hundfodertillverkarna däremot är intresserade av tjäna pengar och få oss att tro att vi behöver så mycket "tingeltangel" som möjligt till våra hundar.

Lillaloppan skrev:
*lånar*
Jag ger min Schäferhane Royal Canines German Shepard. Fick Hill's innan men har bytat för jag tyckte han var lite tveksam i hullet och åt det inte så bra alltid. Är helnöjd med Royal Canines och han äter mycket bättre nu! Tycker dessutom han har ökat i hull också. Han har precis blivit ett år och så vitt jag vet aldrig fått Junior-foder.
I djuraffären så fick jag varma rekommendationer om just Royal Canines German Shepard, hon i djuraffären gav det till sin valp som inte var en schäfer. Såklart kan man ju ge det även till andra raser och hon tyckte det var det bästa torrfodret. Har för mig att det kostar 38kr/kg.

Helt ärligt det fodret fick mig o gapflabba när jag såg det o sen är det retriverfoder dom gjort.

för det första så väljer man de två vanligaste hund raserna i sverige
sen står det iaf så har Schäfer en en speciell magsmältning system som gör att man ska använda detta foder.

jag ser det som rent bullshit tror det kommer exakt samma saker i den påsen som övriga Royal canin påsar om jag ska vara ärlig. Dom vill bara tjäna pengar på folk som tror på dom. Sen är det ju en annan femma o det funkar för hunden men är över tygad om att tar man en valig Royal canin så funkar den exakt lika bra,

Förvånar mig inte om det är nån 50lapp dyrare också bara för det är en schäfer på framsidan.

Men faktum är ju att växande hundar har ett större proteinbehov än vuxna. Sen är det ju möjligt att vissa juniorfoder innehåller för mycket protein.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 885
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar